N&K Spedition bringer godset til og fra Danmark, og så klarer Skive Køletransport indenrigsdistributionen af gods med deres mere end 200 danske biler
Den nye vejpakke har blot styrket N&K Spedition og Skive Køletransport i, at deres forretningsmodel som en One-Stop-Shop er den rigtige.
”Vi arbejder tæt sammen om at finde de bedste løsninger for vores kunder samtidig med, at vi tager ansvar for miljøpåvirkningen og sikrer, at vi fastholder vores position som en af branchens bedste arbejdspladser,” siger Jakob Nordborg, der er Sales Manager ved N&K Spedition.
N&K Spedition, der er medejer af Skive Køletransport, har mere end 30 års erfaring som speditionsvirksomhed indenfor temperaturreguleret transport med forgreninger i hele verden. Virksomheden har haft en stigende omsætning på 1,48 mia. kr. i 2019 mod 1,47 mia. kr. i 2018. Driftsresultatet er forbedret fra 30,2 mio. kr. til 35,4 mio. kr. Resultatet før skat tegnede sig for 32,6 mio. kr. i 2019, mod 28,5 mio. kr. året før.
Skive Køletransport har siden Anders Mikael Christensen overtog virksomheden i 2011 haft en klar vækststrategi, der har båret frugt. Omsætningen er tidoblet, og flåden er gået fra 35 til over 200 biler. Tilsammen leverer disse to forretninger den komplette logistikkæde for deres kunder i hele Europa.
Samarbejde i hele logistikkæden
Den nye vejpakke betyder blandt andet, at chaufførerne skal have mulighed for at rejse hjem oftere (hver fjerde uge), og lastbilen skal returnere til det land, den er indregistreret i hver ottende uge.
”Vi har allerede for flere år siden skabt en international platform, hvor vi udnytter hinandens kompetencer. N&K Spedition bringer godset til og fra Danmark, og så klarer Skive Køletransport indenrigsdistributionen af gods med deres mere end 200 danske biler,” forklarer Jakob Nordborg.
Skive Køletransport, der for længe siden er vokset ud af Skive by, har centralt placerede terminaler tæt på motorvejene i Horsens, Hobro, Padborg og Vejle.
Fødevaresikkerheden er styrket
Strategien er ikke bare effektiv, den skærper også fødevaresikkerheden, når alle led i logistikkæden håndteres af den samme partner.
”Tankegangen passer ind i vores fælles forretningsplan om, at vi vil være partnere for kunderne og ikke bare et leverandørnummer,” fortæller Jakob Nordborg. Anders Mikael Christensen stemmer i:
”Kunderne får mere og mere fokus på outsourcing af hele logistikkæden i stedet for at drive dele af denne selv. Derfor er kvaliteten i vores arbejde mere central end nogensinde før. Det tætte samarbejde med kunderne, og den fælles strategi har betydet, at leveringskvaliteten er blevet optimeret. Miljø, fødevaresikkerhed og ikke mindst sporbarhed i alt, hvad vi laver, er i højsædet.”
Miljøet baner vejen
De to forretningspartnere ser hele tiden på, hvor de kan gøre en forskel på miljøsiden og optimere alle processerne.
”Vi har fokus på, hvordan vi kan levere grønnere løsninger ved at kombinere fx godstransport med togforbindelser. Gennem tæt samarbejde med lastvogns- og trailerproducenter sikrer vi de mest moderne og optimale løsninger, der er på markedet,” siger Jakob Nordborg. Skive Køletransport har lige investeret i 54 nye trækkende enheder og 25 nye trailere.
Fokus på chaufførernes arbejdsmiljø
Arbejdet med at sikre bedre arbejdsvilkår for chaufførerne i EU’s nye vejpakke er ikke ukendt hos Skive Køletransport og N&K Spedition. Allerede inden vejpakken faldt på plads, var chaufførernes arbejdsmiljø på dagsordenen hos de danske aktører.
”En chauffør er mange timer væk fra familien. Derfor lægger vi sammen med chaufførerne forskellige arbejdsplanløsninger, så familielivet også bliver tilgodeset. Vi arbejder tæt sammen med vores medarbejdere for at finde de bedste løsninger til gavn for dem, så vi fastholder vores position som en af branchens bedste arbejdspladser,” siger Anders Mikael Christensen.
N&K Spedition kan sammen med Skive Køletransport snart tilbyde en komplet logistikkæde, der er IFS certificeret.
Om EU’s nye vejpakke
Lastbilen skal returnere til det land, den er indregistreret i, hver ottende uge
Chaufførens ture skal tilrettelægges, så vedkommende kan komme hjem hver fjerde uge
Cabotage begrænses til tre kørsler på syv dage
Aflønning til chauffører skal ske ud fra nationale lønforhold i de medlemslande, der udføres transportopgaver i.