Som en af de største bidragsydere til CO2-udledningen er transportsektoren oplagt at se nærmere på, når de globale klimaforandringer skal håndteres. Derfor deltog vognmandsforretningen Stokholm Transport A/S også med stor interesse i et testprojekt, der skulle skabe grønnere mobilitet og bedre lønsomhed.
Vejen dertil var enkle, men effektive initiativer, der var tilpasset virksomhedens drift og udvikling. Testprojektet blev gennemført med dæk- og teknologikoncernen Continental, hvor et testkøretøj blev udstyret med nye dæk og digital dækmonitorering.
Vores branche er under konstant udvikling med nye teknologier og produkter, der kan optimere transporten. Vi søger hele tiden at udvikle og optimere vores virksomhed, og derfor var det meget fristende at deltage i et testprojekt, hvor vi kunne afprøve muligheden for at skabe mere lønsomhed, grønnere mobilitet og bedre økonomiske muligheder for fremtiden, fortæller Jakob Stokholm, der er operations manager hos Stokholm Transport A/S.
Under testprojektet kørte samme lastbil fra Stokholm Transport A/S mellem København og London hver dag, hvilket svarer til 30.000 kilometer om måneden. Køreturen blev gennemført med samme chauffører, der skiftedes til at køre for at sikre pålidelig, præcis og sammenligning data.
Brændstofreducering på 6,5 %
Testkøretøjet blev udstyret med Continentals EcoPlus dæk og det digitale dækmonitoreringssystem ContiPressureCheck, der konstant overvåger dæktryk og dækkenes temperatur.
Vi indrømmer gerne, at både ledelse og chauffører var en smule skeptiske over for projektet, eftersom vi allerede kører på kvalitetsdæk. Derfor var vi i tvivl om, hvor meget det ville rykke. Det måtte vi pænt trække i os igen. For de ret enkle initiativer batter virkelig! Udbyttet – både økonomisk og tidsmæssigt – har overgået vores forventning, fortæller Jakob Stokholm.
Det er kombinationen af det digitale dækmonitoreringssystem og de nye dæk, der efter 17 måneders testperiode har sikret virksomheden en brændstofreducering på 6,5 %.
En grønnere fremtid
Adm. direktør Georg Nielsen hos Continental Dæk Danmark A/S glæder sig over resultatet hos Stokholm Transport A/S. Hertil understreger han, at branchen generelt med EU-Kommissionens ambitiøse målsætning om reducering af CO2-udledning hos nyudviklede tunge køretøjer går en spændende og grønnere fremtid i møde.
Udledningen af CO2 fra tunge køretøjer er en udfordring, som branchen har forsket og diskuteret igennem mange år. Og vi vender altid tilbage til brændstofforbruget, som er den primære årsag til CO2-udledningen. Udspillet fra EU-Kommissionen er et spændende og nødvendigt træk, der vil ændre måden at udvikle tunge køretøjer på, og det vil kræve nytænkning omkring brændstofreducering for alle, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.
Alle har et ansvar
Ifølge Stokholm Transport A/S har chaufførerne især været glade for det digitale dækmonitoreringssystem, der med et display i førerhuset konstant holder dem opdateret på dækkenes tilstand. Dermed kan der tages aktion med det samme, hvis dækkene mangler luft eller er overophedet. Det er med til at spare brændstof, øge dækkenes levetid og giver mindre nedetid.
Foruden den økonomiske og tidmæssige gevinst, så giver det plus på den grønne konto, som glæder os. Vi er opmærksomme på vores aftryk på miljøet, og derfor er det en vigtig faktor for os, understreger Jakob Stokholm.
Alle i branchen har et ansvar for at opfylde de bæredygtige ambitioner. Derfor er Georg Nielsen også både stolt og glad for samarbejdet med vognmandsforretningen, der er et vigtigt skridt mod grønnere mobilitet.
Vi er naturligvis enormt glade for samarbejdet og det flotte resultat. Testprojektet vidner om, at det bestemt kan betale sig at gennemgå sin forretning for optimeringsmuligheder, hvor der ofte er besparelser at hente i både økonomi og effektivitet, understreger Georg Nielsen.
Efter testprojektets afslutning har Stokholm Transport A/S udvidet samarbejdet med Continental Dæk Danmark A/S. Flere af virksomhedens køretøjer kører nu med Continental dæk og det digitale dækmonitoreringssystem ContiPressureCheck. Herudover har virksomheden fået installeret en Yard Reader Station, der gør det muligt at overvåge alle flådens køretøjer.