Sikkerhed er i Volvos DNA

0
316
Volvo Cars City Safety-system har konstant fokus på omgivelserne og vil bremse automatisk, hvis f.eks. føreren overser fodgængere og cyklister eller ikke reagerer hurtigt nok.

Den svenske bilproducent har igennem mange år været blandt branchens førende inden for banebrydende innovationer, der øger bilsikkerheden. Introduktionen af City Safety sikkerhedssystemerne i Volvos biler betyder øget sikkerhed i byerne, i særdeleshed i forhold til fodgængere og cyklister, da systemet sørger for automatisk opbremsning, hvis føreren reagerer for sent eller helt overser en kollisionsrisiko.

Volvo opfandt trepunktsselen helt tilbage i 1959 og har lige siden prioriteret forbedret sikkerhed højt i den teknologiske udvikling. Virksomheden har været i front med mange sikkerhedsmæssige teknologier, som siden er blevet standarder i den globale bilproduktion.

Trafiksikkerhed har i dag større fokus end nogensinde og med god grund. Ifølge WHO dør omkring 1,35 mio. mennesker hvert år i trafikken – svarende til det antal mennesker, der foreløbig har mistet livet i den verdensomspændende Covid-19 pandemi. 20-50 mio. mennesker bliver kvæstet, og for manges vedkommende medfører det også et varigt handicap. Trafikulykker er en af de største dødsårsager for børn og unge mellem 5 og 29 år. Mere end halvdelen af alle dødsulykker sker blandt de mest sårbare på vejene – fodgængere, cyklister og motorcyklister.

I Danmark viser tal fra Vejdirektoratet, at når danske unge i alderen 17-24 er involveret i en alvorlig trafikulykke, sker det oftest i en personbil. I perioden 2015-2019 har 88 unge mistet livet, og 690 er kommet alvorligt til skade i en trafikulykke, hvor de befandt sig i en personbil.

Volvos forældrenøgle
Statistikkerne viser, at faktorer som uopmærksomhed, høj fart, spirituskørsel og manglende sele alt for ofte optræder i ulykkerne med de unge bilister. Digitale distraktioner og for høj fart blandt unge er nogle af de tendenser, Volvo Cars nu reagerer på med introduktionen af nye teknologier, der alle har samme formål – nemlig at øge trafiksikkerheden.

”Alle nye Volvo-biler leveres nu med en standardnøgle og det, vi kalder en Care Key. Det er en orange specialnøgle, der kan indstilles gang på gang, og som sørger for, at hastigheden tilpasses føreren og dennes kompetencer,” siger Rikke Aagaard Petersen, kommunikationschef i Volvo Car Denmark. Men Volvos nyudvikling går langt længere end nøglen, som kan give forældre mere ro i sindet, når den unge søn eller datter låner bilen. En af årsagerne til trafikulykker er den blinde vinkel, som bilisterne altid skal tage højde for. Men det er en af de udfordringer, som City Safety-systemet kan hjælpe med – et system, der blev introduceret tilbage i 2008, og siden er blevet løbende videreudviklet.

Tidslinje

City Safety og IntelliSafe – blinde vinkler og automatisk opbremsning
”Sikkerhed inde i bilen har i mange år været en integreret del af Volvos biler, men den teknologiske udvikling har muliggjort, at man i de senere år i langt højere grad end tidligere også er i stand til at udvikle løsninger, der øger sikkerheden for dem, vi deler vejene med. City Safety- og IntelliSafe-systemerne i Volvos biler i dag kan bl.a. opfange de blinde vinkler, hvor cyklister, fodgængere og motorcyklister ofte befinder sig, og hvis man ikke har set dem, sørger bilen for automatisk opbremsning,” siger Rikke Aagaard Petersen, der selv er meget glad for denne ekstra sikkerhed, når hun bringer og henter børn i København, når trafikken er tættest, og cyklisterne ikke altid holder sig til færdselsloven.

Det næste store sikkerhedsteknologiske skridt for Volvo er kameraer inde i bilen, som i fremtidige generationer af Volvo-biler vil følge førerens bevægelser. Manglende opmærksomhed og distraktion er en hyppig årsag til trafikulykker, og mobiltelefonen har kun gjort det værre. Men her kommer den nye kamerateknologi til hjælp.

”Kameraet vil fungere som en slags sensor med det højest tænkelige detaljeringsniveau for at forstå, hvor føreren har sin opmærksomhed. Vi kan med kameraet faktisk fortolke, hvor føreren er henne mentalt. Og hvis der er en synlig uopmærksomhed, er det næste skridt at tænde for ethvert supportsystem i bilen, der måtte være slået fra. Næste skridt i processen er at sende et signal til føreren – det kan være en lyd, en vibration eller et visuelt tegn, der kan få føreren til at koncentrere sig om bilkørslen igen. Hvis det ikke er nok, så vil bilen automatisk sørge for et sikkert stop. Samtidig sender Volvo On Call-systemet i bilen en besked til alarmcentralen, som så vil tale med bilens fører og sende hjælp, hvis dette skulle blive nødvendigt,” siger Rikke Aagaard Petersen.

Fakta

Vidste du at …

Volvos ingeniør, Nils Bohlin, i 1959 opfandt sikkerhedsselen, kaldet trepunktsselen, som samme år blev implementeret i Volvos nye biler? Patent på opfindelsen blev givet i 1962, men Volvo frigav opfindelsen til alle andre bilfabrikanter. Sikkerhedsselen blev først lovpligtig i Danmark i 1976.

Volvos biler er kendt for at være slidstærke? Amerikaneren Irv Gordon er noteret for at have rekorden, idet han har kørt over tre millioner miles (4,827 mio. km.) i sin Volvo P1800, købt i 1966. Det er ikke uden grund, at der findes en Volvo High Mileage Club, hvor 150.000 miles giver bronze medlemskab, 300.000 miles giver sølv, og 500.000 miles giver guld.

Den svenske professor Bertil Aldman blev inspireret af NASA’s astronauter i udviklingen af de bagudvendte autostole? Aldman så i 1963 et amerikansk TV-program om Gemini-projektet og lagde mærke til, at astronauterne lå på ryggen og kiggede opad, så de bedre kunne modstå accelerationen. Aldman tænkte, at princippet kunne anvendes til at beskytte et barns hoved, nakke og rygsøjle i bilen ved en frontal kollision i en bagudvendt autostol. 

Læs mere på

www.volvocars.dk