Sportsvognen: Porsche Taycan
(Billede øverst)
Porsche Taycan blev lanceret i efteråret 2019, hvor den tog bilentusiaster over hele verden med storm. Hvor mange andre producenter har forsøgt sig med modificerede, elektriske udgaver af eksisterende modeller, valgte Porsche at starte fra scratch og byggede bilen op fra bunden af. Resultatet er en sportsvogn, der er ubetinget Porsche, men alligevel helt sin egen. Og der er ikke sparet på noget. Ved lanceringen satte Taycan eksempelvis rekord som den hurtigste fuldelektriske personbil med fire døre. Det er med andre ord en kraftfuld sag, der afhængig af konfigurationen kan komme helt op på 671 hk i topudgaven. De mange kræfter giver den en topfart på 260 km/t, men det er nok især accelerationen, der trækker benene væk under chaufføren: 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder, og 0 til 200 km/t på 9,8 sekunder!
Det lyder ret vildt, men hvordan er det at køre i sådan en bil? Det forklarer den erfarne Porsche-entusiast Nikolaj Karlshøj:
“Det er først og fremmest et rigtig vellykket forsøg på at bygge en elektrisk sportsvogn, og det siger jeg ikke bare som bilentusiast, men også som Porsche-fan. Taycan er lav og bred, men også ret tung. Til gengæld har batterierne og dermed vægten meget lavt i bilen, hvilket giver fornemmelsen af en bil, som opfører sig mere sportsligt, end den burde. Man sidder faktisk endnu lavere end i en Panamera, og det giver samlet set nogle ret fede køreegenskaber”.
Lyden af et rumskib
Men hvad nu, hvis man er vild med lyden af en potent benzinmotor og rystelserne i chassiset i en traditionel sportsvogn – savner man ikke det? “Taycan tilbyder noget andet. Man kan næsten ikke undgå at blive begejstret over den ekstreme power. Den er vanvittig hurtig, og det er, som om effekten forstærkes, fordi den er helt lydløs.
Dine sanser reagerer kraftigere på andre ting, fx accelerationen, og du har en virkelig god fornemmelse af rattet og kroppen. Der er meget færre vibrationer, og du kan høre meget mere – fx lyden af dækkene mod asfalten. Man har virkelig arbejdet meget med sanseligheden i konstruktionen, men savner man alligevel lidt ‘motorlyd’, kan man som ekstraudstyr købe et lydmiljø, der får den til at lydes som et rumskib eller en rakt”, siger Nikolaj Karlshøj.
Verdens mest innovative bil
Og rumskib er måske ikke en helt forkert betegnelse, for Porsche Taycan er faktisk blevet kåret som verdens mest innovative bil ifølge Center of Automotive Management, der er et uafhængigt videnskabeligt institut ved University of Applied Sciences i tyske Bergisch Gladbach.
I 2020 undersøgte man omkring 250 nye bilmodeller, og det blev altså den elektriske Porsche, som tog prisen for sine ikke færre end 27 nyskabende features. Desuden har man lagt vægt på, at der i hele 13 tilfælde er tale om opfindelser, som man ikke tidligere har set på en serieproduceret bil – blandt andet modellens 800-volts-arkitektur, den to-trins gearkasse på bagakslen og klassens laveste vindmodstandskoefficient.
Det er dermed en helt ny type bil, du kan sætte dig ind i, hvis du ellers har de mellem 1 og 2 millioner kroner de forskellige versioner af Taycan koster.
Se mere på
www.porsche.dk
Firmabilen: Mercedes EQC
Da Mercedes-Benz EQC blev sendt på gaden sidste år, var det som en af de første fuldblods elbiler i premium-segmentet. EQC er en kompakt og eksklusiv firmabil/familiebil, hvor design, komfort og indretning ligger på lige linje med de klassiske benzindrevne Mercedes-modeller. Det er da også tanken, at forbrugerne først og fremmest skal se EQC som en Mercedes-Benz – og derefter som en elbil. Det forklarer Johnny Bruun-Pedersen, der er salgschef hos Mercedes-Benz CPH, som med tre forretninger i København, Søborg og Hørsholm er hovedstadsområdets største forhandler af Mercedes-Benz.
“På overfladen får du en klassisk SUV med god plads og masser af komfort. Men når du trykker på speederen, får du oplevelsen af at sidde i en sportsvogn, for allerede fra starten af har du det fulde drejningsmoment til rådighed, så du kan accelerere meget hurtigt. Det er en frisk bil, der er klar til at køre af sted, og jeg kan kun opfordre til, at man kommer forbi og prøvekører den”.
Bæredygtige elementer
Inde i kabinen får du en række fine interiørdetaljer samt nyudviklede indtræksmaterialer og farver. Mange komponenter er produceret 100 % bæredygtigt, fx sædeindtrækket Sunnyvale, der består af genbrugsplast. Også mange fornybare råstoffer som hamp, kenaf, uld, bomuld, træ og naturkautsjuk er anvendt i EQC.
Samtidig får du et eksklusivt instrumentdisplay og mediedisplay, der kombineres til et widescreen-cockpit under elegant glas. Du kan også glæde dig over indbygget navigation med bl.a. ruteplanlægning og tilgængelighed af ladestationer. Desuden er det nemt og bekvemt at styre opladningstider og forklimatisering på afstand.
“EQC er en meget interessant bil, der er blevet taget vældig godt imod af vores kunder. Modellen taler til mange forskellige typer, både firstmovers og traditionelle Mercedes-Benz-kunder, der her oplever, at de får en bil med den velkendte kvalitet og de gode køreegenskaber, men samtidig alle fordelene ved elmotoren. Man skal dog lige vænne sig til at køre elbil, for det handler jo også om at få motoren til at genanvende så meget energi som muligt”, siger Johnny Bruun-Pedersen.
Allerede i løbet af 2021 støder også fuldt elektriske udgaver af A-klasse og S-klasse til flåden af Mercedes-Benz-biler.
Se mere på
www.mercedesbenz.com og www.mercedesbenzcph.dk
Den sjove bybil: MINI COOPER SE
MINI COOPER SE er på kort tid blevet et stort hit, og det er måske ikke så underligt, for den ligner umiddelbart sin benzindrevne søsterbil, og dén har jo længe været en darling i segmentet af mindre, rappe biler. Men nu kan du altså skifte til ren el og stadig få det lækre design og det ikoniske udtryk, og det er mange danskere faldet for, fortæller Mathias Rasmussen, der er salgskonsulent hos MINI-forhandleren Jan Nygaard AS i Kgs. Lyngby.
“Den er i bund og grund fuldstændig magen til den eksisterende MINI, bare elektrisk. Og pga. batteripakken i bunden af bilen er den bedre afbalanceret og ligger endnu bedre på vejen. Vi har haft den i knap et år nu, og den er blevet en virkelig populær model”.
Prøveture kan anbefales
Da undertegnede selv får lov at prøvekøre modellen, er det første, der slår mig, hvor meget moment, der er i den. På vej ned af rampen til motorvejen trykker jeg speederen i bund og mærker en overraskende kraftig acceleration. Ifølge MINI klarer den 0-100 km/t på 7 sekunder, og ja, det kan da gøres hurtigere i en potent sportsvogn, men hvis man er vant til at køre i benzindrevne familiebiler, så føles det ret vildt. Lidt som en rutsjebane.
Kørekomforten er også i top, og man vænner sig lynhurtigt til ikke at skulle bøvle med gearet. Speeder og bremse, that’s it. Og langt henad vejen kan man klare sig uden bremsen, fordi motorbremsen er så effektiv, i og med at den jo lader batteriet op i den proces.
Og så kommer man heller ikke uden om, at det er meget behageligt at sidde i en stille kabine uden motorstøj. Selv på motorvejen kan vi tale sammen uden at løfte stemmerne.
Nye elbil-vaner
På infotainment-skærmen kan jeg løbende følge med i rækkevidden, der officielt ligger på 216-232 km, så det er selvsagt ikke en bil, der er egnet til at køre sydpå i. “Vi ser den som en udpræget bybil eller en bil nr. 2. Bor du i forstæderne og arbejder i København, dækker den alle dine behov i dagligdagen. Det handler også om at skifte vaner. En elbil skal i bund og grund lades op hver dag, ligesom en smartphone – så er den altid klar til brug”, forklarer Mathias Rasmussen.
Se mere på www.mini.dk eller bestil en prøvetur direkte hos
www.jan-nygaard.dk