Cloud frigiver tid til kerneopgaverne

0
289
Mariano Kristensen

Ved at digitalisere virksomhedsprocesser frigøres ressourcer til at løse kerneopgaverne, og i den digitale udvikling af virksomhederne kan cloud-løsningerne virkelig gøre en forskel.

I dag benytter mange virksomheder sig af cloud-løsninger, fordi her ligger de største gevinster og nye muligheder. Nogle af fordelene ved cloud-løsningerne er, at virksomhederne kan levere på de stigende krav om øget effektivitet, innovation, fleksibilitet og ”time-to-market”.

Derudover er det i dag nærmest umuligt at bygge sit eget datacenter. Dels er det dyrt, men også tæt på umuligt at forudsige behovet for kapacitet og software blot ganske få år frem. Derfor vælger mange cloud-løsningerne, som har den ønskede hastighed og services samt muligheden for at opbevare store mængder af data.

“Uanset om man er Start-Up eller en etableret virksomhed giver cloudløsninger mulighed for at skalere forretningen op, og samtidig er sikkerheden i top, fordi vi sørger for at implementere de rigtige opdateringer i vores cloud-løsning, så virksomhederne ikke skal tænke det element ind”, fortæller Mariano Kristensen, der er Director, Digital Enterprise hos SAP.

Virksomhederne er hybride
Hos mange virksomheder er det netop en udfordring at få implementeret opdateringerne i de eksisterende it-systemer, og derfor vælger mange i dag hybridløsningerne, hvor store mængder data gemmes i clouden i stedet for on-premise på virksomhedens egne servere.

SAP driver en lang stribe af egne datacentre placeret rundt omkring i verden, men samarbejder også med nogle af de store spillere; de såkaldte hyperscalers, som eksempelvis Microsoft, Amazon Web Services (AWS) og Google – blot for at nævne nogle få.

“Kunderne skal selv kunne vælge, hvem de vil samarbejde med, og i hvilken udbyders
cloud, dataene skal placeres. Derfor er det vigtigt, at vi tilpasser vores softwareløsninger, så infrastrukturerne kan tale sammen, og dataene let kan flyttes rundt”, forklarer Mariano Kristensen.

Silo-tankegangen i de traditionelle datacentre nedbrydes også i denne nye måde at tænke cloud løsninger på, og den service, som virksomheden har brug for, vil enten blive leveret fra it on-premise, fra en public cloud eller fra en hyperscaler.


Fordel data efter behov
Fordelen ved at kunne fordele data mellem forskellige clouds er, at hvis virksomheden udelukkende beskæftiger medarbejdere i Europa, ønsker den måske ikke, at nogle af dataene kan tilgås fra USA, og så er det bedre at placere den type data hos et af SAP’s datacentre i stedet for hos en af de store hyperscalers.

I den senere tid har der været talt meget om GDPR – Persondataforordningen, og for nogle virksomheder betyder det, at de gerne vil have de personfølsomme data tæt på, hvorimod andre mindre følsomme data, men omfangsrige data kan opbevares hos en hyperscaler, der tilbyder pladsen og hastigheden, når dataene skal hentes ind og bruges.

“Der er en rivende udvikling i at placere forretningsløsninger i clouden. Især HR-området har været gennem en revolution på grund af cloudteknologien, der gør det muligt for HR-staben at tænke mere strategisk, fordi cloud-løsningerne overtager en del af de tunge papirbaserede opgaver, som området før var præget af”, siger Mariano Kristensen.

Fremtidens platform
I fremtiden vil vi også se meget mere platformtankegang i måden at tænke digitale løsninger på. Hos SAP er filosofien, at kunderne ikke blot får software-applikationerne eller platformen, men begge dele. Det betyder, at platformen bliver leveret med nogle faste applikationer, og så kan kunderne selv udvikle videre, når behovet opstår.

“En platform kan have indbygget stemmegenkendelse eller machine learning, så kunden nemt kan finde og lokalisere fakturaer eller finde en medarbejder i systemet ved blot at sige navnet”, forklarer Mariano Kristensen, og han uddyber:

“Når kunden så er tryg ved at bruge applikationerne, kan de selv begynde at videreudvikle, hvad platformen ellers skal indeholde for at digitalisere de processer, som medarbejdere ikke behøver at bruge kostbar tid på”.

Analysefirmaet Gartners seneste cloud-opgørelse viser, at der i 2016 blev omsat for 209 milliarder dollars – omkring 1,4 billioner danske kroner – på det globale marked for public cloud services. Det tal steg i 2017 til omkring 1,7 billioner danske kroner, og i 2020 vil omsætningen være på hele 2,6 billioner kroner.
Kilde: www.computerworld.dk 

Læs mere på sap.com/cloudplatform