Introduktion: Grøn omsorg skaber værdi i branchen

0
227

Af Pia Bundgaard Hansen

FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling og CSR er gennem de senere år for alvor kommet på læberne blandt aktørerne, der arrangerer møder og konferencer. CSR er ikke blot blevet en værdiskabende faktor, men en god forretning, som favner både miljøet, konferencegæsterne samt medarbejderne.

Omfanget af rejser, konferencer og overnatninger er steget markant i de senere år, og branchens forventninger er, at de fortsat vil stige. Det øgede antal konferencegæster fra både ind- og udland har dog den slagside, at de øger miljøbelastningen, medmindre den grønne tankegang bliver en naturlig del af branchens DNA.

Der er omsætning i at tænke grønt
På Alexandra Instituttet i Aarhus, der har lavet flere undersøgelser og forskningsprojekter om grøn omstilling i konference- og hotelbranchen, viser forskningen, at der er stigende efterspørgsel efter konference- og overnatningsfaciliteter, der har en grøn profil og belaster miljøet mindst muligt.

Det betaler sig at have fokus på at reducere madspild, vandforbrug, udledning af CO2, kemikalier til vask og rengøring osv. Forskningen viser desuden, at grøn omstilling i høj grad også handler om at skabe service og omsorg for gæsterne samt at inddrage medarbejderne.

CSR har udviklet sig til en grøn omsorg for konferencegæsterne, og det er her værdien og troværdigheden opstår. Den løftede pegefinger om at huske at slukke lyset eller stå kortere tid under bruseren møder gæsterne ikke i den værdiskabende del af branchen. I stedet mødes gæsterne med inspirerende fortællinger om mad, der er produceret fra bunden af lokale råvarer, honning der produceres i haven, bygninger som er fremstillet af genbrugsmaterialer eller noget helt fjerde.

Ledelsen sår det grønne frø
Den troværdige grønne omsorg begynder hos ledelsen, som aktivt går i front. For det er deres engagement, der baner vejen og sår frøet hos medarbejderne, så fortællingerne og den grønne omsorg, når ud til konferencegæsterne på en overbevisende måde.

Helt centralt er det selvfølgeligt, at gæsterne kan mærke, at det grønne budskab har et autentisk og ærligt afsæt, hvor det er tydeligt, at konferencearrangøren virkelig ønsker at være med til at gøre en forskel. Kommer fortællingen fra hjertet, så viser forskningen, at det ikke kun er gæsterne, der efterspørger stedet. Det bliver også lettere at tiltrække de attraktive medarbejdere i branchen.

God fornøjelse med den næste konference, som er med til at gøre en forskel for både gæster, medarbejdere og miljø. Ved redaktionens afslutning stod vi på tærsklen til corona-epidemien, der buldrer ind over os. Vi ønsker alt det bedste til en branche, som bliver hårdt ramt af dette forløb.

Læs udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Møder & Konferencer