Mange medarbejdere føler sig i dag stressede, hvilket skaber et dårligt arbejdsmiljø og koster både produktivitet i virksomheden og samfundet milliarder. Det er et af de vigtigste steder for ledelsen at udøve sine kompetencer som leder. Det kræver dog et andet lederskab, end dengang vi var et produktionssamfund.
“I dag er det ikke de traditionelle ledelsesværktøjer, der skal til med quickfix og andre buzzwords fra konsulentbranchen, men ledelse i kompleksitet, som kalder på dannelse og karakter. Det handler om at skabe et engagement blandt medarbejderne og et godt arbejdsmiljø, hvilket ikke blot kræver en tydelig ledelse, men også en personlig leder, der kan reflektere over sig selv, have mod og være i stand til at inspirere sine medarbejdere”, forklarer Mette Høy, programchef for ledelse på Cphbusiness.
Det stiller store krav til fremtidens lederskab og mulighederne for at kunne opkvalificere sig. Vores uddannelser rammer den tendens, vi ser
Lederen skal bevare roen i orkanens øje
Når kun omkring 20 procent af medarbejderne føler sig engagerede i deres arbejde, er der noget galt. Mette Høy illustrerer tendenserne i dag ved at sige, at lederen og andre medarbejdere står på et løbebånd, hvor de hele tiden skruer op for tempoet.
“Fremtidens leder skal være i stand til at træde ned fra løbebåndet og indtage en refleksiv position, så de kan lede i kompleksitet, skabe retning og mening. De skal være klar over deres egne holdninger og værdier og kunne reflektere over disse”, siger hun.
’Slowfood Learning’
Cphbusiness tilbyder med deres akademi- og diplomuddannelse i ledelse et rum for ledere, hvor de får mulighed for at tilegne sig de nyeste teorier, metoder og værktøjer under nogle former, som Mette Høy betegner som ’Slowfood Learning’.
Slowfood fordi den personlige udvikling og de dybe erkendelser, som skaber mod og handlekraft i lederskabet, kræver fordybelse alene og kræver, at man sammen med ledere fra andre private og offentlige virksomheder undersøger og afprøver dem i egen praksis. Samtidig med at uddannelserne også præsenterer de nyeste teorier og metoder inden for moderne ledelse.
Der arbejdes således både med viden og færdigheder i de konkrete værktøjer, eksempelvis udvikling af en digitaliseringsstrategi, men også med kompetencer i at eksekvere – eksempelvis digitaliseringsstrategien, hvilket kræver kompetencer i at skabe følgeskab som leder.
En undersøgelse blandt 600 potentielle studerende viste, at 70 procent var motiveret af ønsket om personlig udvikling, og at det for omkring halvdelen var ønsket om nye kompetencer til at varetage sit nuværende job, at opnå nye kompetencer til at få nye jobfunktioner eller foretage et brancheskifte, der motiverede dem til at tage efteruddannelse.
“Blandt vores studerende er der stor efterspørgsel på uddannelser, som kræver fysisk fremmøde i dagtimerne eller i weekender kombineret med onlinestudier. Det vidner om, at lederne gerne vil undervises i fællesskab med andre ledere, hvor de kan drage nytte af hinandens erfaringer, udvikle netværk og sociale kompetencer”, siger Mette Høy.
Behov for livslang læring
Hun anerkender også det, som benævnes livslang læring, og som er centralt i Disruptionrådets anbefalinger, for det kræver udviklingen i fremtiden. 28,4 procent af voksne danskere er mindre gode til at bruge en computer, og 250.000-300.000 lønmodtagere i Danmark har ikke de kompetencer, der forventes, inden for brancher ramt af digitalisering.
“Det stiller store krav til fremtidens lederskab og mulighederne for at kunne opkvalificere sig. Vores uddannelser rammer den tendens, vi ser”, siger Mette Høy.
Uddannelser i filosofi og ledelse rammer fremtidens behov
Det er stadig relevant med strategisk ledelse, men det er nødvendigt at kende sig selv for at kunne implementere strategien i virksomheden. Mette Høy understreger, at vi ikke kan fortsætte på samme måde, som vi har gjort hidtil.
“Vi har for eksempel uddannelser i filosofi og ledelse, der er velbesøgte, fordi de rammer nogle af de tendenser, vi ser i tiden og fremtidens krav til den gode leder, der kan få alle medarbejdere engageret og naturligt motiveret til at skabe en god arbejdsplads”, mener hun.
Ledelsesuddannelse på Cphbusiness
Cphbusiness tilbyder akademiuddannelse og diplom-uddannelse i ledelse. De giver begge ECTS-point og tager ca. tre år at gennemføre.
Næste opstart: August
Adresser:
Cphbusiness Søerne
Nansensgade 19, 1366 København KCphbusiness Lyngby
Nørgaardsvej 30, 2800 Kgs. LyngbyLæs mere på www.cphbusiness.dk