Essensen af brokvartererne er i høj grad mursten
Mursten er på mange måder et af de vigtigste bygningsmaterialer i Danmark. Historisk set har deres røde, gule og brune nuancer været med til at præge både by og land, og det er særlig tydeligt, hvis man går en tur i Københavns brokvarterer.
Netop derfor var det naturligt at inddrage mursten i designet af de fire nye metrostationer i brokvartererne på Cityringen. Det fortæller arkitekt Anders Nøhr, projektleder for det rådgivende designfirma Arup, der fik opgaven med at projektere beklædningerne i Cityringens 17 stationer.
“Da de første metrostationer åbnede for godt 15 år siden, var det et bevidst valg med et afdæmpet og ensartet udtryk, men til Cityringen ønskede vi at give de enkelte stationer hver deres identitet, som skulle afspejle den del af byen, de befandt sig i. Og essensen af brokvartererne er i høj grad mursten”.
Specialudviklet mursten fra Petersen Tegl
Men mursten er ikke bare mursten, og der var mange krav til både æstetik og udformning. Og så skulle stenene være en vægbeklædning, snarere end byggemateriale, så de måtte heller ikke være for tunge.
“Vi ønskede både farveskalaen og den tekstur, som mursten har, men det skulle omvendt hverken ligne eller være en murstensvæg. Der er ikke mange, der kan specialfremstille mursten længere, men vi spurgte Petersen Tegl, om de kunne lave en variant af deres berømte Kolumba-sten – og det var heldigvis ikke noget problem”, siger Anders Nøhr.
Kolumba-stenen er en håndlavet mursten, som det næsten 230 år gamle familiefirma Petersen Tegl udviklede i år 2000. Ved at benytte varierende temperaturer i brændingen opnår stenene sine karakteristiske nuancer og en helt særlig stoflighed, som bl.a. kan ses på Skuespilhuset i København – og nu også opleves på de fire nye metrostationer.
I forbindelse med 3 Days of Design udstilles metrostenene hos Petersen Tegl fra den 14. maj.
Se mere på