I Danmark producerer hver person i gennemsnit 25 kg elektronikaffald om året. Og kikker man ud over landegrænserne, bliver tallene endnu mere rystende: På globalt plan kasseres nemlig hvert år 65.000 tons mobiltelefoner. Heraf genbruges kun 11 procent.
Det er tal som disse, der for ti år siden fik partner i GreenMind, Brian Funch, til at afbryde sin kommunikationsuddannelse i USA – og i stedet begynde at reparere smartphones hjemme i Danmark.
Det skulle vise sig at være en rigtig god ide, som siden da har resulteret i seks fysiske butikker, der reparerer og sælger second-hand elektronik, og som i 2019 har rundet en omsætning på 50 mio. kr.
– Dengang kunne jeg bare se, at der snart ville opstå et kæmpe behov for at få alle telefonerne repareret, hvis de ikke skulle ende som skrot. Så jeg gik i gang, og fik kort tid efter Jakob Højland med som partner i firmaet.
Vi forsøger af al kraft at leve det, vi prædiker. Dermed er det ikke kun produktet, der skal være bæredygtigt, men også alt det udenom. Det handler grundlæggende om troværdighed, og om at vi skal gå forrest.
En tvivlsom fjerdeplads
Og der var mildt sagt nok at tage fat på for de to entreprenører, for i Danmark køber vi i snit en ny telefon hvert andet år, og er ifølge flere undersøgelser et af de lande, der skaber allermest elektronik affald.
– Vi er faktisk helt oppe på fjerdepladsen, når man kigger på, hvilke lande der genererer mest elektronikskrot pr. indbygger, siger Brian Funch og peger på det ansvar, der efter hans mening følger med:
– Med det forbrug er det selvfølgelig vigtigt, at vi i sidste ende skaffer os af med elektronikken på en forsvarlig måde. Men det handler mindst lige så meget om at mindske mængden af affald, ved at forlænge levetiden for de produkter, vi omgiver os med. Dermed kan de få både et andet og et tredje liv, før de ender blandt affaldet, lyder det.
Genbrug er fedt
Og skabe fornyet liv er i høj grad, hvad de to partnere og deres 50 medarbejdere gør. Siden 2009 har de repareret flere hundrede tusinde smartphones for både erhvervs- og privatkunder.
Dertil kommer, at man i 2016 udvidede forretningen med køb og salg af brugte telefoner, tablets og computere. Ikke mindst det sidste har været et kæmpe hit, siger Brian Funch:
– Alene fra maj sidste år og til august i år, har vi tredoblet salget af brugt elektronik. For os at se hænger det nøje sammen med at forbrugerne er blevet meget mere miljøbevidste i takt med, at det er kommet på den politiske dagsorden. Genbrug af elektronik er blevet fedt, ligesom det har været med tøj i mange år, og det er vi selvfølgelig ovenud glade for.
Går forrest
Bevæger man sig ind i én af GreenMinds fysiske butikker, er man da heller ikke i tvivl om, at der tænkes bæredygtighed hele vejen igennem.
I loftet hænger der genbrugslamper, og hylder, vægbeklædning og montre er bygget af genbrugstræ og bæredygtigt kork. Faktisk er det medarbejderne selv, der har haft hammer og sav fremme.
– Vores medarbejdere kan andet end at reparere elektronik, smiler Brian Funch og peger på den bagvedliggende pointe: -Vi forsøger af al kraft at leve det, vi prædiker. Dermed er det ikke kun produktet, der skal være bæredygtigt, men også alt det udenom. Det handler grundlæggende om troværdighed, og om at vi skal gå forrest.
Tre års garanti er afgørende
På spørgsmålet om, hvorfor GreenMind er blevet en så bragende succes, peger Brian Funch på flere faktorer – heri blandt timingen. Med den tidlige start blev han og makkeren pionerer på området for reparationer i en tid, der skreg på mere bæredygtighed.
Dertil kommer det helt centrale forhold, at man ved salg af brugt udstyr har været i stand til at give sine kunder hele tre års garanti. Der er altså ikke bare tale om en reklamationsret, som ellers er standard, når man køber spritnye produkter.
Og går det som Brian Funch og Jakob Højland håber, vil netop garantiforholdene være med til at nedbryde nogle barrierer, som stadig findes, og dermed sikre et endnu mere bæredygtigt forbrug:
– Med de tre års garanti som udgangspunkt, vil vi gerne være med til at skabe en debat om det at give gaver, som er brugte. Mange holder sig stadig tilbage fra at give f.eks. en julegave, der ikke er helt nye – simpelthen fordi man frygter, at det ikke vil falde i god jord, siger Brian Funch og peger på en undersøgelse, som for nylig blev offentliggjort i Søndagsavisen:
– Den siger faktisk, at det kun er giveren, der har et problem med at give brugte gaver – og ikke modtageren. Der er tydeligvis et misforhold her, som vi håber og tror, en debat kan være med til at ændre på, lyder det fra Brian Funch.
Målt på volumen er GreenMind en af Danmarks største reparatører af smartphones, tablets og Mac-computere.
Vi sælger desuden tilbehør samt køber og sælger nye og brugte iPhones og iPads, både i vores fysiske butikker samt online. Vores løfte til nuværende og fremtidige generation er at vi hver dag arbejder for at forlænge livet på vores kunders elektronik.
Læs mere på
greenmind.dk