En grøn bilpark kræver flere greb i politikernes værktøjskasse

0
308

En omlægning af bilparken til grønne biler, vil hjælpe på at sænke Danmarks samlede CO2-udledning. Men selv om bilfabrikkerne spytter masser af elbiler og hybridbiler af samlebåndene i de kommende måneder og år, er det ikke alene nok til, at danskerne køber disse biler.

Gitte Seeberg, adm. direktør AutoBranchen Danmark

Heldigvis er det muligt at gøre mere. Det siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, som er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder og autolakerere i Danmark. 

“Registreringsafgiften er det vigtigste redskab at bruge. Elbilerne er i dag alt for dyre. Derfor er det vigtigt, afgiften fremmer elbilssalget i de kommende år, men den er langt fra det eneste instrument i en grøn værktøjskasse,” siger hun. 

Registreringsafgiften forhandles i disse uger. Transportkommissionen med den tidligere  DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen, fremlagde i september sit bud på, hvordan fremtidens bilafgifter kunne se ud. Med Transportkommissionens rapport som inspiration gik politikerne på Christiansborg i gang med forhandlingerne. Desværre blæser der fortsat ikke hvid røg ud fra forhandlingslokalerne, hvilket brancheorganisationen kritiserer:

“Hver gang registreringsafgiften debatteres, sætter det salget i stå. Det er også sket denne gang, selvom vi blev lovet hurtig afklaring. Det har meget stor betydning, at registreringsafgiften bliver langvarig og vedtages med et bredt politisk flertal så der ikke skal pilles ved afgiften hver gang, der kommer ny regering,” siger Gitte Seeberg, 

Bilfabrikkerne leverer modellerne
Bilisternes organisation FDM har regnet sig frem til, at bilfabrikkerne fra dette efterår og frem til udgangen af 2021 sender rundt regnet 40 helt nye elbiler eller nye varianter på markedet. Forbrugerne får med andre ord nok at tage af. Men fakta er, at danskerne kun køber de grønne biler, hvis politikerne ansporer til det. Rækkevidden, trækkraften og ikke mindst prisen er vigtige faktorer for at øge salget. . Det har flere undersøgelser vist. Mens teknologien gradvist tager sig af bilernes ydeevne, er det politikerne, der har midlerne til at styre økonomien.

“Det er vigtigt, at den fremtidige afgift ansporer os til at købe en klimavenlig bil. Altså bør den tage højde for, hvor meget CO2 hver enkelt bil udleder. Foruden elbiler vil der nemlig også blive solgt mange hybridbiler samt benzin- og dieselbiler. Disse biler vil være på vejene i op mod 15 år fra de ruller ud på vejene første gang,” siger Gitte Seeberg. 

Hun noterer, at indikationerne fra Christiansborg også peger i retning af en sådan afgift.

Firmabilsbeskatningen skal være grøn
En klimavenlig registreringsafgift gør det  næppe alene. 

“Blandt de brugte biler er grønne biler en mangelvare – især dem fra 2018 og frem. Udbuddet kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen. Fx er en Tesla 3 godt 15 gange mere søgt på Bilbasen end en VW Passat. Og den bliver solgt hurtigere. Med andre ord skal vi have langt flere brugte el- og hybridbiler på de danske veje. Derfor er det oplagt at forlænge den grønne firmabilsbeskatning, som udløber til nytår,” siger Gitte Seeberg. Samme synspunkt har hun afleveret til politikerne. 

Firmabiler leases normalt i en periode på mellem seks måneder og tre år, hvorefter de sælges videre. En flåde af grønne firmabiler vil over de kommende år kunne levere det udbud af brugte, grønne og eldrevne biler, som markedet efterspørger. Firmabiler kører mange kilometer. Ud fra et samfundsmæssigt perspektiv vil det også være mest fordelagtigt, at firmabilisterne vælger en grøn bil. 

Lademulighederne skal på plads
En forudsætning for at købe elbil er, at man som forbruger kan se en let adgang til opladning. Her er endnu et instrument at skrue på.

“I AutoBranchen Danmark har vi 1200 medlemmer fordelt over hele landet. Da vi i efteråret spurgte dem om lademulighederne i deres lokalområde, svarede 85 procent, at mulighederne ikke var gode nok. Det bekræftede, hvad vi allerede vidste. Det bør sikres, at der ikke er huller på landkortet uden tilstrækkelige muligheder for opladning,” siger Gitte Seeberg. 

Endelig bør politikerne ikke overse mulighederne for at få de ældste biler af vejene. Det kan man gøre via en forhøjet skrotpræmie til at supplere den klimavenlige registreringsafgift. 

“Folketinget afsatte i alt 100 millioner kroner i 2018 til at hæve skrotpræmien for dieselbiler i 2019 og 2020. I løbet af henholdsvis seks måneder og én måned var pengene brugt. Behovet er stadig til stede. De ældste biler skal væk fra vejene – det vil gavne klimaet,” siger Gitte Seeberg. 

Regeringen har foreslået at udvide boligjobordningen, bedre kendt som håndværkerfradraget i 2021. 

Forslaget vil betyde, at danskerne i 2021 kan få et fradrag på 25.000 kroner for håndværkerydelser mod 12.800 kroner i 2020. Regeringen kunne slå to fluer med et smæk ved at gøre opsætning af ladestandere til el- og pluginhybridbiler til en del af ordningen. Sådan var det faktisk i 2016 og 2017.

Den grønne omstilling kræver en grøn registreringsafgift, en grøn finanslov og en række andre initiativer. Hvis politikerne for alvor vil have elbilerne ud på vejene i de kommende år, skal de bruge en palet af politiske redskaber. 

Vi er talerør for hele den danske autobranche.

Organisationen for nybilsforhandlere, brugtbilsforhandlere, leasingselskaber og eftermarkedet.

Læs mere på

www.autobranchendanmark.dk