Når du bygger dine systemer og maskiner i en modulariseringsproces, kan du nemmere tilpasse de færdige produkter i forhold til dine kunders ønsker
De bærende trends i den teknologiske udvikling i industrivirksomheder hænger tæt sammen og leder som i en kædereaktion til ét præcist mål: muligheden for at customise et produkt mest muligt.
”Gennem sammenhængende trends som Modularisation, Identification, Digitalisation, Integration og Miniaturisation kan vi i fremtiden komme ned og customise alt, uden at det vil koste flere penge,” siger Henrik Jensen, direktør for HARTING i Danmark.
Start med legoklodser
Processen begynder med Modularisation, som er en af de grundlæggende krav til mere integreret industri og håndtering af de forandringer, smarte fabrikker skaber.
”Modularisation kan sammenlignes med at bygge dine produkter med legoklodser i stedet for at bygge med finere enkeltdele. Når du bygger i legoklodser – her moduler – kan det godt være, at dine omkostninger i starten bliver højere, men du ender ud med en meget mere effektiv og fleksibel produktportefølje. Når du bygger dine systemer og maskiner i en modulariseringsproces, kan du nemmere tilpasse de færdige produkter i forhold til dine kunders ønsker. Så kan du customise dine standardprodukter ned til enkeltdele,” forklarer Henrik Jensen.
Forstå dine processer
Efter modulariseringen kan industrien begynde at identificere og forstå sine processer ved hjælp af sensorer, kommunikation og identifiers.
”Så begynder du for alvor at forstå din applikation, og du kan lave læring ud af identifikationen. Du kan se, hvor din applikation er effektiv, og hvor den er mindre effektiv, så du ved, hvor du skal investere.” Det ses for eksempel i medicinalvirksomheder, forklarer Henrik Jensen:
”Når en medicinalvirksomhed skal skifte proces i en produktionslinje, er den nødt til at køre en meget stor del af massen fra den nye proces, før den er helt sikker på, at maskinen er ren og fri for rester af den gamle masse. Når du hele tiden har styr på processen, ved du eksakt, hvad der findes af materialer og hvorhenne. Du sparer mange omkostninger, når du kan styre din produktion præcist med identifikation.”
Integration og digitalisering
Med modularisering og indentifikation på plads kan virksomheden integrere sine effektive processer med sit ERP-system og andre systemer – for eksempel de systemer, der taler med kunder. Oven i kommer gevinsterne ved den løbende digitalisering.
”Du får hele tiden nye data ude fra den enkelte sensor og den mindste aktuator, så du ved helt nøjagtigt, hvordan din produktion i hele verden forløber.”
Tingene bliver mindre
Slutmålet – og en helt overordnet trend i industrien – er, at tingene bliver mindre, end de har været tidligere, men med meget større funktionalitet.
”Når du når derhen, kan du customise ting ned til enkeltdele, og det er egentlig det, vi allerede oplever i stor stil i bilproduktion i dag. Hos en bilforhandler kan du for eksempel vælge farve, rat, tag, sæde, osv. Herefter kan forhandleren faktisk fortælle dig, hvornår din bil bliver produceret, og hvornår du kan få den. Det kommer vi til at opleve med alle typer af produkter.”
Sætter standarder
En anden trend, HARTING er meget engageret i, er elektrificering – E-Mobility.
HARTING forbinder E-Mobility og brugen af vedvarende energi for at reducere udledning af CO2 og partikler og samarbejder blandt andet med BMW og Volkswagen om elektrificering af biler.
Derudover laver HARTING blandt andet backbone-systemer til tog.
HARTING’s løsninger arbejder med kommunikation, styring og regulering af hele produktionsapparatet ved at styre kommunikation og signaler til aktuatorer, sensorer og computere inden for transport, maskin- og robotindustri, automotive, energi og distributionssystemer.
”Vi er aktive på alle teknologier, og vi er også med til at sætte standarder for den globale udbredelse af nye teknologier,” siger Henrik Jensen.
HARTING Denmark blev etableret i 2010 som datterselskab af den tyske koncern HARTING.
HARTING Germany blev grundlagt i 1945 af Wilhelm and Marie Harting og er stadig 100 procent familieejet – nu med datterselskaber og salgskontorer i 44 lande i verden.