Undersøgelser viser, at den globale rejseaktivitet i 2036 vil være næsten fordoblet, og det stiller krav til at udnytte teknologien, der kan fremtidssikre forretningsrejserne. Amadeus giver adgang til hele den digitale markedsplads for forretningsrejser.
Præcis som den ferierejsende vil den forretningsrejsende have en personlig oplevelse og blive set og anerkendt, som den man er. Det ved de hos Amadeus, der har en digital finger med i spillet hos mere end 1,7 milliarder rejsende om året.
”Forretningsrejseverdenen har aldrig været en mere spændende markedsplads end netop nu. Alle de nye, spændende teknologier, digitale tjenester og integrationsmuligheder er i denne tid med til at imødekomme fremtidens forventninger til den effektive rejse for både virksomheder og de forretningsrejsende,” forklarer Stig Thorup, der er Regional Head of Business Travel Agency Sales for rejseteknologifirmaet Amadeus i Skandinavien.
Det handler om at kunne levere hver enkelt forretningsrejse så effektivt og samtidig så personligt som muligt.
Brug for forretningsrejsebureauerne
Amadeus hjælper de globale og lokale forretningsrejsebureauer til at levere varen til deres forretningskunder. Og ifølge Stig Thorup har der aldrig været mere brug for de professionelle forretningsrejsebureauer til at arrangere forretningsrejser:
”I en tid med mange valgmuligheder har forretningsrejsebureauerne en central rolle med adgang til hele markedet og med ekspertisen til at rådgive. De skaber gennemsigtighed og giver overblik, holder de rejsende i hånden under hele rejsen og leverer de nødvendige data, der kan bruges til efterfølgende at evaluere rejsen.”
Netop adgangen til hele markedet er en forudsætning for at kunne levere den mest effektive rejseplanlægning. Det kræver let og hurtig adgang til det store udbud af flyafgange og billetpriser – også kaldet content. Her kommer Amadeus ind i billedet.
Få hele overblikket
Stig Thorup forklarer, at content bør præsenteres neutralt og enkelt og altid ud fra virksomhedens og den forretningsrejsendes søgekriterier, uanset om købet sker over telefonen eller i et online bookingværktøj.
”Amadeus´ klare strategi er fortsat at være den samlende, neutrale markedsplads, hvor køber og sælger af rejser mødes for at handle med hinanden. Af samme årsag har vi senest valgt at omfavne, og integrere IATAs såkaldte NDC (New Distribution Capability) i vores content. NDC har indenfor de senere år udviklet sig til en ny standard for distribution af fremtidens flyrejser. Vi integrerer nu denne type content i vores løsninger – vel at mærke i den samme effektive proces som den klassiske distribution, vi er kendt for at levere.”
Forretningsrejsebureauerne ønsker også, at Amadeus tilbyder NDC content netop for at kunne leve op til de forretningsrejsendes forventninger til den bedste service.
”Det passer fint med vores strategi. Det ligger simpelthen i vores hjerteblod at præsentere kunderne for hele paletten,” siger Stig Thorup. Det er en af de vigtige årsager til vores succes gennem mere end 30 år.
Den personlige rejse
”Vi tror på at kun gennem samarbejde mellem alle spillere i rejseindustrien, kan vi udnytte fremtidens teknologi maksimalt og derved give den forretningsrejsende den bedste og mest personlige oplevelse,” betoner Stig Thorup.
Netop det personlige fingeraftryk på rejsen er kommet i høj kurs. Rejsen skal være let, smidig og problemfri, så den forretningsrejsende udelukkende behøver fokusere på sit job.
”Brug af data og kunstig intelligens er i stigende grad med til at gøre oplevelsen personlig. Og med hjælp af den rejsendes profildata tages der afsæt i den rejsendes vaner og personlige ønsker,” siger Stig Thorup.
Data kan for eksempel bruges til at genkende den rejsendes rejsemønstre. Hvis kunden for nylig har været på forretningsrejse i London og skal afsted til samme destination igen, gør systemet det let at kopiere rejsen.
Data driver også lufthavnene
Amadeus hjælper også de forretningsrejsende, når de hjælper lufthavnene. Amadeus bruger blandt andet data til at give lufthavnene overblik over, hvor mange rejsende der rejser på en given dag.
Derved kan bemandingen tilpasses så risikoen for kø i sikkerhedskontrollen reduceres, og rejsen bliver så behagelig og effektiv som muligt.
95 procent af alle ruteflyselskaber, der flyver fra Københavns Lufthavn, bruger Amadeus systemer til at optimere bl.a. salg og passagerhåndtering.
”Samme systemer benyttes af forretningsrejsebureauerne, hvilket gør rejseoplevelsen effektiv og personlig fra start til slut, fordi data genbruges hele vejen”, forklarer Stig Thorup og uddyber:
”Næste skridt i udviklingen er brug af biometriske data for eksempel til ansigtsgenkendelse ved check in,” forklarer Stig Thorup. Så mon ikke forretningsrejser også i fremtiden er en spændende verden at leve og arbejde i.
Læs meget mere om fremtidens rejser på