Introduktion: Business Travel – nyheder og trends

0
209

Af Anne-Mette Berg – General Manager, DBTA (Danish Business Travel Association)

”Hvor svært kan det være at købe rejser ind” er et udsagn, som vores medlemmer ofte hører, uanset om de er travel managers eller rejseindkøbere i en virksomhed eller de er leverandør til denne del af rejsebranchen.

Forretningsrejser behøver ikke være komplicerede, men området er bredt og derfor er det værd at have fokus på hvad der sker i alle aspekter af rejsen, uanset om man er en mindre eller meget stor virksomhed.

DBTA | Danish Business Travel Association er Danmarks største netværk inden for området og vi ser følgende nyheder og trends:

Ny teknologi og nye virksomheder er på vej – hele tiden – men det går ikke helt så stærkt, som mange måske tror. Som travel manager/rejseindkøber kan det være svært at overskue mulighederne og vælge det rigtige.

Gode råd fra de garvede: ”vær åben for alt det nye og følg med i udviklingen hele tiden og hold i hverdagen fokus på, hvad der er vigtigt for din virksomhed og dine rejsende!”. Vi ser for alvor et øget fokus på sikre, at rejse programmet passer til virksomhedens kultur og de rejsendes behov og ønsker.

DBTA har været netværksforening for travel managers og rejseindkøbere i over 45 år! 

Vores 140 medlemmer repræsenterer alle parter indenfor forretningsrejser, møder og events. 

Vi formår at fastholde medlemsskaren ved at holde fokus på foreningens 3 nøgleord: ”vidensdeling, netværk og kompetence” og ved løbende at orientere om fremtiden i alt hvad vi gør.

Trends i 2019 er:

  • Rejsende og virksomheder ønsker bedre bruger oplevelser: mere indhold og mere strømlinede processer på i alle led i distributionskæden
  • Flyselskaber og distributionssystemerne arbejder på NDC (New Distribution Capability) løsninger, en ny XML standard udviklet af IATA, der har været på vej en årrække. NDC indhold begynder for alvor at vise sig og vi forventer at vi indenfor de næste 12 – 24 måneder vil se store ændringer inden for hele distributions kæden. Vi vil se andre og nye former for samarbejdsaftaler med flyselskaberne fremover, fordi det bliver muligt at tilpasse indholdet til den enkelte kunde. NDC skal være sikre mere indhold og lettere adgang til de services, som flyselskaberne tilbyder
  • De nuværende online bookingværktøjer, der ofte leveres af de store GDS’er (Global Distribution Systems) via erhvervs rejsebureauerne og som tilpasses den enkelte virksomheds rejsepolitik og rejseønsker, skal udvikle sig med større hastighed, så de forbliver relevante for markedet og ikke mindst kunden
  • Erhvervsrejsebureauerne har alletiders muligheder for at udvikle nye former for samarbejde med kunden og vi spår, at de forblive den vigtigste samarbejdspartner for rejsende virksomheder
  • Lufthavnene udvikler med stor hast. Københavns Lufthavn tilbyder løbende nye tiltag, så turen gennem lufthavnen bliver så let og behagelig som muligt. Vi tror på, at ny teknologi som fx ansigts genkendelse, bliver indført flere steder inden længe
  • Indkøb af hotelværelser kan være en udfordring og det er i høj grad de rejsendes valg, der præger valget af løsninger. Flere erhvervsrejsebureauer tilbyder nu bl.a. Booking.com og portaler
  • Strategisk og centraliseret indkøb af Møder & Events foretages allerede i mange virksomheder, for det betaler sig at have stor fokus på dette indkøb
  • Sikkerheden er fortsat et område, som har høj fokus i alle virksomheder. Sikkerhed er også blevet et særligt indsatsområde omkring store arrangementer

Alting ændrer sig, men ting tager tid… også indenfor forretningsrejser.

God læselyst!

Læs hele udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Fremtidens Forretningsrejser