Introduktion: Den digitale forskel er vigtigere end nogensinde før

0
311

Coronakrisen har om noget tydeliggjort, at digitalisering, agilitet og teknologi er afgørende for ens evne til at håndtere udfordringer og modgang.

Natasha Friis Saxberg Direktør hos IT-Branchen Foto: Jonas Pryner

Under krisen har vi set hæderkronede restauranter, der lykkedes med at omstille sig til succesfulde takeaways og klassiske butikker, der er blevet omdannet til dygtige onlinebutikker. Men vi har også set kendte boghandlere og tøjbutikker bukke under på alt for kort tid.

Dem, der havde evnen til at ændre deres forretningsmodel, gå online og håndtere deres kunder digitalt, blev vinderne, mens de analoge forretningsmodeller mange steder stadig kæmper for deres overlevelse.

Et digitalt A- og B-hold
Allerede inden coronakrisen ramte, var der en klar opdeling i det danske erhvervsliv. Hele 55% af virksomhederne har ifølge Danmarks Statistik en lille eller meget lille digitaliseringsgrad. Og det er især de små og mellemstore virksomheder, der halter bagefter.

Samtidig viser tal fra Erhvervsministeriet, at de mest digitale virksomheder i Danmark i gennemsnit har over 20 pct. højere arbejdsproduktivitet end de mindst digitale virksomheder.

Det svarer til, at hver medarbejder i virksomheder med høj digitalisering bidrager med 135.000 kr. mere i værditilvækst end medarbejdere i lavt digitaliserede virksomheder.
Kan vi bare få flyttet det digitale niveau bare et skridt op, kan vi skabe en varig værdiskabelse på godt 8 mia. kr. om året. Så det er vigtigt, at vi får givet de digitale virksomheder det rette skub fremad.

Så den manglende digitalisering har ikke kun betydning for den enkelte virksomhed, men også for samfundet som helhed.

Mind the gap
Netop fordi teknologier om noget er med til at accelerere udviklingen, kan den også være med til at øge afstanden mellem de fremtidssikre virksomheder og de ikke-digitale, som blev efterladt på perronen.

Men sådan behøver det ikke være. Investerer man rigtigt i sin digitalisering, kan man ikke blot spare penge og effektivisere sin forretning på både kort og lang sigt. Man åbner også op for øget salg, mere loyale kunder og måske også helt nye forretningsområder.
Digitalisering handler derfor ikke bare om, at forbedre sine eksisterende processer, selvom det ofte er en kæmpe gevinst i sig selv.

At digitalisere sin forretning er også en mulighed for at grundlæggende at kigge på de økosystemer, man indgår i. Måske der ligger en værdi i gå fra just-in-time leverancer, til just-in-case, hvor man indretter hele økosystemet til at producere så agilt som muligt – og uden at det koster arbejdspladser, hvis krisen kommer.

Digitale forretningsmodeller er også en åbenlys ny salgsmulighed for mange virksomheder.
Mens konkurrenterne led under krisen, fandt Matas f.eks. ud af, at en satsning på deres online shop og digital håndtering af kunderne, gav dem en online omsætningsvækst på 300 procent.

Så mulighederne findes. Det kræver blot, at man beslutter at finde dem, så man kommer sikkert over det digitale gap, der findes i dansk erhvervsliv. For netop det skridt, kan betyde forskellen mellem liv og død for ens virksomhed.

Forhåbentligt vil denne udgivelse være med til at give inspiration til, hvor man med fordel kan digitalisere sin egen forretning, så man både bliver bedre til at stå igennem modgang og kriser. Coronakrisen har i hvert fald vist, hvor farligt det er ikke at investere i at fremtidssikre sin forretning.

Læs udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Digitalisering af Erhvervslivet