Kunstig intelligens og Augmented Reality hjælper byggeriet

0
330

Digitale værktøjer indtager i stigende grad byggepladserne. En ny app som Alexandra Instituttet har udviklet for stilladsvirksomheden Paschal gør det muligt at se 3D-modeller i Augmented Reality (AR) – både på kontoret og ude på byggepladsen. Det har medvirket til bedre arbejdsgange og højere effektivitet.

De tiltagende krav om dokumentation, bedre arbejdsprocesser og højere effektivitet i byggeriet, fordrer nye metoder og øget digitalisering. En af de virksomheder, der benytter sig af nye digitale hjælpemidler er stilladsvirksomheden Paschal, der i samarbejde med Alexandra Instituttet har indført Augmented Reality som en del af deres arbejdsproces på byggepladsen.

Når virksomheden Paschal, der udlejer forskallingsforme til at støbe betonvægge, -dæk og understøtning til f.eks. motorvejsbroer, i dag gennemgår deres konstruktioner i marken, så sker det således bl.a. med mobiltelefonen. Med en 3D model af konstruktionen kan kontrollørerne effektivt gennemgå den virkelige konstruktion og hurtigt identificere om der er mangler. Det er en stor fordel i forhold til tidligere, hvor det foregik mere manuelt.

“Paschal havde den udfordring, at deres kontrollører gik rundt med en stor stak flade tegninger i et 3D-stillads. Det var enormt tidskrævende og krævede store kompetencer fra kontrollørerne at oversætte de flade tegninger til virkeligheden. Derfor kom de til os og bad om hjælp til at lette kontrollørernes arbejde,” siger Daniel Andersen, der er Senior Mobile Systems Architect hos Alexandra Instituttet, som er en almennyttig organisation der hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste teknologi.

Sådan bliver AI og AR brugt i byggeriet

1. Parameterdesign-software: 

De mest udbredte designprogrammer – f.eks. det meget udbredte CAD-program, Grasshopper – gør det muligt at indkode alle kravspecifikationer, regler og fysiske rammer for et byggeri. Med AI er det muligt for arkitekterne at bruge softwaren afprøve forskellige kombinationer på basis af meget store mængder data fra eksisterende huse. Dette kaldes også parameterdesign. Det kan enten bruges som et enkelt hjælpemiddel, eller ved at bruge softwaren, der selv kommer med forslag til designløsninger inden for et sæt af givne parametre. Computeren afprøver selv millioner af mulige løsninger mod hinanden og udvikler designet ved at sammenligne forskellige løsninger. Den sidste designproces kan give helt anderledes former end vi er vant til at se. 

2. Konstruktionsberegninger
og planlægning: 

AI kan lette planlægningsprocessen for arkitekter og bygherrer, fordi det giver mulighed for at håndtere hele bygningsdesignet og omgivelserne som data, hvorved man kan lave troværdige modeller og ikke mindst omkostningsberegninger, fordi data om bygningsdesignet bliver kombineret med materialedata og priser og planlægningsværktøjer. 

3. Augmented Reality 

– bliver i stigende grad brugt til demonstrationer af byggeri, ligesom det er ved at vinde indpas i planlægningsfasen, hvor grænsefladerne mellem de forskellige entreprenørgrupper kan blive afgjort i modellerne. 

Løsningen blev en app, der kan bringe en 3D-model ud på byggepladsen og ved hjælp af såkaldt Augmented Reality matche modellen med den virkelige verdens konstruktion. På den måde kan kontrollørerne direkte aflæse om konstruktionen er stillet korrekt op. Det sker ved at mobiltelefonen lægger modellen og billedet af virkeligheden sammen som to lag. Hvis der så er afvigelser, kan man markere det på telefonen, så det bliver registreret og kan ordnes. Men det med at matche en model med virkeligheden kræver mere end bare en mobiltelefon.

“Vi var nødt til at bruge kunstig intelligens, et såkaldt Deep Neural Network (DNN), til at sikre, at appen kan matche modellen med virkeligheden. Det sker ved, at vi fodrer programmet med en masse billeder af byggepladser, og dermed træner det til at genkende de forskellige elementer på byggepladsen,” siger Daniel Andersen, der understreger at dette er næste fase i projektet, der især skal bruges til at kontrollere stilladser.

Med computer vision og deep machine learning kan softwaren genkende nøglemateriel og på baggrund af dette udarbejde en præcis 3D-model. Det er både relevant i forhold til montage, men også til kontrol, fordi man kan markere afvigelser på telefonen.
Eksemplet viser, at de mest avancerede teknologier er ved at flytte ud på byggepladsen. I selve designet af husene har arkitekter og ingeniører allerede længe benyttet sig af værktøjer som DNN og Augmented Reality.

Om Alexandra Instituttet 

Er en almennyttig virksomhed, der skaber vækst og velfærd i Danmark gennem it-baserede produkter og services.
Hjælper offentlige og private  virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi.
Har ca. 100 medarbejdere. 

Læs mere på

www.alexandra.dk