GSV-konference om fremtidens byggeri: El er fremtiden – også på byggepladsen

0
17

Næsten 400 mennesker deltog på GSV-konferencen, der havde fokus på klimavenlige anlægs- og entreprenør-maskiner. Målet var at samle branchen om kommende CO2-krav, lyder det fra GSV Materieludlejning.

Biler, skruemaskiner og tandbørster kan. Men kan en 25 tons gravemaskine også køre på el? Spørger man de 380 deltagere på sidste års GSV-konference ”Fremtidens Byggeri”, må svaret være et rungende ja. I hvert fald kunne de med egne øjne se en CAT-maskine, der næste lydløst og 100 procent emissionsfrit udførte præcist de samme manøvrer, som traditionelle dieselslugende gravemaskiner excellerer i.

På konferencen, der fandt sted 7. oktober, havde GSV Materieludlejning A/S, der er Danmarks største udlejningsvirksomhed indenfor bl.a. entreprenørmateriel, lifte og kraner, samlet 300 beslutningstagere fra byggebranchen og en lang række leverandører, der fremviste og demonstrere de klimavenlige maskiner.

Et naturligt skridt
Om baggrunden for konferencen siger adm. direktør i GSV, Dan O. Vorsholt:
– I Danmark står byggebranchen for op mod 40 procent. af CO2-udledningen. Derfor er konferencen et forsøg på – sammen med vores leverandører – at sætte klimavenlige maskiner på dagsordenen. Han peger på, at maskinerne er det naturlige næste skridt i den nuværende udvikling:

– Først var det bygningens energiforbrug, der var i fokus. Så kom byggematerialernes klimapåvirkning på dagsordenen, og nu er turen så helt naturligt kommet til det maskineri, bygge- og anlægsbranchen benytter.

– Det er en udvikling, som vi i GSV hilser velkommen, men også en udvikling, vi gerne vil være med til at forberede branchen på, lyder det.

Stå sammen – kravene kommer
Af samme grund var en lang række talere indbudt, heriblandt overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen og Anne Skovbo, der er adm. direktør i By & Havn. Begge fortalte de om fremtidige tendenser i byggebranchen og ikke mindst om hvilke ambitioner og visioner der ligger for København, som det største vækstområde i Danmark.

– Københavns Kommune har jo en meget ambitiøs målsætning om at være CO2-neutral i 2025. Det kommer i høj grad til at påvirke bygherrer og leverandører i form af krav til f.eks. CO2-udledning på byggepladserne, siger Dan O. Vorsholt og fortsætter:

– Der er som bekendt ikke ret lang tid til 2025 – eller for den sags skyld til 2030, hvor hele Danmarks CO2-udledning skal være nedbragt med 70 procent. Af samme grund vil vi gerne forberede vores samarbejdspartnere – herunder vores kunders kunder – i form af rådgivere og bygherrer – på udviklingen.

– Den kommer uden tvivl til at betyde, at CO2 skal tænkes ind i alt fra selve udbudsprocessen og til den konkrete indretning af byggepladserne. Derfor er vores budskab, at vi er nødt til at løse opgaven sammen, og ikke hver for sig. Det er den simpelthen for stor og for omfattende til.

Massive investeringer
Dan O. Vorsholt nævner, at man i dag i GSV råder over 28.000 stykker materiel, der på den ene eller anden måde bruger energi. Af disse drives allerede 1800 på el – og mange, mange flere vil i komme til i den nære fremtid.

– Jeg har været i GSV i 24 år, og jeg har aldrig tidligere oplevet så stor en revolution på materielsiden, som den, vi er vidne til nu, siger han og peger på de massive investeringer, som virksomheden allerede har foretaget:

Konkret gik 15 procent af investeringsbudgettet sidste år til indkøb af klimavenligt materiel som gravemaskiner og gummigeder. Og i indeværende år forventer man at op til en fjerdedel af budgettet vil gå til samme formål.

– De næste 5 – 10 år vil byde på en kæmpe omvæltning i hele branchen. Heldigvis har de fleste leverandører stort fokus på området, så vi sammen kan hjælpe vores kunder med at leve op til fremtidens krav.

Samme udgift for kunden
Ud over, at GSV’s konference med næsten 400 deltagere blev en meget større succes, end man havde turdet håbe på, er der også andre forhold, der får Dan O. Vorsholt til at tro på en grønnere fremtid. De eldrevne maskiner er nemlig totalt set ikke dyrere at benytte end deres diselforbrugende forgængere.

– Udviklingen går hurtigt, men som det er nu, er eldrevne anlægsmaskiner 20 – 25 procent dyrere i anskaffelse og dermed også dyrere at leje. Men det, de batteridrevne maskiner koster ekstra fra start, betaler sig hurtigt ind i brændstofbesparelse. Dermed også sagt, at det i fremtiden, når anskaffelsesprisen kommer ned, formentlig vil blive økonomisk fordelagtigt at benytte eldrevne maskiner, lyder det fra Dan O. Vorsholt.

GSV er Danmarks førende materieludlejer med materiel til alle bygge- og anlægsopgaver. Uanset om det drejer sig om småt håndværktøj til en mindre byggeopgave eller de helt store maskiner, der skal i brug, når Danmarks motorveje, broer og metroer anlægges.

Læs mere på

www.gsv.dk