Fremtidens mekanik

0
389
Uret måler 44 mm, hvilket normalt er til den store side, men designet gør, at det sidder fint på undertegnedes håndled. Foto: Kristian Dowling / Oris.

I september lancerede det schweiziske urmærke Oris deres nye satsning, ProPilot X, der både kigger bagud til de klassiske piloture, og fremad til en hightech verden med sit sandblæste titaniumskelet og 10 dages gangreserve i urværket. Exclusive var inviteret til Shanghai til verdenspremieren.

Som jeg står på toppen af det 30 etager høje Edition Hotel Shanghai torsdag aften den 6. september, er det næsten som at træde ind i det futuristiske univers fra den klassiske science fiction-film Blade Runner fra 1982. Mørke skyer dækker himlen, og en tung regn begynder så småt at falde. På Pudong-øen på den anden side af floden, der gennemskærer downtown Shanghai, glimter de op til 600 meter høje skyskrabere om kap med deres lysmønstre og videobidder, mens de øverste etager forsvinder i skydækket.

Men det er såmænd ikke en Hollywood-film, jeg befinder mig i, men derimod en produktlancering af et mekanisk ur. Det uafhængige, schweiziske mærke Oris har nemlig inviteret en stor del af verdens urpresse til Shanghai for at overvære det ur, som Oris’ CEO, Rolf Studer, både betegner som ‘det mest Oris’ske nogensinde’ og som ‘den største satsning’: Oris Big Crown ProPilot X Calibre 115.

Et ur der peger fremad – og tilbage
Det er ganske normalt, at de schweiziske urmærker gør en hel del ud af deres produktlanceringer, men det her arrangement er alligevel noget særligt. Der er inviteret knap 100 mennesker til den officielle middag og præsentation, og ud over en række kinesiske forhandlere, journalister og samlere, er der fløjet folk ind fra bl.a. USA, Japan, Korea, Filippinerne samt hele Europa.

Vi kan sammen overvære en tydeligt stolt Rolf Studer løfte sløret for det nye ProPilot X, der bestemt ikke ligner noget Oris har lavet før. Det er først og fremmest et skeletur, hvilket vil sige, at der ikke en en klassisk skive som sådan, men i stedet blot en x-formet struktur af broer, hvorpå og imellem de forskellige dele af urværket befinder sig. Det er med Rolf Studers ord, et ur ‘der ikke har nogen hemmeligheder’, fordi man kan se alt igennem.

“Det er råt og industrielt og bygget op om vores DNA. Den moderne æra blev født af støbejernsbroer og højhuse, og det er derfor vi har lagt lanceringen her i Shanghai, fordi det er en meget moderne by med inspirerende arkitektur. ProPilot X peger fremad i en tid, hvor rigtig meget ellers handler om heritage. Vi har også mange heritage-ure, der dyrker æstetikken fra fx 1960erne, men vi ønsker også at kunne tilbyde noget, der viser fremtiden”, forklarede Rolf Studer tidligere på dagen, da vi i små grupper blev orienteret om uret i alle dets detaljer og fik lov at prøve det af.

Oris’s Senior Product Design Engineer, Lukas Bühlmann forklarer endvidere om designprocessen:

“Det gjaldt om at sende Oris’ piloture ind i næste generation. Vi har tidligere lavet piloture, men hvordan ser et moderne Oris luksus-pilotur ud? Dette ur er bestemt ikke et traditionelt pilotur. Der er fx ingen tal på skiven. Men luftfartens DNA er til stede i detaljerne. Vi har brugt titanium til kassen, kransen er inspireret af en jetturbine, og spændet mimer en sikkerhedssele. Jeg vil ikke vil kalde udtrykket futuristisk, men det er drevet af troen på fremtiden”.

Fra Hölstein til Shanghai
Der er ellers på mange måder langt fra Shanghai til Hölstein, den lille schweiziske landsby, hvor Oris blev grundlagt i 1904 og stadig ligger. Op igennem 1960erne var Oris en af verdens 10 største producenter af både urværker og armbåndsure og producerede mere end en million enheder om året, men ligesom alle andre schweiziske urmærker blev 1970erne én lang pinsel, fordi de billige, japanske quartz-ure trak tæppet væk under produktionen af mekaniske ure.

Oris klarede sig dog lige akkurat igennem og kan som et af blot få mærker bryste sig af at have fremstillet mekaniske ure uafbrudt siden 1904. Det typiske Oris-ur koster mellem 10 og 25.000 kr., hvad der i verden af mekaniske ure betegnes som ‘affordable luxury’, eller ‘entry level’, og med et prisskilt på knap 60.000 kr. er ProPilot X et af de dyreste ure fra Oris’ produktion.

Skeletur bygget op fra bunden af
Det har taget godt to år at udvikle uret, der bogstaveligt talt er blevet bygget op fra bunden af. Selve urværket er en videreudvikling af Oris’ kaliber 110, som man skabte i forbindelse med mærkets 110 års jubilæum i 2004. Det bemærkelsesværdige ved dét værk var især en gangreserve på hele 10 dage. Med andre ord, når du har trukket uret op, kan det gå i 10 dage. Eller 12 dage, siger de hos Oris, men de kan ikke garantere nøjagtig præcision (+6 / -4 sekunder om dagen) de sidste to dage.

Det nye kaliber 115 er dog anderledes end kaliber 110 på den måde, at fordi man ønskede at lave et ægte skeletur, skulle selve værket også rekonstrueres.

“Vi har længe haft værket, men ingen kunne se, hvor fantastisk det så ud. Nu fik vi en lejlighed til at vise det frem”, siger Beat Fischli, der er COO for ORIS. Han tøver ikke med at kalde drivfjederen for hjertet i uret og den del, han er mest stolt af. “Den giver uret så meget karakter, og udtrykket ændrer sig alt efter, hvor spændt fjederen er. Normalt er drivfjederen skjult, selv i et skeletteret ur, men vi følte, at vi var nødt til at vise den frem, fordi der ligger en meget stor del af urets historie i de 10 dages gangreserve. Normalt har et mekanisk ur typisk 40 timers gangreserve – det her har 240!”.

Hvad skal man egentligt med et mekanisk ur?
Det er ovenud fascinerende at høre om teknikken bag et ur som ProPilotX, men man kan jo godt stille sig selv spørgsmålet om, hvad man egentlig skal med et mekanisk ur i disse tider, hvor vi konstant er online og kan aflæse det præcise tidspunkt. Og det ville Rolf Studer gerne svare på:

“Vi ønsker at få folk til at smile. I bund og grund er et mekanisk ur i dag ikke en nyttegenstand, men en form for luksusgenstand, så vores opgave er at bringe lidt glæde ind i hverdagen. Om det så er en smuk skive, fascinationen af urværket eller noget helt tredje, så er det glæden, der er vigtig. Luksus handler i dag også om at fortælle den gode historie. Det ur, der løber med opmærksomheden til et møde eller en middag, er ikke nødvendigvis det dyreste eller mest opsigtsvækkende, det er det, der har en god historie. Og det synes vi selv, det nye ProPilotX gør”.

Find en af de danske forhandlere
og læs mere på

www.oris.ch