Det handler ikke mindst om ledelse og kompetencer. Har ens medarbejdere de rigtige? Og hvordan sikrer man sig, at de personer, man ansætter, har de rigtige ting med i rygsækken og i øvrigt er klar til at lære nye ting? Det handler også om udstyr, software og hvordan man gør tingene. Hvornår skal man springe med på det nyeste? Hvornår skal man investere?
Og så skal man for resten også lige huske at gå hele vejen med sin investering og sikre, at alle medarbejdere bliver klædt godt nok på til at kunne få det optimale ud af it-investeringen.
For der er mere end ét eksempel på, at en virksomhed har brugt bunker af penge på et nyt, smart system, men hvor man ikke samtidig har sikret sig, at alle bliver dygtige nok til at bruge det. I grelle tilfælde kan det oven i købet gå så galt, at investeringen ender med at blive kontraproduktiv.
Det kan derfor ikke overdrives, hvor vigtigt det er, at man går hele it-vejen, når man indfører nyt. At man laver sit forarbejde ordentligt, og at man afsætter tiden og ressourcerne til at få kørt tingene ordentligt i mål. Det kan lyde banalt, men det er langt fra nogen selvfølgelighed, men hamrende vigtigt at huske.
Nok så vigtigt er det, at den gennemsnitlige leder nok kommer til at opleve, at selv om han eller hun gør sig de yderste anstrengelser for hele tiden at være på forkant med den digitale udvikling, så vil der konstant være mere end én medarbejder, som er to hestehoveder foran.
Det kan handle om hårde tekniske kompetencer, eller det kan være en medarbejder med en særlig ”teknologisk musikalitet”, som er gode til se gennem buzzwords, og kan koble teknologiske muligheder med virksomhedens behov. Det er ikke noget problem. Tværtimod er det er kæmpe aktiv.
Vores råd er, at man bare tænker ”fedt, at jeg har sådan nogle ressourcer at trække på”, og så omfavne og inddrage de pågældende it-frontløbere eller organisatoriske udfordrere.
For selvfølgelig er det en kæmpe fordel at have folk i huset, som har dyb indsigt i virksomhedens kultur og i de tekniske muligheder, og som derfor har fine forudsætninger for at spotte hvilke tiltag, der vil give mening netop dér.
Endelig skal man som leder huske på, at uanset hvordan teknologien udvikler sig, så går personlig og nærværende ledelse aldrig af mode. Det er meget sigende, at vi via vores smartphones i dag kan komme i kontakt med hele verden, men det, som der ofte efterlyses, er kvalitetstid og nærhed.
Som verden bliver større og mulighederne flere, er der et endnu større behov for en leder, der omfavner diversitet og kompetencer og sammen med medarbejderne skaber kursen for virksomhedens fremtid.