Vi har set på, hvor langt man er fra virkeligheden, og om det overhovedet er realistisk at bruge selvkørende robotter og droner som transportens sidste led?
Teknologi er altid spændende, og især den slags teknologi, vi er vant til at se i science-fiction-film, som f.eks. robotter, som udfører arbejde, der normalt bliver udført af mennesker.
Transport og logistikbranchen benytter sig allerede i stor udstrækning af den slags robotter, og det store dyr i åbenbaringen er robotter (og droner), der kan levere varerne den sidste mil, altså strækningen frem til slutbrugerne.
Relativt store tests i virkelig trafik viser, at teknologien er så langt, at det begynder at ligne en realistisk mulighed. LIDAR-teknologien fra de selvkørende biler kombineret med software med fokus på sikkerhed og tyverisikring gør, at store globale distributører som Amazon og FedEx er begyndt på seriøse forsøg med leveringsrobotter; Amazon med sin sekshjulede Scout-robot, FedEx med sin Sameday-bot.
Formfaktor er vigtig
De to eksempler på leveringsrobotter har det tilfælles, at robotterne fylder ca. det samme som en person på de fortove, der er deres operationsområde. Der er altså tale om robotter, som mere eller mindre kan udfylde de samme funktioner som en postmedarbejder eller et pizzabud.
Eller næsten, for begge robotter kræver, at modtageren bevæger sig ned på fortovet for at afhente varen. Ligheden med en fodgænger standser forøvrigt ikke ved størrelsen; også farten er tilpasset til at fungere blandt fodgængere.
De to robotter er eksempler på en robot-type, som findes i mange forskellige varianter – det, der adskiller Scout og Sameday-bot fra de øvrige er, at de er bakket op af globale distributører, hvilket naturligvis betyder, at satsningerne er blandt de mest de mest omfattende, således har Starship Technology, der står bag Amazon Scout indtil videre udført over 50.000 kommercielle leverancer og robotterne har tilsammen kørt over 300.000 km.
Interaktion og kommunikation
Robotter, der bevæger sig i øjenhøjde med mennesker, og skal nå fra et punkt til et andet på en sikker og fleksibel måde, er nødt til at have midler til at interagere med menneskerne i sine omgivelser.
Det har givet mange overvejelser om, hvor meget robotter skal ligne mennesker for at kunne fungere. Erfaringerne fra industriens co-bots, som f.eks. findes i logistikcentre, viser at der er forskellige måder at løse disse udfordringer.
Amazon Scout er lille og lav og har mest karakter af en spand på hjul. Den interagerer først og fremmest ved at holde en stor sikkerhedsafstand, men har også signaludstyr med lygter og lyd.
FedEx Sameday-bot er højere, så den nærmere sig menneskelig højde, hvilket betyder at det er nemmere for gående og andre trafikanter at registrere og undgå at støde ind i den. Også Sameday-bot har mulighed for at signalere med lys og lyd.
Test vil vise anvendeligheden – Danmark afventer lovgivning
Hvorvidt robotter som Sameday-bot og Amazon-Scout bliver en del af gadebilledet i storbyer verden over afhænger – som så meget andet af – om økonomien kan hænge sammen.
Når der udføres forsøg i stor skala, er det ikke så meget for at se om teknologien virker – det ved man faktisk allerede at den gør – men mere for at afprøve om systemet kan betale sig i virkelig drift. Det at de store distributører tager test til dette niveau tyder på, at der er potentiale i modellen.
Det er ikke tilfældigt at de første og største forsøg med budrobotter sker i USA og til dels i Japan. Det skyldes i høj grad, at det her er nemmere rent lovgivningsmæssigt at indføre nye transporttyper.
Danmark har endnu ikke en lovgivning, der gør det lovligt at afprøve budrobotter i fri trafik – selvom det har været på tale. Derfor vil eventuelle test i Danmark, være afhængige af at der kan gives dispensation til et mindre, afgrænset område, hvilket naturligvis gør testen noget mindre virkelighedstro. Så der går nok noget tid før vi ser budrobotter i gadebilledet i de danske byer.
Kilder brugt til at udarbejde artiklen
Damvad Analytics: Analyse af den danske robot-industri, apr. 2019
ROBOTS IN SPACE: SHARING OUR WORLD WITH AUTONOMOUS DELIVERY VEHICLES, Mason Marks1, Miami Law, working paper 2019