El bliver en vigtig del af drivmidlerne, og vi vil gerne skubbe til udbredelsen af elbiler ved at levere en del af infrastrukturen.
Elbilerne er på vej. Det handler ikke blot om Tesla. Alle de store bilproducenter er i gang med en massiv elektrificering af mange nye modeller i produktlinjen, og i mange lande er elbiler en vigtig del af imødegåelsen af den globale opvarmning. Storbritannien er f.eks. blandt de lande, der har opskaleret udfasningen af biler med traditionelle forbrændingsmotorer og forbyder nu salg af nye biler med forbrændingsmotor i 2030 fra oprindeligt 2040.
Den danske regerings mål er mindst 775.000 elbiler på vejene i 2030, og Klimarådet anbefaler en mio. Eldrup-rapporten anbefaler 750.000 som det bedst balancerede mål under hensyntagen til CO2-reduktion og den samfundsøkonomiske omkostning.
Lynladere på Circle K-tankstationer
Elbiler vil under alle omstændigheder komme til at fylde mere og mere i den danske bilpark i de kommende år, og en af de helt åbenlyse udfordringer er tilgængeligheden af ladestationer. De fleste elbilejere vil have deres egen lader på bopælen, men skal elbilerne slå igennem som erstatning for de traditionelle biler, skal opladning være tilgængelig over hele landet med lynladere i vores eksisterende infrastruktur – herunder på tankstationen. Circle K tager derfor nu det første skridt mod at blive landsdækkende med lynladere på deres tankstationer.
”Vi er meget bevidste om ændringer i kundernes adfærd, og ønsker at dække hele energipaletten med almindelig brændstof – men iblandet mere og mere klimavenligt brændstof produceret på vedvarende energi og el. El bliver en vigtig del af drivmidlerne, og vi vil gerne skubbe til udbredelsen af elbiler ved at levere en del af infrastrukturen. Derfor går vi nu i gang med at etablere de første stationer, hvor vi nøje vil studere brugsmønstret. I uge 50-51 lancerer vi en station i Aalborg og en i Slet ved Aarhus samt en i Vermlandsgade på Amager i starten af 2021. Målet er, at vi senest i september 2022 vil have ladestationer på 20 af vores tankstationer fordelt over hele landet,” siger Sisse Follmann, Produktchef for Energi og Brændstof i Circle K Danmark.
Ladestationerne vil være på 300 kW med tilgængelighed for to bilister ad gangen, og opladningen vil være gratis i testperioden, hvor den tekniske løsning forfines og gøres klar. Sisse Follmann anslår, at det vil tage i gennemsnit omkring 20 min. at foretage en opladning.
Trækker på erfaringer fra Norge
Circle K Danmark er en del Circle K, der i Europa udover Danmark dækker Irland, Norge, Sverige, Polen, Rusland og de baltiske lande. Særligt erfaringerne fra Norge er interessante, idet Circle K her tilbyder de elbilglade nordmænd over 500 hurtigladere og lynladere.
”Vores mål er at skabe et landsdækkende netværk, og vi drager meget erfaring fra Norge, hvor elbiler og el-infrastruktur er betydeligt mere udbredt. En af de ting vi også har lært er, at vi også skal tænke forsyningskæden igennem for at sikre mest mulig klimavenlig strømforsyning for forbrugerne, og derfor er det vandkraft, som leverer strømmen til Circle K’s stationer og til lynladestanderne,” siger Sisse Follmann.
El i flydende form samt fossilfri diesel på stationerne
I Danmark er vi modsat Norge mest kendt for vores store produktion af vindenergi, så stor endda at den jævnligt fører til en overproduktion, som kan gå til spilde. Men det kan udnyttes ved en proces, der kan lagre energien og bruges til fremstilling af brint, metanol eller ammoniak. Det hedder Power-to-X. Circle K ynder at kalde det flydende el. Circle K indgik for nyligt en aftale med Danmarks første producent af flydende el, REintegrate, om køb af de første fem års produktion fra deres anlæg i Skive. Det vil med tiden blive blandet i blandt andet den benzin, de sælger. Men der er samtidig en udvikling i gang, der skal gøre det til selvstændigt brændstof med tiden.
”Vi er meget opmærksom på den grønne omstilling af transportsektoren. Derfor tilbyder vi mere end blot almindeligt brændstof til danskerne. Udover den gradvise introduktion af flydende el, vil vi også i det nye år præsentere fossilfri syntetisk diesel – kaldet HVO 100 – på stationerne. HVO 100 er fremstillet på 100% genanvendt råmateriale såsom madolie, der efterfølgende brintbehandles. Det skaber en kemisk reaktion, og derved opnår HVO de samme egenskaber som konventionel diesel,” siger Sisse Follmann.