Utraditionelle metoder skaber utraditionelle resultater

0
263
3 Wise Monkey skyder film med Marco Evaristti til 3DaysofDesign

Et reklamebureau behøver ikke have hundredevis af ansatte for at skabe brands folk rent faktisk lægger mærke til. Henrik Vick er kreativ direktør på 3 Wise Monkeys, et af Københavns mindre, men også mere utraditionelle reklamebureauer.

Der sidder kun 7 mand derinde, når man stikker hovedet igennem det, der nok havde været en finpudset glasdør, hvis vi havde befundet os hos et lidt mere Don Draper’sk, traditionelt reklamebureau. Men der er ingen glasdør, og 3 Wise Monkeys er ikke noget traditionelt reklamebureau, altså bortset fra, at de stadig kalder sig det; et reklamebureau.

Det første menneske, man møder på kontoret, er Henrik Vick, direktør og kreativ chef. Under en hurtig rundtur på første etage af kontoret på Esplanaden falder snakken hurtigt på branchen og Henriks tanker om den. Og der er mange af dem:

”Det er svært at gøre traditionel reklame for noget i dag. Nu har vi jo som branche brugt godt 20 år på at bombardere folk med så meget indhold, at vi har gjort vores publikum reklameresistente. Der er simpelthen så exceptionelt meget ligegyldigt content og så lidt tid at tage stilling til det i, at opgaven er sværere end nogensinde før,” lyder domsbudskabet fra Henrik, der dog også ret hurtigt understreger, at det jo trods alt ikke er en helt håbløs opgave.

Produktet er ligegyldigt
Da der bliver spurgt, hvad branchen kan gøre anderledes, bevæger vi os hurtigt væk fra dommedagstonelejet. ”Det vi prøver herinde er at skabe fortællinger om andre ting end bare produkter. For der er ikke noget produkt, der er lige så interessant som de kontekster, man kan putte det i. Når du køber en Porsche, køber du jo ikke en bil, du køber fart og maskulinitet.”

Der bliver peget på etagen nedenunder, der fungerer som showroom for en kunde, møbelfirmaet Askman.

”Det er et godt eksempel. Askman er jo et hæderkronet, gammelt møbelfirma, men der er mange, der laver møbler. Der er til gengæld ikke mange møbelfirmaer, der snakker om de samme ting som Askman snakker om. Og det er dét, der er humlen. Det er ikke længere nok bare at vise et billede af et pænt produkt og så bede folk købe det. Man er nødt til at tænke større og tænke hele vejen rundt.”

Kreativ direktør, Henrik Vick

Mindre Proces. Mere Kvalitet
De tanker er der formentlig mange bureauer, der deler. Men de tager sig også betalt for dem med store, indviklede processer og fakturaer, der let kan blive længere end briefet.

”Det er nødvendigvis bare sværere for 7 aber at jonglere motorsave mellem hinanden, end det er for 3. Der er simpelthen flere ting, der kan gå skævt, eller havne mellem én af det, vi tit føler er alt for mange stole til én enkel opgave,” siger Henrik, før han smilende uddyber, at det godt nok ikke er derfor bureauet hedder 3 Wise Monkeys.

”Der er ret mange af de lidt større bureauer, der opererer med nogle virkeligt store setups. Altså hvor en idé ikke er god, før der er minimum 8-9 mand, der har været omkring bordet og nikke. Og den slags setups har helt sikkert sin plads, når det er tocifrede millionbudgetter, der ringer. Men jeg tror, at de fleste af vores kunder sætter pris på, at vi har ret kort fra tanke til idé til handling.”

Fra BESTSELLER til Bureau
Idéen om at kunne operere hurtigt og effektivt stammer fra Henriks tid i BESTSELLER. I fast fashion-industrien er deadline konsekvent sidste sæson, og hvis ikke du hiver sidste sæson ned fra hylderne, så sætter du næste sæson op. Efter at have startet som papdreng som 12-årig endte Henrik med at arbejde hårdt på åbning af Jack & Jones-butikker i hele Europa.

”Der er mange ting, man rettelig kan skyde fast fashion industrien og BESTSELLER i skoene, men manglende produktivitet er altså ikke én af dem. Hvis man skal designe, producere og markedsføre så mange kollektioner hvert eneste år, så kræver det bare, at hver mand er sit ansvar bevidst. Og nok også, at man er sin sidemands ansvar bevidst. Alle har jo deres specielle ressortområde, men kan også dække ind andre steder, hvis det er nødvendigt. Det er også lidt den måde, vi opererer på herinde.”

Og så er der pludseligt ikke flere skriveborde tilbage på rundturen. Ikke flere mennesker at introducere. For 3 Wise Monkeys er ikke en reklamehær delt op i sektorer, og der er ikke en division i Bulgarien, som vi skal høre noget om. 3 Wise Monkeys er et lille, bureau med en utraditionel måde at gøre tingene på og ambitioner, der rækker langt ud over størrelsen.

Se mere på

www.3wm.dk