Den danske virksomhed Praice vender op og ned på principperne i rekruttering. Praice’s psykologiske chefkonsulent og eksterne lektor på CBS, Betina Ingerslev, forklarer:
”Rekrutteringsbranchen arbejder stadig efter en 150 år gammel metode, hvor man først og fremmest udvælger kandidater efter deres direkte erfaring eller uddannelse. Det kan dog være svært at gennemskue, hvilke reelle kompetencer en ansøger har oparbejdet i sine tidligere stillinger. Personlighedstest bliver ofte kun brugt på et meget lille antal ansøgere, og på den måde udelukker virksomhederne sig selv fra mange gode kandidater, der besidder de helt rigtige egenskaber, men som blev sorteret fra for tidligt. Det gør vi nu op med.”
Nye tilgange
Ambitionerne hos den danske start-up virksomhed er høje, og det er tydeligt at høre, at iværksætterne bag virksomheden brænder for produktet, når Betina fortsætter med at fortælle om Praice:
”Ifølge McKinsey-rapporten ’A Future That Works – Automation, Employment and Productivity’ fra 2017 kan eksisterende teknologi automatisere op mod 40 procent af de samlede arbejdstimer i Danmark. Det betyder ikke nødvendigvis, at arbejdspladserne forsvinder. Men arbejdsopgaverne vil fremover ændre karakter. Derfor mener vi, at det er på højeste tid, at vi vender tingene på hovedet og tænker os om. Praice er anderledes end hidtil brugte personlighedstests. Da det nu er netværket, der systematisk validerer ansøgerne, får vi et 360⁰ billede af menneskers reelle kompetencer og det bliver dermed nemmere at skifte job/arbejdsopgaver i takt med udviklingen.”
Hun nævner flere vigtige punkter, som bl.a. at:
- Praice er en online platform, der altid er tilgængelig, ikke kræver nogen form for databehandleraftale og er gratis for den enkelte ansøger.
- Praice gør det muligt for den enkelte person at få sin egen adfærdsvurdering valideret af sit personlige netværk. Dette betyder, at virksomhederne kan være sikre på, at de kompetencer, den enkelte mener at have, også er de kompetencer andre oplever.
- Praice stiller en lang række værktøjer og rapporter til rådighed for virksomhederne, hvor de kan få overblik over deres teams, indblik i den enkelte medarbejder, hjælp til at lave effektive ansættelsessamtaler, understøtte onboarding-processen, gøre MUSamtaler lettere og meget, meget, mere.
Alt dette tilbydes desuden på abonnementsbasis, så virksomhederne ikke skal bekymre sig om IT-support og vedligeholdelse.
Selvom produktet i sin nuværende form først blev lanceret for omkring et år siden, har Praice allerede tiltrukket flere store kunder og vokser stadig. Alene i det forgange år har mere end 7000 mennesker udfyldt en adfærdsprofil for sig selv eller en ven.
Beskrivelse af kvalifikationer
Interessen i denne form for adfærdsprofil er utvivlsomt stor og Betina Ingerslev forklarer, at det hænger sammen med Praice’s fokus på at styrke både den enkelte og virksomheden. Praice arbejder ud fra sloganet ”Viden er magt! Når du ved hvad du kan – og kan sætte ord på det – vinder alle” og adresserer nogle helt konkrete problemer.
”Mange danskere er meget ydmyge, når de skal beskrive sig selv. Vi er bange for at komme til at fremstå som nogle pralhalse, men i en ansøgning skal vi simpelthen kunne beskrive vores kompetencer. Vi skal turde at sætte ord på vores særlige evner og styrker, og det har mange mennesker det stadig svært med. Så bruger vi ord som robuste, omstillingsparate og teamplayer, fordi det er de ord vi møder i jobopslagene, men hvad siger disse ord egentlig? Og hvem vurderer, om det er rigtigt? Når netværket derimod beskriver vores kompetencer som at være kreativ, løsningorienteret og imødekommende, ja så bliver det nemmere og mere legalt at bruge disse ord om sig selv. Og ens ansøgning bliver kun bedre af, at evnerne blive beskrevet lidt mere specifikt,” siger Betina Ingerslev og fortsætter:
”På den anden side har vi virksomheder, som skriver at de søger en medarbejder der er en omstillingsparat og robust teamplayer, der både kan være detaljeorienteret, udadvendt og holde mange bolde i luften. Og samtidig ved alle i virksomheden godt, at man i virkeligheden leder efter en, der er ligesom ”Martin” – men næsten ingen ved, hvilke reelle kompetencer der gør ”Martin” så god. Her hjælper Praice virksomhederne med at identificere fælles træk hos de gode medarbejdere, dem der er de bedste til netop det de gør, ved at kortlægge virksomhedens DNA. Derefter kan virksomheden meget nemt identificere de kandidater, der matcher den gode medarbejdes adfærdsprofil og hermed være mere sikker på, ikke bare at få et menneske med den rette baggrund, men også én med det rette mindset.”
Læs mere på www.praice.com