Grøn distribution skubber til grænserne

0
344

Den danskejede logistikvirksomhed dao, som forsyner danskerne med aviser, magasiner og pakker, er kommet så langt i sin grønne omstilling på få år, at bilproducenter, infrastruktur og lovgivning ikke kan følge med. Direktøren mener, at det generelt er for nemt for virksomheder at fremstå grønne uden belæg og ønsker fælles standarder for arbejde med bæredygtighed.

Der er behov for fælles standarder eller en form for certificering, så vi alle kan se, hvor langt vi er på vores grønne rejse i forhold til andre

Tiden har altid været altafgørende for logistikvirksomheden dao, som leverer aviser, magasiner og pakker til danskerne hver morgen året rundt.

dao er også stået tidligt op, når det gælder den grønne omstilling – så tidligt, at infrastruktur, bilproducenter og de rammevilkår, politikerne sætter, ikke kan følge med. Det giver ærgerlige udfordringer for en virksomhed, der ikke har tænkt sig at vente til 2030 med at blive CO2-neutral og allerede er kommet langt.

”Fordi vi kommer fra avisdistribution, har det længe været naturligt for os at aflevere en stor del af vores hjemmeleveringer på elscootere på grøn strøm. Det har vi gjort i fem år. Afhængigt af hvor i landet, vi skal levere, vil vi bruge elscooter, elcykel eller måske en varebil, fordi der altid vil være lokationer, som er umulige at komme til med nutidens elbiler,” fortæller administrerende direktør i dao, Morten Villberg.

Administrerende direktør i dao, Morten Villberg.

Etablerer selv biodiesel-anlæg
Det store problem er manglen på varebiler med bæredygtige drivmidler. ”Politikerne har stor fokus på biler på el, brint og gas. Brint eller gas kan da også være fint, hvis du har brug for en enkelt stor lastbil, og en privat elbil kan køre dig rundt i byen og til og fra arbejde. Men der er endnu ikke almindelige varebiler på el med en rækkevidde, der giver mening i en logistikvirksomhed som vores. Det duer ikke for os, hvis vi skal tanke strøm, hver gang vi har kørt 100 kilometer,” siger Morten Villberg.

Derfor har dao besluttet at køre på biodiesel, som er dieselbrændstof baseret på løvfald fra skandinaviske skove, men infrastrukturen halter bagefter, så dao har taget sagen i egen hånd.

”Vi prøver at konvertere de fossile brændstoffer diesel og benzin, vi tidligere har brugt, til noget mere miljøvenligt. Men det helt store problem er, at der ikke er officielle eller offentligt tilgængelige tankanlæg til biodiesel, så vi er nødt til selv at stille tankanlæg op rundt omkring i landet.”

Det er fordyrende, men nødvendigt, hvis dao skal skabe den infrastruktur, der skal til for at kunne køre grønnere.

”For vores vedkommende er biodiesel som alternativ til diesel en nødvendig mellemvej for at kunne arbejde med det her og nu, mens vi venter på, at teknologien bliver klar til den store grønne omstilling. Man kan så fundere over, om vores branche når at overhale elbilerne indenom og kommer over på brint, inden elbil-teknologien bliver moden nok til vores behov.”

Fordyrende miljøafgift
En anden problemstilling i den forbindelse er miljøafgiften på 2,64 pr. liter biodiesel, hvilket gør den 40 procent dyrere end almindelig diesel.

”Vi synes ikke, det er fair, at vi skal betale en høj afgift, når vi med vores valg af brændstof samtidig reducerer vores CO2-udledning med op til 90 procent. Vores budskab til regeringen og miljøministeren er, at den grønne omstilling ikke kun må blive et spørgsmål om, at vi skal over på el alle sammen, for der er lige nu slet ikke de produkter på markedet, der kan bringe en branche som vores derhen. Vi bruger godt og vel 600 varebiler i døgnet. En konvertering til el vil blive ret langvarig, idet jeg kun kan få leveret 10 om året. Større produktionskapacitet er der ikke hos producenterne af elbiler.”

Behov for standarder
Morten Villberg mener også, at virksomheders arbejde med bæredygtighed er blevet en uigennemskuelig jungle af kommercielle budskaber og vidtløftige påstande, konkurrenter og forbrugere ikke kan tjekke efter.

”En virksomhed kan markedsføre sig med, at den har reduceret sit CO2-forbrug med for eksempel 40 procent, men fra hvad til hvad, og er reduktionen overhovedet nævneværdig i forhold til, hvad andre virksomheder i samme branche præsterer? Der er behov for fælles standarder eller en form for certificering, så vi alle kan se, hvor langt vi er på vores grønne rejse i forhold til andre. Hvis vi skal kommercielt bullshit til livs, må vi sammenligne æbler med æbler.”

Varer og pakker med tilbage
dao udvider i 2021 sin service med hjemmeafhentning af pakker, som eksempelvis kan være varer, der skal sendes retur til en webshop eller brugte ting, man har solgt på nettet.

”Det giver mening, når vi alligevel er i området på grøn strøm for at aflevere aviser, magasiner og pakker. Vi er i løbende dialog med vores webshop-kunder for at hjælpe dem til at pakke deres forsendelser optimalt, så vi kan have så meget med i vores volumenkapacitet som muligt. Vi tager også returemballage med tilbage for nogle af vores kunder for at sikre, at de kommer i den rigtige forbrænding. Vi gør i det hele taget, hvad vi kan, for at komme så langt, vi kan, med vores egne forbedringer og justeringer, for vi vil gerne i mål før 2030, og det er dybt indgroet i medarbejderne til hverdag, at vi er en virksomhed, som har fokus på det.”

FAKTA

dao er det største distributionsselskab på morgendistribution i Danmark. Hver nat kører 3.500 dao-omdelere 100.000 kilometer, så avisen, magasinet eller pakken ligger klar, danskerne vågner. dao distribuerer pakker, aviser, og magasiner til mere end 6.000 forretninger på daglig basis.

dao blev stiftet i 2007 efter en fusion imellem Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution. I dag ejes dao halvt af Jysk Fynske Medier A/S og halvt af JP/Politikens Hus A/S.

Se mere på

www.dao.dk