Sundhed og renhed skal følges ad

0
263
”Vi bliver ofte anbefalet af kunder til andre, nye kunder i sundhedsvæsenet, hvor det vækker tillid, at vi har helt styr på de regler, der skal overholdes på de forskellige typer af klinikker,” siger Irina Rasmussen.

Nordic Clean har gennem 15 år specialiseret sig i at hjælpe sundhedssektoren med at holde en høj rengøringsstandard i henhold til alle relevante anbefalinger og lovkrav. Til gavn for både patienter og sundhedsvæsenets medarbejdere.

Jeg syntes, at jeg kunne gøre det bedre, så det blev et fokus for min virksomhed, at vi ville trække rengøringsstandarden i sundhedssektoren op

“Først og fremmest skal klinikker og andre lokaler i sundhedsvæsenet naturligvis have en høj rengøringsstandard, der lever op til de gældende lovkrav for hygiejnen på disse områder. Men derudover signalerer en høj rengøringsstandard grundighed over for patienterne, og så bidrager det til et bedre arbejdsklima for medarbejderne, når der er gjort ordentligt rent.”

Det siger Irina Rasmussen, direktør i rengøringsvirksomheden Nordic Clean, som hun startede i 2005, blandt andet med en ambition om at servicere – og gøre en forskel for – sundhedsvæsenet og plejesektoren.

”Jeg oplevede selv at komme til lægehuse, hvor der ikke var gjort rent godt nok. Det er et dårligt visitkort, når dørhåndtaget er fedtet. Beskidte fodpaneler og døde fluer i vinduerne trækker også ned. Jeg syntes, at jeg kunne gøre det bedre, så det blev et fokus for min virksomhed, at vi ville trække rengøringsstandarden i sundhedssektoren op,” siger Irina Rasmussen.

Viden vækker tillid
Ølstykke Lægehus og Farum Lægehus var blandt de første kunder, og de holder stadig fast i Nordic Clean som deres garant for en høj rengøringsstand.

Dertil kommer alle de andre lægehuse, kommunale plejehjem, privathospitaler, tandlægeklinikker, fysioterapiklinikker, kiropraktiske klinikker og apoteker mv. I dag kommer næsten halvdelen af Nordic Cleans kunder fra sundhedssektoren i Nordsjælland og Storkøbenhavn, hvor rengøringsselskabet primært opererer.

”Vi bliver ofte anbefalet af kunder til andre, nye kunder i sundhedsvæsenet, hvor det vækker tillid, at vi har helt styr på de regler, der skal overholdes på de forskellige typer af klinikker.”

Styr på klinisk rengøring
Nordic Cleans rengøring lever fuldt op til standarderne defineret i de nationale infektionshygiejniske retningslinjer (NIR), hvilket er kundernes garanti for, at rengøringspersonalet har de rette kompetencer inden for klinisk rengøring, og at klinikkerne altid selv vil opfylde akkrediteringskravene, når de benytter Nordic Clean.

”Det skaber i øvrigt også tryghed hos vores kontorkunder, når de kan se, at vi er uddannet i NIR. Det er nemt at gøre rent og starte et rengøringsfirma, men det kræver viden og løbende opkvalificering at kunne identificere og leve op til de særlige rengøringskrav, der gør sig gældende i forskellige dele af sundhedssektoren.”

”Jeg har oplevet tandlæger, der ikke var klar over, at der slet ikke må støvsuges på tandklinikker. Men det kunne jeg så informere om. Ved at støvsuge kan man komme til at hvirvle støv og bakterier rundt i rummet, og derfor kan der være en risiko for, at det går i blodbanen på patienter under en behandling. Det er ikke nok, at støvsugeren er udstyret med HEPA/mikrofilter. Det er forbudt at støvsuge i alle lokaler med hygiejneniveau 3, 4 og 5 i tandklinikker. Der skal i stedet bruges en såkaldt tørmoppe, og der skal bruges en ny i hvert klinikrum.”

Systemer sikrer effektiviteten
Nordic Clean gør rent på flere privathospitaler, hvor lokaler som operationsstuer og opvågning, der er på hygiejneniveau 5 og 4, kræver speciel rengøring.

Der er anvendelse af skiftesko og skiftetøj en selvfølge. En anden grundregel er, at man altid starter oppefra og ned og bevæger sig fra rent mod urent. Irina Rasmussen har selv indført systemer, der generelt hjælper medarbejderne med at beholde overblikket og eliminere risikoen for fejl.

”For eksempel er blå klude kun til køkkenet, og gule klude er kun til toilettet. Det er banalt, men effektivt. Hvis medarbejderen bliver forstyrret i arbejdet, opstår der ikke tvivl om, hvilken klud der blev brug til hvad før afbrydelsen.”

Covid-19 kræver ekstra indsats
I år har covid-19 og de ekstra retningslinjer, der løbende justeres af myndighederne, føjet et ekstra alvorligt element til rengøringsarbejdet.

”Vi skifter handsker og klude fra enhed til enhed, så eventuel virus ikke spreder sig, og så gør vi meget ud af at have de mest effektive desinfektionsmidler til rådighed. Det er ikke mindst vigtigt på apoteker, hvor der kommer mange mennesker, der fejler noget. Apotekerne skal kunne stole på, at vi sørger for den bedst mulige desinfektion som tilføjelse til den øvrige rengøring.”

Fakta

Rengøringsfirmaet Nordic Clean blev grundlagt af Irina Rasmussen i 2005 med ambitionen om at levere rengørings- og renholdelsesydelser af højeste kvalitet til konkurrencedygtige priser. Nordic Clean er specialiseret i sundhedssektoren, og kundeporteføljen omfatter bl.a. lægehuse, kommunale plejehjem, privathospitaler, tandlægeklinikker, fysioterapiklinikker, kiropraktiske klinikker og apoteker m.v. i Nordsjælland og Storkøbenhavn.

Se mere på

www.nordicclean.dk