Rejseforsikring er ikke altid nok

0
242
Travel risk management fjerner bekymringer fra den rejsende medarbejder.

Ved at gøre mere ud af deres travel risk management kan virksomheder bedre hjælpe deres medarbejdere i en kritisk situation.

Pludselig står du i en situation, hvor du ikke kan finde et fly ud af landet og er utryg på dit hotel. Hvad gør du så?

De færreste danske medarbejdere kommer ud for voldsomme begivenheder som naturkatastrofer og terror på deres forretningsrejser. Men risikoen er til stede for alle, der rejser i embeds medfør, og det bør mange flere danske virksomheder forholde sig til.
Ikke kun for at være bedre forberedt, hvis uheldet er ude, men også og især for at gøre virksomheden og dens medarbejdere mere trygge.

Udover de menneskelige konsekvenser for den ansatte, der havner i en krisesituation, kan en virksomhed, der ikke har levet op til sin omsorgspligt for medarbejderen, blive dømt til at betale erstatning.

Risici skal adresseres
Det er især små og mellemstore virksomheder, som ikke gør nok ud af at arbejde med travel risk management og dermed mangler overblik over, hvilke risici, der skal adresseres for at sikre medarbejdere på forretningsrejser. Det mener Head of Legal i Euro-Center Anders Lindgaard.

Euro-Center er specialiseret i travel risk management og alarmcentralservice til rejsende og er fast samarbejdspartner med rejseforsikringsselskabet Europæiske ERV.
“Med travel risk management kan du hjælpe med at tage bekymringerne ud af hovedet på den rejsende medarbejder og sørge for, at der ikke sker fejl, fordi der står et team af professionelle klar til at hjælpe dig med at få alle praktikaliteterne på plads,” siger Anders Lindgaard.

Afværge risici
Den store udfordring ved travel risk management er, at risici ligger uden for virksomheden, ofte i et andet land og måske i en anden kultur, hvor det kan være svært at komme i kontakt med medarbejder og myndigheder.

I en krisesituation er der behov for tryghedsskabende indsatser som f.eks. at arrangere et safe house eller transportere folk sikkert ud af risikozonen, indtil der kan arrangeres transport hjem.

“Hvis du er hjemme, ved du, hvem du skal ringe til, hvis en krise opstår. Du kender nummeret til politiet, og du ved, hvordan du skal holde dig orienteret. Det er et af de vigtigste elementer i travel risk management – for hvem tager du fat i, hvis der opstår en kritisk situation under en forretningsrejse, hvor du ikke taler sproget i det pågældende land eller ved, hvilke myndigheder du skal ringe til?”

Især små og mellemstore virksomheder gør ikke nok ud af travel risk management, mener Anders Lindgaard.

Det reelle behov
Ikke alle virksomheder har brug for et stort sikkerheds-apparat omkring medarbejderne. Det reelle behov skifter fra virksomhed til virksomhed og bør vurderes individuelt. Ofte vil virksomhedens rejseforsikring dække en stor del af de normale risici ved at rejse. Det gælder for eksempel dækning af udgifter til medicin og lægebehandling.

Men hvad så, hvis medarbejderen pludselig står midt i en naturkatastrofe eller borgerkrig? De fleste rejseforsikringer indeholder en såkaldt evakueringsdækning. Den træder i kraft, når Udenrigsministeriet anbefaler danskere at forlade et område.

Men i den situation kan det være et problem at organisere hjemrejsen. Når alle skal ud af landet samtidig, kan det være svært at skaffe fly eller anden transport. Derfor kan det blive nødvendigt at opholde sig i landet, indtil det er muligt at rejse ud.

“I sådanne situationer kan det være tryghedsskabende at kunne ringe til din sikkerhedsekspert, der kan forklare, hvordan du skal forholde dig, mens du er i landet og venter på at komme ud. Måske skal der arrangeres praktiske ting som f.eks. safe housing, der gør, at medarbejderen føler sig tryg i perioden. Alle virksomheder vil gerne beskytte deres medarbejdere, og ofte er de ekstra udgifter til f.eks. at købe flybilletter ud af landet ikke problemet – men pludselig står du i en situation, hvor du ikke kan finde et fly ud af landet og er utryg på dit hotel. Hvad gør du så?”

Før afrejse
En vigtig del af arbejdet med travel risk management finder sted hjemme før medarbejderens afrejse. Awareness-træning forbereder medarbejderen på mødet med destinationen. Er der for eksempel problemer med bestikkelse og korruption, der kan sætte medarbejderen i en risikabel situation og have store konsekvenser for virksomheden?

Travel risk management er også meget relevant før langvarige udstationeringer. Hjemrejse før tid kan gøre udstationering til en ekstra tung omkostning. En udstationering anslås at koste op mod en million kroner alene i startudgifter. Også fysik eller psyke kan gøre det det svært at gennemføre et ophold i udlandet. For eksempel egner en dårlig ryg sig ikke til Syriens infrastruktur med hullede veje, og astma eller andre former for åndedrætsbesvær passer dårligt med udstationering i New Delhi, der er en af verdens mest forurenede byer.

“I de tilfælde laver man en helbredsundersøgelse på forhånd, og så kommer vi med en anbefaling af, hvad man skal være opmærksom på for at sikre medarbejderen bedst muligt i det pågældende land,” siger Anders Lindgaard.

Europæiske ERV er specialist i erhvervsrejseforsikring og forsikring af udstationerede medarbejdere.

Ydelserne spænder fra skræddersyet rejseforsikring med et globalt medicinsk netværk i ryggen, til travel risk management og global sikkerhedsrådgivning via Euro-Center og andre samarbejdspartnere.

Europæiske ERV er en del af den tyske forsikringskoncern ERGO og giver dermed sine erhvervsrejsende kunder et af verdens største netværk med i bagagen.

www.europaeiske.dk