I dag ønsker kunder at sammenligne mere end priser og tidspunkter for afgang og ankomst
Den internationale lufttransport-sammenslutning IATA blev grundlagt i 1945 for at fastsætte standarder for branchen og fremme sikker og effektiv luftfart.
Med internettet steg behovet for en ny standard for transmission af data, så luftfartsselskaber kunne distribuere både billetpriser og tilknyttede produkter til kunder gennem tredjeparters kanaler, som i vid udstrækning har været afhængig af standarder fra før internettets tid så som EDIFACT.
IATA’s svar på internettets udfordring er NDC (New Distribution Capability), som er udviklet i samarbejde med aktører fra luftfart, travel og software.
NDC er en XML-baseret standard for datatransmission, som er åben for enhver tredjepart, formidler, IT-udbyder eller ikke-IATA-medlem, der ønsker at implementere NDC.
NDC moderniserer en 40 år gammel dataudvekslingsstandard for billetdistribution og understøtter distribution af såkaldt rich content (flere medier, red.).
Målrettede tilbud
”Med andre ord kan luftfartsselskaberne med NDC markedsføre deres produkter og tjenester gennem rejsebureauer i overensstemmelse med, hvordan de sælger på deres egen hjemmeside. Dette har typisk ikke været tilfældet hidtil, hvor luftfartsselskaberne på grund af system-begrænsninger er blevet kommodificeret med forringet mulighed for at differentiere deres egne produkter og tjenester i tredjepartssystemer,” forklarer David Rutnam, Senior Manager Industry Distribution Programs Adoption, IATA.
NDC giver flyrejsende mulighed for større gennemsigtig og nemmere adgang til alle et flyselskabs tilbud, uanset hvor de køber rejse.
”De hidtidige systemer har ringe evne til at skelne ud over tidsplan, klasse og billetpris. Med NDC får luftfartsselskaberne bedre mulighed for at målrette og personalisere tilbud til en kunde baseret på kundens tidligere køb og rejsemønster. Før NDC, når en kunde bookede gennem et rejsebureaus system, vidste luftfartsselskabet ikke, hvem kunden var, før transaktionen var afsluttet, og billetten var udstedt. Da er det for sent at lave et personaliseret tilbud,” siger David Rutnam.
Stakeholders ombord
NDC blev lanceret i 2012, og siden har IATA arbejdet hårdt på at få alle de vigtigste stakeholders ombord.
”NDC nu bredt accepteret, hvilket afspejles i antallet af flyselskaber og aggregatorer, herunder alle GDS’erne (Global Distribution System) og sælgere, som bliver registreret gennem vores NDC Registry,” siger David Rutnam. Pt. tæller NDC Registry cirka 200 aktører i den globale rejseindustri.
Priser i realtid
Ifølge David Rutnam giver NDC fordele til alle aktører i værdikæden. Luftfartsselskaber kan distribuere hele deres produktportefølje på en attraktiv og kundevenlig måde uanset kanalen, og de kan tilbyde ekstraværdi til kunder, når det er relevant at personalisere tilbuddet eller bruge rich content.
Rejsebureauer og travel management-virksomheder kan via NDC arbejde med produktpriser i realtid. De får adgang til hele luftfartsselskabets produktportefølje og kan levere forbedrede sammenligningsfunktioner og levere personlig service baseret på kundens fulde rejsehistorik.
NDC giver rejseagenter mulighed for at adgang til alle et flyselskabs tilbud gennem deres systemer, hvilket øger deres produktivitet og gør dem mere konkurrencedygtige med flyselskabernes hjemmesider.
”I dag ønsker kunder at sammenligne mere end priser og tidspunkter for afgang og ankomst. Det kan for eksempel være vigtigt at vide, hvilke luftfartsselskaber, der tilbyder Wi-Fi ombord, og hvis det er en værdsat frequent flyer, kan kunden blive tilbudt adgang til lounge eller et fast track gennem lufthavnen.”
Dynamisk rejsepolitik
Travel managers kan med NDC bedre servicere deres kunder gennem personalisering og nem adgang til rich content, og deres omkostninger på billetter og andre ydelser bliver mere synlige for dem.
”Det giver virksomheder mulighed for at have en mere dynamisk rejsepolitik. I dag risikerer en medarbejder at gå uden for rejsepolitikken, hvis hun efter booking i virksomhedens booking tool foretager en opgradering eller sædeforespørgsel direkte på luftfartsselskabets hjemmeside. Med NDC kan virksomhedens booking tool udbygges med de nødvendige funktioner, så virksomhedens politik altid overholdes af den rejsende medarbejder. Det understøtter også virksomhedens arbejde med duty of care og travel risk management, at alle den rejsende medarbejderes aktiviteter registreres i virksomhedens booking tool.”
Arbejde med bæredygtighed
NDC understøtter også virksomheders arbejde med bæredygtighed, fordi det bliver nemmere at præsentere kunden for bæredygtige rejsemuligheder og information om de forskellige rejsemuligheders aftryk på klimaet.
”I IATA kører vi hackathons flere gange om året, hvor vi inviterer mange programmører, og for nylig fokuserede vores hackathon på, hvordan vi under bookingprocessen kan tilbyde flyrejsende at kompensere emissionen fra en flyvning. Dette område vil blive analyseret grundigt i 2020 af vores Advisory Group, som blandt andet tæller virksomhedskunder og travel management-virksomheder,” siger Davis Rutnam.
IATA er engageret i corporate communities, for eksempel Travel Manager Advisory Group (TMAG), i Europa og Nordamerika for bedre at tackle udfordringerne, mulighederne og fordelene ved NDC for virksomheder.
TMAG består af indflydelsesrige rejseledere og indkøbsfagfolk, der mødes to gange om året med IATA for sammen at skabe visionen om forretningsrejser i et nyt distributionslandskab.
NDC (New Distribution Capability) er en ny XML-baseret standard for transmission af data mellem luftfartsselskaber og rejsebureauer udviklet af IATA i samarbejde med aktører i rejseindustrien.
IATA (International Air Transport Association) blev grundlagt i 1945 for at fastsætte standarder for lufttransport.