Teams styrker holdånden i TDC Erhverv

0
360
Fot: Colourbox

Samarbejdsplatformen Microsoft Teams er blevet en gamechanger i virksomheders kommunikation. Også hos TDC Erhverv, der i forvejen er eksperter i Teams. Her fortæller cloud-direktør Casper Bøyesen (CB) og salgsdirektør Adam Vieth (AV) om succesoplevelser, øjenåbnere og fremtidspotentiale på Microsoft Teams.

CB: ”Fordi vi selv sælger produktet, har Teams været integreret i vores hverdag længe. Men før corona blev det for mit vedkommende primært brugt til møder med leverandører og kunder samt møder på tværs af lokationer. Og til møder under transport. Det er i øvrigt en af de store udfordringer nu, hvor vi arbejder hjemme. Der er ingen transport, så Teams-møderne ligger helt tæt, hvilket kan gøre arbejdsdagen ret intens på grund af de mange skift i kontekst uden pauser. Hvad siger du, Adam?”

AV: ”Jeg er jo lidt ældre end dig, Casper, og er ikke født ind i disse UC-løsninger. Jeg er mere skolet i salg, hvor man tager ud og ser kunderne i øjnene. Teams har virkelig ændret min måde at arbejde på. Jeg bruger Teams på min mobil som et arbejdsværktøj i langt højere grad end før, hvor jeg var meget til fysiske møder eller sad bænket i et videorum.”

Vidste I med det samme, at I skulle bruge Teams, da Danmark lukkede ned, og I sendte folk hjem?
AV: ”Nej. Da vi forhandler mange forskellige løsninger, har vi da også tidligere diskuteret i ledelsen, hvorfor vi ikke bare havde ét værktøj, vi benyttede alle sammen. Vi brugte Teams, Skype for Business, WebEx osv. Men allerede i løbet af den første uge af corona-nedlukningen stod det lysende klart for mig, at Teams var det bedst egnede værktøj i de her tider.”

CB: ”Det var bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt organisationen vænnede sig til den her meget rige, kollaborative, chatbaserede løsning. Før corona havde jeg en del gammeldags telefonmøder. Den slags er helt forsvundet nu. Folk har hurtigt vænnet sig til Teams og synes, det er smart. Det virker mange gange bedre.”

Det var bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt organisationen vænnede sig til den her meget rige, kollaborative, chatbaserede løsning. Allerede i løbet af den første uge af corona-nedlukningen stod det lysende klart for mig, at Teams var det bedst egnede værktøj i de her tider

Forventer I så nu, at I har ansigt på, når I bruger Teams?
CB: ”Ja, det føler jeg. Men det er stadig fair nok at slukke kameraet, særligt på dagens ydertidspunkter, hvor jeg oplever, at mange slår det fra. De kan være på vej for at hente børn i institution og bruger Teams-appen på telefonen. Det er bøvlet at gå på fortovet med telefonen oppe foran hovedet.”

AV: ”Det har jo været en rejse ind i medarbejdernes hjem, og for nogle har det nok overtrådt deres intimsfære. Flere kom med på video, da de fandt ud af ændre baggrunden. Ikke alle var komfortable med at dele deres hjem med kolleger. I starten gik der tid med at kommentere hinandens indretning og kunst på væggene. ’Hold da op en mørk grim sofa, du har stående!’ har jeg hørt nogen udbryde. Ikke alle er heldige at have et hjemmekontor.”

Er I så blevet mere effektive, skarpe og konkrete på Teams, eller går der snik-snak i den?
CB: ”I forhold til effektivitet kommer et værktøj som Teams virkelig til sin ret, fordi det kan så meget mere end audio og video. Der er også beskeder, dokumenter, mødenoter, integration i kalenderen, apps osv. Når først man udforsker mulighederne, er det et meget effektivt værktøj, selv til meget store møder med et par hundrede deltagere. Folk bruger chatten undervejs og er engagerede på en helt anden måde.”

AV: ”Jeg vil give Casper ret et langt stykke ad vejen. Vi er blevet mere effektive. Men det afhænger også af, hvilke typer møder du har. Det er svært at opbygge nærhed og relationer på Teams, når man er vant til at bruge sig selv som et værktøj for at få folk med. På Teams har folk sværere ved at se din mimik. Du skal virkelig tænke dig om, når 200 medarbejdere sidder og kigger på dig. Jokes og glimt i øjet fungerer bare ikke lige så godt på Teams.”

Hvad siger andre TDC-medarbejdere om Teams:

“Jeg sparer to timers kørsel, har mere tid med familien, og min effektivitet er steget, da det er nemmere at koncentrere sig.”

“It’s really incredible the effect of having an active chat in meetings. The chat has the ability to bring the informality and banter of a real life meeting into the virtual space.”

“Arbejde hjemmefra giver bedre anledning til perioder med fordybelse, fordi der er færre distraktioner, og man kan lukke ned for kommunikation i (korte) perioder.”

“Mine kolleger er vigtige for min trivsel = 100% hjemme er en motivationsdræber.”

“Nothing has changed for me personally. I have been working from home (50-100%) for the last 12 years, but I can feel the frustration in some of my colleagues.”

“Jeg har lært, at onlinemøder fungerer bedre, når alle er på distance. Der er en form for etikette, som ikke fungerer, når kun dele af mødet sidder i lokale sammen.”

“Mange funktioner kunne nærmest altid arbejde hjemme uden produktivitetstab, men det kræver klare idéer om erfa-udveksling.”

Hvad tager I med jer? Hvordan vil I arbejde, når hverdagen er normal igen?
CB: ”Jeg tror, at det her er en game changer, som vil ændre måden, vi arbejder på fremover. Jeg tror, det bliver normalt at inkludere Teams som option, selv om du måske booker et fysisk mødelokale. Du behøver ikke at møde op fysisk. Vi arbejder på tværs af kontorer i Aarhus, Odense og København, og jeg er sikker på, at samarbejde over Teams vil erstatte en stor del af den rejseaktivitet, der før har været frem og tilbage.”

AV: ”Jeg er helt enig, og jeg tror, at længden på den her coronakrise har hjulpet til. Havde den kun varet tre uger, var mange faldet tilbage i gamle mødevaner. Der har været mange gode oplevelser på Teams, både med kolleger og kunder. Ens fordomme er blevet gjort til skamme. Kontraktforhandlinger til millioner af kroner kan sagtens foregå og afsluttes på Teams. Kunderne synes også, at det har været meget mere effektivt. Jeg er helt sikker på, at det er kommet for at blive.”

CB: ”Vi er gået fra en verden præget af mange fysiske møder, meget transport og mange emails, som jo i sin grundform er et meget asynkront medie, hvor man ofte ikke ved, om modtageren har læst en mail. Nu får jeg færre mails, og meget af min kommunikation er rykket ind i Teams og er blevet mere real-time, hvor vi meget hurtigt kan gå fra en chat-besked til et møde med flere deltagere som kan udvides med tale, video, filer og noter. Det hele gemmes samlet, og vi kan genfinde det og bygge videre på det efter behov. Det er vitterlig banebrydende og mere effektivt, hvis man lærer at mestre det.”

Adam og Casper i den virtuelle sofa

Hør og se Adam Vieth og Casper Bøyesen diskutere Teams, og hvordan de tror fremtiden kommer til at se ud. Det sker i TDC Erhvervs live-webinar ’Adam og Casper i den virtuelle sofa’, hvor du kan stille spørgsmål undervejs. Det sker tirsdag den 23. juni kl. 13.00.

Link til tilmelding: 

www.tdc.dk/event/Microsoft-Teams-for-under-og-efter