Digital Transformation kræver mod af SMV’erne

0
304
Ser mere om hvordan vi arbejder

Talrige forsøg på at kickstarte digitaliseringen i danske SMV’er har spillet fallit og efterladt segmentet i en sårbar situation. Hos digitaliseringsvirksomheden Zispa har man dog fundet en model, der skaber tryghed og ser ud til at virke.

Danske SMV’er sakker bagud på digitaliseringsfronten, og gør dermed sig selv ekstremt sårbare. Det er et budskab, der gennem de sidste år er fremført igen og igen, og som også er fulgt op med velmente initiativer som f.eks. SMV:Digital, hvor SMV’erne har kunnet ansøge om økonomisk støtte til rådgivning indenfor digital omstilling og udvikling af e-handel.

Men selvom mange virksomheder har benyttet sig af tilbuddet, er der stadig et stort og faretruende efterslæb, som bl.a. Dansk Erhverv, ofte har sat ord på. Her peger man bl.a. på, at ny teknologi kræver ressourcer og tid til implementering – og at det ofte en mangelvare i SMV-segmentet.

Forkerte forestillinger stopper gode initiativer
Den pointe er man helt enig i hos it-virksomheden Zispa, der bl.a. hjælper virksomheder med at få øjnene op for de digitale muligheder de har og potentialet i at skabe en bedre forretning.

– Det er fuldstændigt korrekt, at ressourcer, tid og overblik er en mangelvare ude hos SMV’erne, men så er det heller ikke værre, siger digital forretningsudvikler, Vinni Lyhne Bjerg og uddyber:

– Igennem de sidste mange år har vi igen og igen mødt SMV’erne med forkerte forestillinger om, hvor stort og omfattende det er at få startet op på den digitale omstilling. Rigtig mange går f.eks. rundt og tror, at det handler om at investere X antal millioner i et kæmpe system, som vil vende op og ned på hele virksomheden. Og den forestilling bremser dem i at gå i gang.

– I stedet bør man se digital omstilling som en proces og vælge en fleksibel tilgang til det. Dermed handler det ikke om at revolutionere hele virksomheden på en gang, men om flere mindre skridt i den ønskede retning. Selv det kræver i sagens natur mod, for der skal bruges penge på at tage et skridt imod noget, der kan være helt ukendt.

Starter med den magiske fremtidsvision
Hos Zispa starter man et digitaliseringsprojekter op med, at man i samarbejde med kunden afdækker kunderejser, analysere reelle behov, kigger på trends i branchen og i samfundet, hvorefter man kan formulere den såkaldte ”magiske fremtidsvision”. Derefter handler det om at kortlægge de digitale forbedringsmuligheder, og prioriterer dem i forhold til forretningsmæssig værditilvækst.

– Det drejer sig om at finde ud af, hvor der nu og her kan skabes den største forretningsmæssige værdi. Det er det første lille skridt på den digitale rejse, siger Vinni Lyhne Bjerg og fortæller, at det følges op med konkrete løsningsforslag samt omkostningsestimater, dog kun på de første to versioner, som hver skal kunne gennemføres på tre måneder:

– Det er meget svært at forudsige den fremtidige udvikling samt de helt reelle behov hos brugerne, og derfor ser vi ofte, at version tre bliver til en helt anden løsning, end først antaget. Men det er der plads til – netop fordi vi har valgt en gradvis og fleksibel tilgang, siger hun og fortæller, at kunderne kun betaler for den version, som de har sat i søen og selv kan påvirke udgiften hertil afhængig af involveringsgrad.

– På den måde kan virksomheden gennemgå en digital transformation af alt fra arbejdsgange til kunderejser i et tempo, der passer til den enkelte kultur og til det aktuelle budget, lyder det med en tilføjelse: Du skal betragte en digital transformation som digitale hænder, som skal have ’løn’ hvert år. Dermed køber man ikke et stykke it-software som en investering. Det er dermed en organisk løsning, der skal matche virksomheden, også selvom denne forandrer sig over tid.

Trygge rammer
Og den gradvise og trygge tilgang ser ud til at passe mange SMV’er rigtig godt. Én af dem er HR-virksomheden BLUME Support, der ejes af Lone Blume:

– Zispa har hjulpet mig godt på vej i processen på en behagelig og respektfuld måde, siger hun og tilføjer, at Zispa kommunikerer på et niveau, hvor personer der ikke er it-superbruger, også kan være med:

– Udvikling af digitale produkter er et komplekst område, og det tager tid at forstå. Det er der fuld forståelse for hele processen igennem, siger hun og henviser til, at Zispa hjælper med alt fra implementering af digital transformation i virksomhedens strategi, til løsningsforslag, udvikling og projektstyring.

Og netop fordi der er tale om et komplekst område, vil Vinni Lyhne Bjerg gerne videregive et par gode råd til de ledere, der gerne vil, men ikke rigtig ved hvordan, de skal komme i gang:

– Det kræver ledelsesopbakning og involvering fra CEX og mellemledere for at projekterne skal lykkedes, siger vores erfaring. Vi har kunder hvor dette ikke er tilfældet og projekterne synes at falde til jorden hver gang.

– Derudover vil jeg anbefale, at man vælger software, der kan vokse med virksomheden – igen fordi det er svært at spå om fremtiden. Husk software skal passe til virksomheden – og ikke omvendt. Det nok det bedste råd, jeg kan give, lyder det fra Vinni Lyhne Bjerg.