Databeskyttelse er måske den mest oversete faktor i digitaliseringen

0
268

Mangelfuld datastyring kan have fatale konsekvenser. Mange virksomheder fokuserer kraftigt på udvikling af produkter og digitale kontaktflader med kunderne, men undervurderer den reelle risiko for nedbrud med store datatab til følge, ikke mindst som følge af ransomware, når deres data ligger spredt på flere platforme og ikke er sikret optimalt, advarer Veeam Software.

Ledelse og it-folk har ikke afstemt deres forventninger omkring opgaven og ansvaret for data. Virksomhederne er nødt til at finde ud af, hvem der har ansvaret, og hvad der skal gøres

Databeskyttelse er vigtigere end nogensinde, hvis virksomheder skal nå deres mål om digital transformation og it-modernisering.

”Teknologi er i konstant udvikling, forandrer sig og transformerer den måde, vi driver forretning på – især i disse tider, hvor vi alle arbejder på nye måder. På grund af digital transformation er det vigtigt altid at have et øje på det konstant varierende it-landskab for at følge med i, hvor virksomheder står i forhold til deres løsninger, udfordringer og mål,” siger Danny Allan, CTO og SVP for produktstrategi hos Veeam Software, som tilbyder løsninger til backup, gendannelse og intelligent datastyring til virtuel, fysisk og multi-cloud infrastruktur.

Vi stirrer os blinde på digitaliseringen
Men for mange virksomheder kan det være en stor udfordring at sikre og styre deres data og dermed kunne beskytte eller genskabe, hvis uheldet er ude. Ifølge en helt ny undersøgelse, som Veeam har gennemført og netop udgivet i ’Veeam Data Protection Report 2020’, befinder en tredjedel af vores data sig globalt set på traditionelle fysiske platforme, en tredjedel ligger virtuelt, og en tredjedel er cloudbaseret.

”Det betyder, at it-infrastruktur er blevet væsentligt mere komplekst at arbejde med, fordi vi nu skal have det alt sammen til at balancere,” siger Victor Engelbrecht Dohlmann, Regional Manager i Norden for Veeam Software.

Infrastrukturens betydning for digitaliseringen må derfor ikke glemmes eller undervurderes, påpeger Victor Engelbrecht Dohlmann, for selv det smukkeste hus har brug for at stå på et solidt fundament.

”Vi stirrer os lidt blinde på, hvor vi skal hen i digitaliseringens navn og begynder at traske derhen, men vi glemmer at tage vores kuffert med. Vi kaster vores forretning ind i fremtiden, men vi glemmer at tilsikre, at vi har et fundament at stå på. Vi har kraftig fokus på udvikling af produkter og digitale kontaktflader med kunderne, men opdaterer ikke den basis og drift, der skal supportere os fremadrettet.”

Ansvaret er det samme
Ifølge Victor Engelbrecht Dohlmann har alt for mange virksomheder data i virtuelle og cloud-baserede løsninger uden at have styr på ansvar og sikkerhed for denne data og uden
at have et klart billede af, hvad man gør, hvis uheldet er ude, eller uden at have et internt succeskriterie for genskabelse af evt. tabt data.

”Virksomheden har præcis samme ansvar for sine data som før, selvom den vælger at placere dem hos andre. Desværre møder vi ofte misforståelser omkring dette og virksomheder, som ikke har læst alle detaljerne i kontrakten med service-providerne. Adskillige store danske virksomheder har ikke haft en intern dialog om, hvem der har ansvar for data i skyen, og hvad der skal og kan gøres i tilfælde af nedbrud. De lægger deres data ud i skyen og har en formodning om, at de køber det hele som en service.”

Det er en fejl kun at se backup som selve genskabelsesmomentet. Det bør betragtes som en del af virksomhedens løbende proces mod at blive mere fleksibel, skalerbar og uafhængig af bestemte hardware vendors

Reality gap mellem ledere og it
‘Veeam Data Protection Report 2020’ viser også, at der i udpræget grad er et ”reality gap” mellem på den ene side ledelsens ønsker til omfang og hastighed i gendannelse af data og på den anden side, hvad der er realistisk set fra it-afdelingens stol.

”Først spørger vi ledelsen, hvor hurtigt virksomhedens applikationer skal kunne genskabes, og bagefter spørger vi it, hvor hurtigt de reelt kan genskabe systemerne. I 73 procent af virksomhederne kan ledelsen og it-afdeling ikke mødes på det punkt. Det samme sker, når vi først spørger ledelsen, hvor mange data virksomheden kan tillade sig at tabe, og bagefter spørger it, hvor ofte der tages backup, og hvor mange data, der vil blive mistet. Her er der uoverensstemmelse i 69 procent af virksomhederne,” siger Victor Engelbrecht Dohlmann.

Forventninger er ikke afstemt
Det er globale tal, understreger Victor Engelbrecht Dohlmann, og i Norden er tallene lidt lavere, men det overordnede billede er det samme:

”Ledelse og it-folk har ikke afstemt deres forventninger omkring opgaven og ansvaret for data. Virksomhederne er nødt til at finde ud af, hvem der har ansvaret, og hvad der skal gøres. Er det ledelsens ansvar at søge ned i organisationen og gøre mere for selv at forstå den her verden af it, eller er det it-afdelingens ansvar at række op og uddanne ledelsen? Vores it ændrer sig så drastisk, at det næsten er umuligt for folk uden it-baggrund at forstå, hvad det betyder, når man flytter en applikation fra sin egen platform til en cloud-tjeneste.”

Læs mere i Veeam 2020 Data Protection Report, hvor flere end 1.500 globale virksomheder er blevet adspurgt om deres tilgang til databeskyttelse og -management i dag, og om hvordan de er forberedt på de it-udfordringer, de står over for – herunder nye krav til service og nedbrud – samt deres ambitiøse mål til it-modernisering og digital transformation.

Se mere på https://go.veeam.com/wp-data-protection-trends-2020

Tab på flere fronter
Ledelsen må påtage sig ansvaret for at sætte rammerne for, hvor hurtigt data skal genskabes, og hvor meget data, der må tabes, og så er det it-afdelingens opgave at skaffe overblik over, hvad genskabelse vil koste alt efter varighed og datamængde.

”Skal det genskabes på 15 minutter eller to timer? Det afhænger af virksomhedstypen, men formuleringen skal være klokkeklar fra ledelsen. En times nedbrud er meget dyr for en stor webshop med konstant salg døgnet rundt. Den taber ikke kun omsætning. Der er også omkostninger ved at genskabe data. Dertil kommer prisen for forringet brand value, lige som employer brandingen får et knæk. Hvis ikke virksomheden kan levere en it-platform, der gør medarbejderne trygge og stolte, søger de andre steder hen. Virksomhederne kæmper om de bedste hoveder, og værdien af sikker infrastruktur er en overset faktor i den konkurrence,” siger Victor Engelbrecht Dohlmann.

Cloud er vigtig for databeskyttelse
Ifølge ’Veeam Data Protection Report 2020′ er virksomhederne bevidste om, at de skal fortsætte med at gøre fremskridt med deres it-modernisering og DT-initiativer for at imødekomme udfordringerne i branchen.

Ifølge rapporten er de tre mest definerende aspekter af en moderne databeskyttelsesstrategi afhængig af brugen af forskellige cloudbaserede funktioner:
Det er organisationers evne til at udføre en disaster recovery via en cloudtjeneste (54 procent), organisationers mulighed for at flytte arbejdsmængder fra lokalt til cloud (50 procent) og organisationers evne til at flytte arbejdsbelastning fra en cloud til en anden (48 procent).

Halvdelen af virksomhederne anerkender, at skyen spiller en vigtig rolle i dagens databeskyttelsesstrategi, ikke mindst i forhold til ransomware, og det vil sandsynligvis blive endnu vigtigere i fremtiden. For at opnå en fuldt moderniseret databeskyttelse har virksomheder brug for en omfattende løsning, der understøtter cloud-, virtuel- og fysisk-datastyring til enhver applikation og alle data på tværs af enhver sky.

Proces mod større fleksibilitet
Veeam Software samarbejder i Danmark med en bred vifte af lokale danske service-providere, forhandlere og implementeringspartnere og globalt med store service-providere som Microsoft og Amazon.

”Vores tilgang er, at det skal være så nemt og enkelt som muligt at overskue, administrere, sikre og genskabe sine data. Stresstest, validering og dokumentation er i dag automatiserede standardprodukter. Man skal vide, præcis hvor lang tid en genskabelse vil vare. Vi lagrer i et filformat, der strategisk kan flyttes mellem platforme og genskabes til lige præcis den platform, kunden ønsker. Det er en fejl kun at se backup som selve genskabelsesmomentet. Det bør betragtes som en del af virksomhedens løbende proces mod at blive mere fleksibel, skalerbar og uafhængig af bestemte hardware vendors,” siger Victor Engelbrecht Dohlmann.

Veeam er førende inden for backup-løsninger, der leverer cloud data management. Veeam Availability Platform er den mest komplette backup-løsning til at hjælpe virksomheder med at opnå succes inden for cloud data management. Veeam har mere end 375.000 kunder over hele verden, hvoraf 82 procent er blandt Fortune 500 og 67 procent i Forbes Global 2000.

Veeam har en kundetilfredshedsscore på 3,5 gange branchens gennemsnit, hvilket er den højeste i branchen. Veeams globale økosystem omfatter mere end 70.000 partnere: Herunder Cisco, HPE, NetApp og Lenovo som eksklusive forhandlere, og hvor 22.500 er cloud- og serviceudbydere.

Se mere på

www.veeam.com