Danmark har verdens tredjehøjeste arbejdsglæde, hvis man skal tro Global Employee and Leadership Index, der udgives af konsulentvirksomheden Ennova. Undersøgelsen er baseret på 40.000 svar indsamlet i 42 lande, heraf 5.000 fra Danmark.
Det er gode nyheder, for arbejdsglæden omsætter sig til større effektivitet og bedre kvalitet, lyder det i rapporten. Kort sagt: Arbejdsglæde er godt for bundlinjen.
”Det medfører mindre sygefravær og smitter af på produktiviteten, når medarbejderne er glade for at gå på arbejde. Glade medarbejdere arbejder ganske enkelt bedre,” bekræfter Per Tybjerg Aldrich, der har forsket i arbejdsmiljøøkonomi siden 2005.
For hver krone en arbejdsplads investerer i at skabe et godt arbejdsmiljø, hvor medarbejderne trives, får de i gennemsnit to kroner igen, viser et af hans tidligere forskningsprojekter.
”Tallet er selvfølgelig behæftet med en vis usikkerhed, og man kan sagtens finde eksempler på, at afkastet er mange gange større. Pointen er, at det kan betale sig at investere i at skabe arbejdspladser, hvor medarbejderne har det godt,” siger Per Tybjerg Aldrich, der i dag er medlem af regeringens ekspertudvalg for arbejdsmiljø og arbejder som markeds- og projektchef hos Niras Joblife.
Det handler om bearnaise eller whiskysauce
I dagligvarevirksomheden Coop har man for længst opdaget potentialet i glade medarbejdere.
”Det er en høj prioritet for os, at vores butikker er arbejdspladser, hvor de ansatte har det godt. Hvor de har overskud, hvor der er en god tone og et glimt i øjet, og hvor man har energi – også når der er travlt. ” siger arbejdsmiljøchef Thomas Hermann.
”Det handler om noget så simpelt som det her: Når du går ned i Brugsen og spørger vores folk, om den der tournedos er bedst med bearnaise eller whiskysauce, så skal de kunne kigge dig i øjnene og svare med en oprigtig energi og interesse. Og den energi, den bliver drevet af trivsel. Hvis ikke de har det godt, så kan de heller ikke svare godt på det spørgsmål,” siger Thomas Hermann.
Glade medarbejdere giver med andre ord en bedre kundeoplevelse. Og gode kundeoplevelser gør indkøbskurven tungere og fører til flere besøg i butikken.
”Det er stensikkert, at det kan betale sig at investere i at skabe høj trivsel og tilfredse medarbejdere. Kunderne kan nemlig mærke det med det samme. Det er det, jeg hører fra de mindst 400 butiksfolk, jeg underviser i arbejdsmiljø hvert år,” siger Thomas Hermann.
I en stor organisation med omkring 40.000 ansatte kræver det en strategisk tilgang at sikre trivslen i Coop. Derfor bliver medarbejderne hvert år bedt om at svare på, hvordan de oplever deres ledere, og hvor tilfredse de er med jobbet. Målingerne bliver brugt af hver enkelt leder til at lægge en plan for at skabe høj trivsel.
”Der er absolut ingen chance for, at vi centralt kan styre trivslen i hele organisationen. Det skal ske ude i de enkelte butikker, og derfor er det meget forskelligt, hvad der skal til for at skabe glade medarbejdere,” siger Thomas Hermann.
Han husker én SuperBrugsen, hvor flere af de ansatte var begyndt at kede sig. Det opdagede butikschefen ved hjælp af målingen, og i samråd med medarbejderne fik hun gjort arbejdsdagene mere interessante ved at udvide medarbejdernes arbejdsområder. For eksempel fik én kassemedarbejder ansvar for at holde grøntafdelingen pæn og ren, når der var stille i butikken.
”Det er den slags små, konkrete ændringer, der indimellem kan være med til at holde trivslen høj. Det handler om, at den enkelte leder lytter til sine folk. Og i det her tilfælde kan du næsten regne ud, at der er penge i det, når effekten samtidig er, at grøntafdelingen ser pæn ud,” siger han.
Arbejdsglæde bunder i gode job
Årsagen til danskernes høje arbejdsglæde er da i høj grad også, at vi har spændende jobs. Indholdet af arbejdet er nemlig det, der har den største indflydelse på vores jobglæde, konkluderer rapporten fra Ennova. Det betyder også, at medarbejdere i kedelige job har en tendens til at finde et andet job. Særligt de unge er hurtige til at søge væk, når lysten til arbejdet mangler, lyder det.
”Når arbejdsopgaverne ikke længere er udfordrende og interessante, og medarbejderne ikke længere synes, de udvikler sig i jobbet, så er det startskuddet til at finde andet arbejde,” skriver Ennova.
”Fasthold de gode medarbejdere ved at fokusere på deres arbejdsglæde, giv dem spændende arbejdsopgaver og anerkend dem, når de gør det godt. Vær særligt opmærksom på unge og nyansatte, og tag en særlig samtale, når personlige mærkedage nærmer sig,” lyder rådet.
Arbejdsglæde er som udgangspunkt ikke noget, der ligger indbygget i den enkelte medarbejder. Arbejdsglæde skabes gennem gode arbejdspladser, pointerer Per Tybjerg Aldrich.
”Det handler om at skabe en kultur, hvor medarbejderne kan se en mening i arbejdet, har indflydelse på deres opgaver og får feedback og støtte fra kolleger og chefer,” siger Per Tybjerg Aldrich.
”Hvis en arbejdsplads lykkes med det, vil det også kunne aflæses i de økonomiske resultater.”