Både medarbejdere og virksomheder skal vænne sig til mere hjemmearbejde i fremtiden, så der er en række nye normer om indkøb og indretning af hjemmearbejdspladser, der nu skal etableres
Aldrig er der blevet tilbragt så mange arbejdstimer derhjemme ved spisebordet i stuen eller bordpladen på to bukke i kælderen som under coronakrisen.
Med ét er vi blevet opmærksomme på hjemmearbejdspladsen som et produktionssted, der må prioriteres, fordi vi pludselig kan blive sendt hjem.
Og givetvis vil de positive erfaringer fra øget hjemmearbejde betyde, at medarbejdere og virksomheder generelt vil bruge flere ressourcer på at gentænke indretningen af virksomhedens m2 samt hjemmearbejdspladser fremover – uanset om der raser en pandemi eller ej.
Det er i hvert fald den tendens, som indretningsvirksomheden BOTIUM ser og mærker tydeligt i denne tid.
BOTIUM har i mere end 40 år rådgivet og leveret indretningsløsninger fra et meget stort udvalg af kvalitetsbrands og producenter til erhvervslivet, som nu i stigende grad også henvender sig om hjemmearbejdspladser.
Regler for hjemmearbejdspladsen
Ifølge Arbejdstilsynet gælder arbejdsmiljølovgivningen for hjemmearbejdspladsen, når medarbejderen arbejder hjemme i hele arbejdstiden, regelmæssigt eller i alt svarende til mindst en arbejdsdag om ugen.
Ifølge arbejdsmiljøloven skal hjemmearbejdspladsen skal have passende inventar, så arbejdet kan udføres forsvarligt. Det betyder bl.a., at inventaret skal passe til den ansatte, der bruger det.
Hvis arbejdet kræver særlig belysning, skal der være en arbejdslampe til rådighed.
Ved computerarbejde skal placering af skærm og kunstige lyskilder koordineres for at undgå generende blænding og reflekser på skærmen.
Lyskilder (vinduer, gennemsigtige eller gennemskinnelige vægge, lysfarvede vægge eller udstyr m.m.) må ikke blænde eller medføre generende reflekser på skærmen.
Læs mere på
Økonomi og krav skal afstemmes
”Virksomhedernes fokus på hjemmearbejdspladser var nærmest ikke-eksisterende før corona. Deres interesse for løsninger til hjemmet er steget eksplosivt det sidste halve år. En del virksomheder ser tiden og udviklingen i pandemi og arbejdsformer lidt an, fordi det selvfølgelig kan være noget af en udskrivning af indkøbe hjemmearbejdspladser, hvis man er en større dansk virksomhed og ikke gør brug af bruttolønsordningen. Hos BOTIUM hjælper vi i dag disse kunder med at få det økonomiske overblik, så det bliver en investering og ikke en udgift,” siger partner i BOTIUM, René Bengtson.
”Investering i hjemmearbejdspladser er en afvejning af funktion, design og pris. Møblerne skal jo stå i medarbejderens hjem – det er her at BOTIUM hjælper kunden med at udfærdige nogle produktpakker, som medarbejderne kan vælge imellem. Det er uprøvet land for mange virksomheder. Sikkert er det dog, at både medarbejdere og virksomheder skal vænne sig til mere hjemmearbejde i fremtiden, så der er en række nye normer om indkøb og indretning af hjemmearbejdspladser, der nu skal etableres,” siger René Bengtson.
Brug bruttolønsordningen
Inventar til hjemmearbejdspladsen er omfattet af den såkaldte bruttolønsordning (også kaldet lønomlægning eller fleksibel lønpakke). Dvs. at medarbejderen efter aftale med arbejdsgiveren kan gå ned i bruttoløn over en fastsat periode og i stedet modtage hjemmearbejdspladsen som et personalegode. Arbejdsgiveren betaler møblerne, og det på forhånd fastsatte beløb trækkes fra medarbejderens løn før skat.
For arbejdsgiveren er fordelen, at der ikke er nogen ekstra omkostning ved indkøb af hjemmearbejdspladsen, fordi værdien heraf bliver modsvaret af en bruttolønsnedgang.
Mere effektive
Mange undersøgelser viser, hvad René selv har erfaret, at mange virksomheder under corona har opdaget, at det for mange medarbejdere kan være mere effektivt at arbejde hjemmefra.
”Man slipper måske for myldretidstrafik, starter tidligere og får bare mere ud af dagen, fordi man bliver afbrudt mindre. Erhvervslivet har gjort sig mange forskellige erfaringer under corona, men det overordnede billede af arbejdslivet er nok under forandring. I fremtiden vil vi i mindre grad møde ind på faste tidspunkter og sidde det samme sted. Domiciler går mere og mere over til at blive indrettet efter de aktiviteter, du foretager dig i løbet af en arbejdsdag (Activity Based Working). Medarbejderen skal ”fristes” til at komme ind for at møde og sparre med sine kollegaer samt opleve områder, som taler til deres personlighed.”
Meget forskellige holdninger
BOTIUM tilbyder et stort udvalg af hjemmearbejdsplads-muligheder, der forsøger at imødekomme folks forskellige ønsker og holdninger til hjemmearbejde og indretning.
”Vi opfordrer selvfølgelig folk til at lave hjemmearbejdspladser med justerbare borde og ordentlige kontorstole, så man kan sidde lige så godt derhjemme som på arbejdspladsen. Men der er naturligvis meget forskellige holdninger til, om et hævesænkebord med en skærm ovenpå er pænt at have stående i en stue. Andre bor i en lille lejlighed, hvor der ganske enkelt ikke er plads.”
Skriveborde kan fås i forskellige typer og træsorter, og nogle kan hænges på væggen, hvis man vil spare plads.
”Det er meget forskellige behov, vi skal kunne imødekomme. På arbejdspladsen er det rart at få et nyt skrivebord, men vi går måske ikke lige så meget op i, hvordan det ser ud på jobbet, som hvis det skal stå derhjemme. På arbejdet er det store, robuste hævesænkebord for mange en naturlighed, men derhjemme synes vi måske, at det griber for meget ind i vores indretning.”
BOTIUM’s Studio-sortiment egner sig særlig godt til lejligheder og små boliger, hvor pladsen kan være trang. Classic-løsningerne er til hjem, hvor der er mere plads til at indrette hjemmearbejdsplads, men måske ikke et helt rum dedikeret til det. Endelig har BOTIUM i produktgruppen Office Zone samlet løsninger til det reelle hjemmekontor med samme plads, komfort og ergonomi som på arbejdspladsen.
Øget fokus på ergonomi
”Hvis man går på kompromis med bordet og fravælger hævesænkebordet, fordi man ikke synes, at det passer ind derhjemme, er det i hvert fald vigtigt med en ergonomisk korrekt kontorstol, der kan indstilles. Ellers er man tilbage ved spisebordet og den almindelige stol, og det er ikke en god løsning for kroppen. Intet kan erstatte bevægelse, heller ikke de bedste ergonomiske hjælpemidler, så kan man slippe for transporttiden, så brug på den pågældende dag fx 15-20 min på at motionere i stedet. Det er en selvfølge hos BOTIUM at kunne tilbyde alle tænkelige ergonomiske hjælpemidler, og vi udvælger typisk disse produkter i samarbejde med virksomhedens indkøbs-/ HR afd og en ergonomisk rådgiver. Vi forventer, at virksomhedernes fokus på ergonomi ved indkøb af indretningsløsninger til hjemmearbejde vil være stigende i de kommende år.”
Hellere indirekte end direkte lys
Belysningen betyder meget for det gode arbejdsmiljø, men for mange mennesker er det en udfordring at skabe ideelle lysforhold omkring hjemmearbejdspladsen.
”Lamper interesserer mange mennesker, men én flot lampe på et skrivebord er sjældent den bedste løsning. Indirekte belysning, hvor lyset kommer andre steder fra, er bedre for øjnene end direkte belysning ned på skærmen og bordpladen. Jo mere naturligt lys i arbejdsområdet desto bedre. Vær dog opmærksom på at undgå både blænding og reflekser,” siger René Bengtson.
BOTIUM
BOTIUM startede for mere end 40 år siden og er anerkendt for at tilføre merværdi til vores kunders projekter. Det gøres med ærlighed, personlighed og tilgængelighed.
BOTIUM er en uafhængig B2B virksomhed med forhandling af 300 brands og med et stort netværk af indretningsarkitekter og rådgivere, som arbejder landsdækkende ud fra kontoret / showroom i Valby.
Se mere på