Fremtiden er digital

0
870

Af Brian Mikkelsen, Dansk Erhverv

Forårets komme i begyndelsen af marts er sædvanligvis en tid, hvor solen for alvor begynder at varme. Men selvom vi i påskedagene kunne nyde det gode vejr og glæde os til sommeren, så har coronakrisen kastet en mørk skygge over landet.

På trods af de svære tider, så har vi alligevel set virksomheder og myndigheder skifte gear og omstille sig på en måde, som er meget imponerende. Op mod 1,8 millioner danskere har flyttet kontoret hjem i privaten, og det gælder også hos os i Dansk Erhverv, hvor godt 9 ud af 10 medarbejdere har arbejdet hjemmefra.

Jeg tror, vi har fået et indblik i, hvordan mange virksomheder kommer til at se ud – og måske vil den situation, vi står i nu, få mange til at genoverveje, hvordan vi normalt gør tingene. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at de fleste af os fortsat vil blive mere digitale i vores arbejdsliv.

Hvordan ser en virtuel virksomhed ud?
Danmark ligger helt i top bl.a., når EU måler på, hvor langt landene er kommet med digitaliseringen, og vi kan med rette være stolte af, at danske myndigheder og virksomheder har investeret i både udstyr og kompetencer for at udnytte potentialet i digitaliseringen.

På den måde har mange medarbejdere i danske virksomheder allerede stiftet bekendtskab med, hvordan det er at arbejde i en virtuel virksomhed. Alligevel har krisen også vist os, at vi er meget mere afhængige af de fysiske rammer og nærhed med vores kolleger, end vi gik og troede.

I en virtuel virksomhed kan mødedeltagere som udgangspunkt selv vælge, om de vil møde op fysisk, eller om de er med digitalt. Videomøder er blevet en helt naturlig del af hverdagen for de fleste, men det kan være svært at få til at fungere optimalt, hvis der fx er mange deltagere. Dertil kan det være en udfordring at afholde møder, hvor nogle deltagere sidder sammen fysisk, mens andre deltager via videolink. Den virtuelle virksomhed er bl.a. kendetegnet ved en mødekultur, der gør det muligt at få fuldt udbytte af møderne, uanset om deltagerne er til stede fysisk eller digitalt.

Et godt arbejdsmiljø hænger for mange sammen med, at de kender deres kolleger og også har tid til at snakke om familie, sport og fritid ude ved kaffemaskinen eller henover frokostbordet. Jeg har allerede set, hvordan mange afholder digitale fredagsbarer for at bevare det sociale på deres arbejdsplads.

For fremtidens virtuelle virksomheder bliver det vigtigt at holde fokus på det sociale samvær mellem kolleger, og det kommer nok til at kræve, at vi tænker i nye aktiviteter – også her vil virtuelle virksomheder skulle skabe en ny kultur, der understøtter de sociale relationer i virksomheden.

De virtuelle virksomheder er selvfølgelig også kendetegnet ved anvendelse af digitale teknologier. Det er også tilfældet for virksomheder i dag, men gode digitale værktøjer til fx videomøder, dokumentdeling og projektstyring kommer endnu mere i fokus.
Der findes allerede et væld af gode produkter, der bliver udviklet af it-virksomhederne. En afgørende forskel kan blive, at medarbejdere i højere grad selv er med til at beslutte, hvilke redskaber de har brug for til deres opgaver eller i forbindelse med et konkret projekt.

Den digitale arbejdsplads stiller nye krav
Det har været helt afgørende for vores succes med omstillingen, at vi har investeret i den digitale infrastruktur, så der har været tilstrækkelig båndbredde på bredbåndsforbindelsen, når mange tusind mennesker skal holde videomøder samtidig.

En grundpille i dansk telepolitik er den nationale bredbåndsmålsætning fra 2010 om, at alle danskere senest i 2020 skal have adgang til hurtige forbindelser på mindst 100 Mbit/s i download og 30 Mbit/s i upload. Det har mindst 93 pct. af husstandene og virksomhederne i dag.

Men mange borgere og virksomheder er endnu ikke blevet koblet op på de lynhurtige forbindelser, teleselskaberne stiller til rådighed. Derfor vil det være et stærkt politisk signal med en ny bredbåndsmålsætning for 2025 om, at mindst halvdelen af de danske husstande og virksomheder vælger en hurtig forbindelse.

Den virtuelle virksomhed stiller også krav til både ledere og medarbejdere. Vi får kun så meget gavn af digitale teknologier, hvis vi formår at benytte dem, hvilket kræver et bredt løft af digitale kompetencer på tværs af medarbejdergrupper.

Det kan fx være nye færdigheder, som gør de ansatte i stand til at bruge kunstig intelligens til at analysere store datamængder, og visualisere redskaberne, så de kan bruges til at skabe nye indsigter.

Det kommer også til at kræve, at både ledere og medarbejdere får mere viden om it-sikkerhed i deres virksomhed, så den virtuelle virksomhed ikke bliver sårbar overfor hackere. På den måde kan vi bevare den tillid, som er et kendetegn ved det danske samfund.

Formår vi som individer og samfund at indfri disse krav, går vi en fremtid i møde, hvor den virtuelle virksomhed får de bedste muligheder for at trives. Det vil være til glæde og gavn for alle de medarbejdere, som kan få en mere fleksibel hverdag, og for virksomhederne, der får gladere og mere produktive medarbejdere.