Danmark er verdens digitale forbillede

0
248
”En vigtig forklaring på vores succes er, at vi har fået lagt en grundlæggende IT-infrastruktur, som mange andre løsninger hviler

Privat-offentligt samarbejde om digitale løsninger til gavn for alle borgere er et særsyn i verden. Men det lykkes gang på gang i Danmark og er en vigtig årsag til, at FN for anden gang har kåret os til verdensmestre i offentlig digitalisering.

Vi er gode til at lave fælles løsninger. Både på tværs af den offentlige sektor, dvs. stat, regioner og kommuner, og på tværs af den private og offentlige sektor

Danmark har forsvaret sin position som verdensmester i offentlig digitalisering. For anden gang i træk topper Danmark nemlig FN’s E-Government Survey, der foretages hvert andet år.

Lige som i 2018, hvor Danmark rykkede fra niende- til førstepladsen, er Danmark i 2020 bedst af alle. Målingen omfatter 193 lande og rangerer verdens lande efter, hvor langt fremme de er med offentlig digitalisering.

Når direktør for Digitaliseringsstyrelsen Rikke Zeberg bliver spurgt, hvorfor Danmark klarer sig så godt i international sammenhæng på den digitale front, handler hendes svar på flere måder om vores vilje og evne til at samarbejde om digitale projekter i Danmark.

”Vi er gode til at lave fælles løsninger. Både på tværs af den offentlige sektor, dvs. stat, regioner og kommuner, og på tværs af den private og offentlige sektor. I den offentlige sektor har vi gennem de sidste 20 år lavet digitaliseringsstrategier med fælles mål,” siger hun.

IT-infrastrukturen er på plads
Et af de mest markante mål, som alle danskere er berørt af, er ambitionen om, at mindst 80 procent af al kommunikation mellem offentlige myndigheder og danskerne skal foregå digitalt. I dag sker 91 procent af kommunikationen mellem det offentlige og borgerne digitalt.

”En vigtig forklaring på vores succes er, at vi har fået lagt en grundlæggende IT-infrastruktur, som mange andre løsninger hviler på. Det gælder blandt andet den digitale signatur NemID, som dækker bredt i den offentlige sektor. Den er samtidig også et eksempel på, at vi samarbejder om digitale løsninger med den private sektor, idet både NemID og dens kommende afløser MitID er udviklet i samarbejde med den finansielle sektor.”

Parløb mellem den offentlige og private sektor om digitale løsninger for hele samfundet ses sjældent i verden.

”Når jeg taler med mine kolleger fra andre lande, er de misundelige på vores muligheder for at lave digitale nyskabelser i Danmark i samarbejde med erhvervslivet. Samtidig bliver vi fremhævet for, at det er hele vores samlede offentlige sektor, der står bag. Det er man ikke i stand til mange steder. Det bliver også bemærket, at vi stadig tager os af dem, der har svært ved at bruge digitale løsninger og giver dem ret til stadig at få breve på papir.”

Ny digital postkasse

Et af de næste skridt i digitaliseringen af Danmark bliver en ny digital postkasse, som er under udvikling. Den bliver mere interaktiv og integreret med andre systemer, danskerne benytter. I den nuværende digitale postkasse e-Boks kan vi blot læse flade pdf-versioner af breve til os, mens vi i den nye, interaktive digitale postkasse for eksempel vil kunne betale regninger og foretage andre operationer via sikre links.

”Vi skal lære noget nyt at kende, og det er altid en udfordring, når de digitale løsninger, vi har vænnet os til, bliver lavet om. Derfor prøver vi naturligvis at lave de nye løsninger så brugervenlige som muligt, så de hurtigt bliver set som en forbedring i forhold til de gamle.”

Borgernes tillid
En anden snarlig nyhed fra Digitaliseringsstyrelsen og det offentlige Danmark bliver et nyt digitalt kørekort, som Digitaliseringsstyrelsen arbejder på at lancere her i 2020.

”Det skal erstatte det gamle kørekort af plastik, som man skal huske at have med sig rundt på vejene. I stedet kan man have det nye digitale kørekort på sin telefon, hvor man kan vise det på samme måde, som vi i dag viser flybilletter og andre bilag.”

Efter kørekortet er det sundhedskortets tur til at blive digitaliseret.

”Vi skal altid huske, at de mange digitale løsninger, vi lykkes med i Danmark, kun er mulige, så længe borgerne har tillid til de offentlige løsninger. Der skal være gennemsigtighed, og borgerne skal forstå løsningerne og have fuld tillid til, at deres data bliver behandlet ansvarligt og korrekt. Ellers kan vi ikke digitalisere den offentlige sektor og fortsat være bedst i verden til det,” siger Rikke Zeberg.

Danmark er i front med anvendelse af IT og digitale løsninger. FN offentliggjorde i juli E-Government Survey 2020, hvor Danmark for anden gang i træk indtager førstepladsen i den globale måling af, hvor langt 193 lande er med offentlig digitalisering.

Digitaliseringsstyrelsen blev etableret i 2011 og arbejder for at digitalisere det offentlige Danmark.

Se mere på

www.digst.dk