Vi er kun lige kørt ud af byen Luzern og har ramt de små veje op ad bjerget, da det begynder at sne. Store, tunge fnug lægger sig hurtigt som et tykt tæppe på vejen, markerne og træerne. Vores chauffør styrer os dog sikkert (og hurtigt!) gennem hårnålesving og over smalle broer.
“Jeg kunne nok køre her med lukkede øjne. Jeg er vokset op og har levet det meste af mit liv i og omkring Luzern. Mit hus ligger lige deroppe, og jeg er faktisk medejer af vejen her”, forklarer Jörg Baumann, der ud over at være vores chauffør og vært i aften også er Chief Marketing Officer i det familieejede schweiziske firma Bucherer, der med dels egne forretninger, dels kæderne KURZ, Swiss Lion og Tourneau, driver over 100 forretninger på verdensplan.
Det gør Bucherer til verdens største forhandler af eksklusive smykker og ure. I aften har Jörg Baumann lovet at byde på en ‘swiss surprise dinner’ i bjergene. Og vi bliver ikke skuffede.
Lige så kendt som Lego
Tidligere på dagen har jeg og en anden dansk journalist besøgt Bucherers hovedkvarter i Luzern. Vi er inviteret af den danske Bucherer-forretning, der åbnede i ILLUM for et par år siden.
I Danmark siger navnet Bucherer måske ikke danskerne så meget, men i Schweiz klinger det på samme måde, som hvis man siger Lego eller Carlsberg til en dansker.
Man er stolte af familievirksomheden, som siden grundlæggelsen i 1888 har været med til at udvikle hele den moderne schweiziske urindustri – som en tæt samarbejdspartner og som en af de vigtigste afsætningskanaler.
Familiefirma er en fordel
Bucherer er ekspanderet voldsomt, siden man tog det første skridt uden for Schweiz i år 2000. Senest har man eksempelvis opkøbt USA’s største kæde af ur- og smykkeforretninger, Tourneau.
Trods de mange nye tiltag og ekspansionstrangen, er Bucherer på mange måder stadig et konservativt, schweizisk familiefirma. På toppen sidder indehaveren og 3. generation, Jörg G. Bucherer. Han overtog roret i 1977 og er i dag 82 år, men still going strong.
Og selvom hverken han eller koncernen taler om penge, så er det almindeligt kendt, at familieformuen hører til blandt de største i Europa. Til gengæld er han ugift og har ingen arvinger.
Ifølge Jörg Baumann er det en fordel, at Bucherer er et familiefirma: “Jörg Bucherer har været med så længe, at han har set lidt af hvert, både opgang og nedgang (fx da quartz-krisen næsten gjorde det af med den schweiziske urindustri slutningen af 1970erne, red.).
Han lader sig ikke slå ud, han tænker altid langsigtet, går ikke i panik. Dårlige tider er som dårligt vejr – det går over, og solen kommer igen”.
Og Bucherer hviler da heller ikke på laurbærrene, men er i fuld gang med at implementere online-handel, hvilket i den schweiziske urbranche faktisk er at være på forkant. Og på rygtebørsen er det en velkendt hemmelighed, at man er lige på trapperne med en storstilet satsning på vintage-ure, eller CPO (Certified Pre Owned), som man kalder det.
Området for vintageure er i vild vækst i disse år, og hos Bucherer mener man, at man er som skabt til dette område, fordi man har sit tætte samarbejde med urmærkerne.
Ost og urmageri
Tilbage til middagen i bjerghytten. Her får vi serveret lokale retter, hvor især ost og skinke dominerer. Det er ikke det rette sted for en veganer. Hovedretten er en lokal specialitet, en slags stuvning, hvor pasta og kartoffeltern er søbet godt ind i en cremet ostemasse.
Vi er ikke voldsomt langt fra den anden schweiziske klassiker, ostefonduen. Og det med osten er ikke blot typisk schweizisk, det har faktisk også en tilknytning til urverdenen.
I gamle dage brugte bjergbønderne i Alperne nemlig sommerhalvåret med deres kvæg og får i bjergene, hvor de konserverede mælken i form af ost til de lange vintre. I vintermånederne var der ikke meget at gøre udendørs – og så kunne man jo lige så godt kaste sig over urmageri.
Urmageri af den højeste kvalitet er også noget Bucherer selv beskæftiger sig med, for ud over at forhandle stort set alle schweiziske urmærker, fra Swatch og Certina, til Rolex og Vacheron Constantin, så fremstiller Bucherer også sine egne ure under brandet Carl F. Bucherer – opkaldt efter grundlæggeren.
Fabrikken – eller atelieret, som man kalder det i urverdenen – ligger i byen Lengnau, så det får vi ikke besøgt i denne omgang.
Historien om Bucherer
Historien om Bucherer starter i 1888, hvor Carl-Friedrich Bucherer åbner den første dedikerede urbutik i et hotel ved søen i Luzern. Det går godt, rigtig godt faktisk, og da hans to sønner kommer til i det 20. århundrede vokser firmaet.
Især sønnen Ernst Bucherer har næse for at spotte nye samarbejdspartnere, bl.a. en ung Hans Wilsdorf, der går og pusler med at starte et urfirma, hvor kompromisløs kvalitet er i højsædet.
For at give ham et skub i den rigtige retning, giver Ernst ham lov til at udstille og sælge sine første modeller hos Bucherer. På det allerførste ur står der derfor to navne: Nederst Bucherer, og ovenover navnet på Hans Wilsdorfs nystiftede firma: Rolex. Et perfekt partnerskab, der fortsætter den dag i dag.
I 1942 overtager Bucherer hele bygningen med hotellet, og i dag er det en af Bucherers største butikker med i alt 1.300 m2 fordelt på fire etager. Her hersker konstant travlhed med både lokale kunder og udenlandske turister. Især asiaterne er vilde med at komme til urenes hjemland og købe direkte fra kilden.
Ideen om Blue Editions
I bjerghytten uden for Luzern insisterer Jörg Baumann på, at jeg smager en ‘farmers coffee’ til dessert. Det viser sig at være varmt vand med et stænk af nescafe – og så fyldt op med lokal brændevin.
Serveret i en skål, der sagtens kunne rumme en fornuftig omgang morgenmad. Hvordan fordelingen af vand og brændevin helt præcis ser ud, står hen i det uvisse, men det er i hvert fald en drink, der giver varmen!
Mens jeg forsøger at komme til bunds i den, spørger jeg Jörg Baumann, hvordan Bucherer kom på en af deres nye succeser, Blue Editions, der debuterede i slutningen af 2016. Det er en række blå særudgaver af populære modeller fra førende schweiziske urmærker som Tudor, Longines, Chopard, Rado, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Jaeger LeCoultre og IWC. Og det viser sig at være hans egen ide.
“Jeg var til en konference, og det var sent på eftermiddagens program, så jeg var træt og sad og tegnede lidt på en blok. Pludselig opstod en ide om at lave en særlig kollektion af blå ure, som skulle vise samhørigheden mellem de schweiziske urmærker og Bucherer – vores firmafarve er blå pga. Luzernsøen. I flyet hjem vendte jeg ideen med designerne, og i Luzern præsenterede jeg Jörg Bucherer for ideen. Han sagde ok, og så gik vi i gang”.
Dagen efter vores middag, lanceres en ny model i samarbejde med Tissot, og vi får som de første lov at se den, inden vi rejser hjem. Modellen vil sammen med alle de andre ure og smykker kunne opleves i Bucherer i København.