Undskyld, men hvor har I lagt strategien?

Langt de fleste danske virksomheder bruger i dag mange kræfter på strategiudvikling. Men knap så mange på implementering. Hvordan sikrer man sig, at de gode intentioner ikke stopper på ledelsesgangen – men breder sig ud i hele virksomheden? Og hvorfor er det så vigtigt?

Kernen i strategisk ledelse er at få medarbejderne med på rejsen

Strategi er en svær størrelse. Alle ved, at de bør have en. Mange har en. Men alligevel er det ikke alle virksomheder, der formår at omsætte en overordnet strategisk holdning til reel handling. Det ved man hos Hald&Lie, der arbejder med netop forretningsudvikling og implementering af strategier i forbindelse med forretningsudvikling.

”En af de største udfordringer i forbindelse med strategi og forretningsudvikling er, at man i virksomhedens ledergruppe har brugt tid på det – og ofte meget tid. Så for dem er strategien en selvfølgelighed. De har den helt inde under huden og glemmer derfor ind i mellem, at det ikke er ensbetydende med, at alle andre i virksomheden også har det. For når man nu på ledelsesniveau har talt om det og besluttet sig, så kommer resten vel af sig selv? Her glemmer mange, at hvad der kan virke logisk for ledelsen, ikke nødvendigvis er logisk for resten af virksomheden. Og det er ofte her vi ser virksomhederne tabe pusten, fortæller Erik Kjærgaard og fortsætter:

”Her er man simpelthen nødt til at anskueliggøre strategien for alle, samt tydeliggøre hvad den enkelte medarbejders rolle er i den forbindelse. Har man f.eks. en strategi om at skulle være mere kundeorienteret, så er det ikke gjort med det. Man er samtidig nødt til at stille sig selv det spørgsmål: Hvordan gør vi det i præcis vores virksomhed? Og hvordan gør vi det gennem hele virksomheden? Gennem alle afdelinger. Her må der helt lavpraktisk tages stilling til hvorledes man er mere kundeorienteret i salgsafdelingen, i produktionen, på værkstedet, etc. For det er ikke nødvendigvis den samme tilgang i alle afdelinger, og vil man opnå succes, skal strategien give mening for alle.”

Det handler om en fælles forståelse
”Kernen i strategisk ledelse er at få medarbejderne med på rejsen. Når ledelsen har tænkt de gode tanker og lagt planen, er det for det første vigtigt, at medarbejderne kan forstå hvorfor strategien er som den er, og hvorfor de skal agere anderledes fremover. Dernæst kan ledelsen fortælle medarbejderne hvordan, altså hvilken ny adfærd der kræves. Vi oplever, at især hvorfor ikke kommunikeres tydeligt nok, og det giver anledning til frustrationer, når medarbejderne ikke forstår baggrunden” supplerer Eriks kollega, Trine Schou Sundgaard.

Ifølge hende er det ekstremt vigtigt med en tydelig kommunikation hele vejen rundt i virksomheden. For kun på den måde er det muligt at sikre at strategien føres ud i livet.

”Vi lever i en konstant foranderlig verden, hvor kundernes behov og de teknologiske muligheder hele tiden ændres. Det er derfor afgørende, at man som virksomhed er agil og i stand til at udvikle sig i takt med resten af verden. Ellers forsvinder ens berettigelse.”

Det er derfor vigtigt, at man forholder sig til hvor markedet bevæger sig hen. Men samtidig også hvad man egentlig vil med sin virksomhed – og ikke mindst hvad man ikke vil. Det betyder en række helt konkrete til- og fravalg som skal omsættes til handling. Og her er Hald&Lie’s erfaring, at mange hellere vælger til end fra.

Ledelsen har strategien helt inde under huden og glemmer derfor ind i mellem, at det ikke er ensbetydende med, at alle andre i virksomheden også har det

Vedholdenhed er vejen til succes
”Det kræver noget at tænke anderledes og vælge at gå nye veje. Det er drønhårdt arbejde – men absolut ikke umuligt ” siger Trine Schou Sundgaard. Her er vedholdenhed en afgørende parameter for om man opnår succes med sin strategi. Det er næste skridt, når først strategien er udstukket og medarbejderne taget i ed og sikret en overordnet forståelse af tankerne og formålet bag.

For ét er at sige, at nu skal man i en given retning med et veldefineret mål. Et andet er at føre det ud i livet i en ofte hektisk og travl hverdag.

”Det er afgørende, at der er fokus fra den enkelte medarbejder, men også fra ledelsen. Ønsker ledelsen forandring, er den nødt til at holde fokus og ikke blot stole blindt på, at alle efterlever strategien af sig selv. En strategi er ikke bare et nytårsfortsæt, som man kan krydse fingre for holder. Det er en ongoing proces, hvor man hele tiden må være på tæerne og ikke være bange for at tænke kreativt og gå nye veje,” supplerer Erik Kjærgaard.

Han fortæller videre, at man hos Hald&Lie gennem de seneste 15 års tid har oplevet et markant skifte i forhold til forretningsplaner. Hvor man tidligere opererede med 5 års planer, er det i dag 2 års planer, der er på programmet. Simpelthen fordi det hele går så rivende stærkt.

”Vælger man som virksomhed at ignorere de udfordringer en omskiftelig verden byder, kan det have fatale konsekvenser. Det er derfor vigtigt at kunne agere i et marked og tilpasse sig det. Og vigtigere end nogensinde,” slutter han.

Hald&Lie er et konsulenthus der gennem snart 20 år har skabt vækst i en lang række danske virksomheder. Det sker ved at inspirere, begejstre og udfordre den enkelte virksomhed indenfor tre kerneområder: Strategi & Forretningsudvikling, Ledelse og Afsætning. 

Kunderne tæller mange forskellige brancher og omfatter blandt andet Royal Unibrew, Normal, Multiform og Djurslands Bank.

 www.hald-lie.dk