Underkend ikke den menneskelige faktor

Foto: Unsplash

Virtuelt hjemmearbejde er kommet for at blive, men mennesker har behov for sociale fællesskaber, og når medarbejderne trives i kraft af virksomhedens sociale kit, bliver arbejdet sjovere – og kunderne kan mærke det.

Jeg er ikke i tvivl om, at folk har brug for at komme ind på deres arbejdsplads og igen få den velkendte tæthedsfølelse med gode kolleger på tværs af organisationen

Som mange andre virksomheder har All Office måttet sende en stor del af sine ansatte på hjemmearbejde og øge brugen af virtuel kommunikation med kunder og kolleger.
Men All Office er ikke blandt fortalerne for, at vi inspireret af vores tvungne fleksibilitet under coronakrisen fremover laver radikalt om på vores arbejds- og samarbejdsformer og opererer meget mere hjemmefra end tidligere.

Dertil er udbyttet af at være sammen som mennesker simpelthen for stort og vigtigt, både for medarbejderne og virksomheden, mener All Office, som leverer print-, software-, skærm- og IT-løsninger samt alt udstyr til kontoret – blandt andet store mængder håndsprit i disse tider.

Investere sjælen
”Mere hjemmearbejde og mindre tid sammen på arbejdspladsen rejser i vores øjne nogle dilemmaer og udfordringer og harmonerer ikke med den måde, vi har opbygget vores virksomhed på. For os handler virksomheden om kultur og den måde, vi er sammen på som mennesker,” siger direktør i All Office, Jørn Christoffersen.

”Et spændende job i sig selv kan ikke altid motivere en medarbejder til at yde den nødvendige indsats. Der skal være noget andet end den faglige udfordring, der kan trække medarbejderen afsted på de mindre gode morgener. De mennesker, man er sammen med hver dag, betyder alt for ens trivsel og motivation.”

”I andre sammenhænge, hvor mennesker ligeledes investerer deres sjæl i at få noget til at ske – en idrætsforening, for eksempel – er det ofte også det sociale samvær, der driver personerne og arbejdet fremad. Vi har aldrig lagt skjul på, at det er det, der binder os sammen her i All Office.”

Jørn Christoffersen, direktør i All Office.

Et fundament for os
Jørn Christoffersen tror, at mange flere virksomheder end blot All Office efter corona vil søge tilbage til de fællesskaber i dagligdagen, de kender og er trygge ved.

”Jeg er selv 55 år, og for min generation, som stadig fylder ret meget på arbejdsmarkedet, er corona den første store globale krise, vi har oplevet. Det gør noget ved mennesker og familier. Jeg tror, at social nærhed – for eksempel i form af fællesskabet på en arbejdsplads – er et fundament for os, som vi vil vende tilbage til.”

Fokus på social nærhed, trivsel og positive relationer mellem kolleger og til kunder er også en betydningsfuld faktor i All Office’s overtagelse af IT-virksomheden JenZen i Middelfart for nylig.

”Vi deler holdninger på dette punkt, og det er enigheden om værdien af disse menneskelige mekanismer, der har gjort, at vi kunne se en fælles fremtid for os,” siger Jørn Christoffersen.

Den personlige relation
”Når vi hos os taler B2B, så taler mennesker med mennesker. Vi har da også selv en webshop på vej, men vi tror på, at mennesker i sidste ende har brug for, at der sidder en person, de stoler på, i den anden ende. Det gør også vores eget arbejde nemmere, når kunderne mærker, at vi er her for at hjælpe dem. Jo bedre socialt kit vi har i vores egen virksomhed, jo nemmere bliver arbejdet for de af vores medarbejdere, der skal være meget udadvendte,” siger CRM & Marketingchef i All Office, Michael Ravn Østergaard.

Mennesker før kvalifikationer
Han kan godt mærke på de hjemmearbejdende kolleger, at sulten efter det sociale vokser.
”Vi har virtuelle fredagsbarer som mange andre virksomheder, og det er da skægt nogle gange, men ikke i længden. Jeg er ikke i tvivl om, at folk har brug for at komme ind på deres arbejdsplads og igen få den velkendte tæthedsfølelse med gode kolleger på tværs af organisationen.”

I den løbende udvikling af virksomheden leder All Office i det hele taget mere efter mennesker end kvalifikationer.

”Det er nemmere at løse opgaver, når man er blandt mennesker, man godt kan lide. Vi har brugt tid på at finde mennesker, som passer sammen. Det er ikke nødvendigvis den med de bedste faglige kvalifikationer, som vi vælger i en ansættelse, for når du starter og du passer godt ind på det menneskelige plan, kommer du hurtigt efter det. Det er vores holdning,” siger Jørn Christoffersen.

All Office er en fuldservice IT-virksomhed, samt en af Danmarks største uafhængige leverandører af multibrand printløsninger og tilbyder landsdækkende salg og service til alle virksomheder, som ønsker en nemmere og mere effektiv hverdag.

All Office har 40 medarbejdere med hovedsæde i Rødovre og kontor i Middelfart.

Se mere på

www.alloffice.dk