Spis dig fri for Type 2 diabetes

Ole Hedahl Madsen har været i et diabetesbehandlingsforløb hos Jane Kudsk. Hustruen Berit Madsen bakkede op, og ved at omlægge sin kost kunne Ole lægge sin diabetesmedicin på hylden.

Mange års forfejlede kostråd og medicinsk behandling har gjort Type 2 diabetes til en kronisk sygdom, der rammer mange danskere. Men ved at tage skeen i den anden hånd, kan man spise sig til et lavere blodsukker og slippe helt eller delvist af med medicinen.

Ifølge tal fra Diabetesforeningen har mindst 235.000 Type 2 diabetes, og 60.000 danskere ved endnu ikke, at de har sygdommen. Ernæringsrådgiver og ekspert i Type 2 diabetes Jane Kudsk er ikke i tvivl om, at den rette kost kan sikre et lavere og mere stabilt blodsukker.

Så ved at skrue op for det gode fedt og ned for kulhydraterne, kan mange med Type 2 diabetes spise sig fri af sygdommen. Det vil sikkert komme som en overraskelse for mange, men vejen ud af sygdommen handler om at spise meget mere af det gode fedt.

– Rigtig mange danskere er fedtforskrækkede og har i flere årtier levet efter de kostråd, der har hyldet kulhydraterne og dikteret tyndere ost på tykkere brød, forklarer Jane Kudsk, og hun uddyber:

– Problemet med den kulhydratrige kost baseret på madvarer som kartofler, brød og pasta er, at vi bliver syge af den og blandt andet udvikler Type 2 diabetes.

Tal viser, at hver tiende dansker har for højt blodsukker, som med tiden kan udvikle sig til sygdommen.

Læg kosten om og medicinen på hylden
Jane Kudsk, der har klienter fra hele landet, vejleder danskere med Type 2 diabetes i at omlægge kosten for at få det bedre, mindske behovet for medicin og forebygge følgesygdomme. Herudover holder ernæringseksperten foredrag og har lige udgivet en bog.

– I samfundet har vi set en tendens til, at har man Type 2 diabetes, så er løsningen medicin, hvor doserne typisk øges hen ad vejen. Jeg ville ønske flere i sundhedssystemet ville fokusere på kosten, fordi den har en stor indvirkning på blodsukkeret. Mange af mine klienter er blevet medicinfri ved at omlægge kosten, sænke blodsukkeret og spise mere fedt, forklarer Jane Kudsk.

Så ernæringseksperten opfordrer til at glemme alt, hvad vi har lært om kostråd og i stedet fokusere på at fylde tallerkenen godt op med grøntsager samt det gode, naturlige fedt, som vi kender fra nødder, kød, æg og mejeriprodukter.

– Smagen sidder i høj grad i fedtet, som er nærende, og selv om mange skal have lidt hjælp med at opgive rugbrød og kartofler, så får mange det meget bedre ved at lægge kosten om, siger Jane Kudsk.

Fedt er vejen frem
Så fyld bare indkøbskurven med grønsager, lækre oste og fede kødudskæringer. Glem matematikmaden med de lave fedtprocenter som 0,5 og 1.5 % i køledisken og gå i stedet efter fløde, smør og fuldfede mejeriprodukter. En af klienterne hos Jane Kudsk er Ole Hedahl Madsen på 66 år, som efter kostomlægningen ikke længere har behov for sin medicin.

– Da jeg fik diabetes, fik jeg ordineret Metformin. Jeg begyndte også at spise havregryn til morgenmad, fordi det var det, jeg fik at vide, var sundt. Efter Janes anbefalinger spiser jeg nu i stedet æg og bacon og er blevet medicinfri. Samtidig har jeg tabt mig og er ikke sulten hele tiden som før. De første dage målte jeg mit blodsukker og så, hvordan havregrynene sendte blodsukkeret i vejret, mens æg og bacon gav mig et lavt, stabilt blodsukker. Det var virkelig en øjenåbner at se det sort på hvidt, fortæller Ole Hedahl Madsen.

Det er fornuftigt at kombinere kosten med motion, men en omlægning i kosten kan ses fra første måltid.

– Jeg plejer at sige, at man kan ikke løbe fra sin gaffel, så det er en god ide at tage fat i at omlægge kosten, så man hurtigt kan se resultater på blodsukkeret, og så kan motionen bygges på undervejs, siger Jane Kudsk.

– Det er to år siden, jeg begyndte at spise mere fedt og mindre kulhydrat. Og jeg bliver ved, for jeg har det meget bedre og slipper for at tage medicin, siger Ole Hedahl Madsen.

I bogen Spis dig fri for Type 2 diabetes, der er skrevet af Jane Kudsk, kan du følge de ni trin til, hvordan du spiser dig til et lavere blodsukker og et bedre helbred.

Læs meget mere om, hvordan du spiser dig fri på

www.spisdigfri.dk