Ready for take off?

Piloturene har for alvor fået luft under vingerne. Breitling og IWC fører som vanligt an med en række spændende heritage-ure, men også Bell & Ross, Oris og Zenith har rigtig fine nyheder i år. Her får du 11 sider med fart på.

Blancpain Air Command limited edition (500 stk.) (ref. AC01-1130-63A). Pris ca. 17.000 € + moms

[ Fransk flyverur ]

Blancpains Air Command har i mange år været et eftersøgt og meget sjældent udbudt vintageur, så derfor er der nok mange, der er glade for, at der nu er kommet en relancering i et næsten identisk design, men med opdateret indmad.

Oprindeligt blev Air Command produceret til det franske militær i starten af 1950erne, og få år senere blev det amerikanske militær også interesseret.

De havde i forvejen udset sig Blancpains Fifty Fathoms dykkerur, og nu ledte de efter et pilotur. Blancpain fremstillede derfor en model med kronograf, men den nåede ikke at blive produceret i særlig mange eksemplarer, før projektet gik i sig selv. Den nye model er med flyback kronograf, måler 42,5 mm og rummer mærkets eget kaliber F388B med 50 timers gangreserve.

Bell & Ross 41 mm limited edition (999 stk.) (ref. BR V2-94 RACING BIRD).
Pris 32.250 kr.

[ Fra fly til ur til fly ]

Bell & Ross har skabt deres succes på piloture inspireret af cockpittet i et kampfly, men nu er de gået den anden vej og har designet et helt fly – for derefter at lave et ur, der matcher. Flyet hedder Racing Bird og kan ses på foregående opslag.

Det er en superslim og hurtig maskine, der er designet til at deltage i det spektakulære Reno Air Race, der finder sted hvert år i den amerikanske ørken i Nevada.

Konkurrencen går tilbage til 1924 og går for at være den mest ekstreme af sin slags i verden. Maskinerne flyver ved høj hastighed (max. 909 km/t) og i meget lav højde, når de skal uden om de blot 10 meter høje pyloner på den lukkede og meget publikumsvenlige bane. Det stiller med andre ord store krav til både pilot og maskine.

Bell & Ross’ enpersoners Racing Bird er konstrueret af grafit, glasfiber og en titanium-aluminium-legering, mens motoren er en V12 Rolls Royce, der er udviklet fra den legendariske Merlin-motor, der var ombord på de britiske Spitfire-flyvemaskiner under 2. Verdenskrig.

Det 9,5 meter lange og slanke design med cockpittet helt tilbage leder tankerne hen på højhastighedsmaskiner fra 1930erne, hvor man konstant forsøgte at sætte fartrekorder.

Det er svært at forestille sig, at man som pilot har tid til at kigge på uret undervejs, men ikke desto mindre følger der selvfølgelig to nydesignede ure med til historien, bl.a. denne fine automatiske kronograf med datofunktion.

Oris Big Crown ProPilot Timer GMT (ref. 01-748-7756-4064). Pris 20.200 kr.

[ Klassisk Oris med GMT ]

Oris har her skabt en fin, klassisk variant af piloturet med dato og GMT-funktion (ekstra tidszone ved den røde pil). Uret måler 44 mm og er i stål med fine detaljer, bl.a. Oris’ eget Lift-spænde, der er inspireret af sikkerhedsselen i en flyvemaskine.

Du får desuden muligheden for at vælge den særlige Ventile-rem, der er fremstillet af en særlig type vejrresistent bomuld, der blev udviklet til Royal Air Force under 2. verdenskrig. Inde under safirglasset ligger det automatiske urværk Oris 748 (baseret på Selitta SW 220-1), der yder 38 timers gangreserve.




[ Til hverdagspiloterne ]

Citizen 43 mm (ref. CA4420-21X). Pris 1.995 kr.

Citizen beviser her, at et pilotur hverken behøver være mekanisk eller dyrt. Quartz-modellen kører på sollys via Citizens eget EcoDrive-teknologi, der suger energi ud af alle former for lys.

Teknologien stammer helt tilbage fra 1976 og sikrer, at du aldrg skal skifte batteri – på en fuld opladning kan denne model tikke derudaf i 270 dage, selv i totalt mørke. Samtidig er det tænkt som et pilotur og derfor designet til at kunne klare en tur op i 12,5 km højde.

Zenith Pilot Type 20 Adventure
(ref. 29.2430.679.63.C814).
Pris på forespørgsel.


[ Klassisk design med moderne twist ]
Zenith er gode til at holde liv i det helt klassiske pilotur, hvor det meget rene design viser fint tilbage i tiden med både katedral-viserne, fonten og den overdimensionerede krone.

Modellen her har dog fået et moderne twist med den nye kamuflagerem, der gør det 45 mm store bronzeur lige velegnet til de højere luftlag og hverdagen tæt ved jorden.

Urværket er Zeniths eget automatiske kaliber Elite 679, der garanterer både præcision og 50 timers gangreserve.


REC RJM-03. Pris 8.150 kr.

[ Danskere med til at vække sønderskudt Spitfire-fly til live ]
Det danske urmærke REC har specialiseret sig i at skabe ure, der udnytter både designelementer og originalt materiale fra forskellige motoriserede designklassikere fra verdenshistorien.

REC står for RECover, RECycle og REClaim, og tidligere modeller har bl.a. været hyldester til vintagebiler som Ford Mustang og Porsche 911, men med deres nyeste kollektion er de gået længere tilbage i historien og har brugt et nedskudt Spitfire-fly fra 2. verdenskrig som inspiration.

Flyet hedder PT879 og er nu ved at blive restaureret i England af piloten Peter Teichman, der har viet en stor del af sin tid til at vække det gamle fly til live igen. De små mængder aluminium han ikke kan genbruge i processen, sendes til REC, der integrerer det i urdesignet (det lyse ved datoviseren).

En del af overskuddet fra salget af urene går tilbage til Peter Teichmanns projekt. Selve urets design er inspireret af dels forskellige elementer fra Spitfire-flyet, dels de ure, det britiske militær var udstyret med under krigen.

Rotoren minder fx om flyets metalnitter, mens kronen er inspireret af snuden på flyet – hvor man set fra siden aner de fire mærker til propellen. Ved siden af kronen ses en henvisning til vingedesignet, hvis man forestiller sig vingen skåret igennem.

Indvendigt ligger et pålideligt Miyota kaliber 9015 automatikværk med 40 timers gangreserve.