Racehunde hitter: Cool at kende hundens indholdsfortegnelse

Hunderacer er ikke bare af udseende men også i deres adfærd meget forskellige, og valget af race kan gøre hele forskellen på succes og stress for hund såvel som ejer. Læs mere på købhund.dk

Et Danmark i corona-karantæne har givet danskerne tid til at undersøge, om de er klar til den livsstil, det er at få hund – og ikke mindst hvilken hund de skal have. Danskerne ønsker i stigende grad at kende deres hunds “indholdsfortegnelse”. Og det er meget positivt, siger Dansk Kennel Klub, for et hundekøb med omtanke kan gøre forskellen på succes og stress for både hund og ejer

Det er positivt, at selv i krisetid sætter køberne sig ind i hundens “varedeklaration”, så den matcher med det, familien kan tilbyde

Hos Dansk Kennel Klub (DKK) oplever man i disse dage at få ekstra mange henvendelser fra familier, som overvejer, hvilken hund der passer til netop det, de kan tilbyde og forventer af en hund.

– Det er virkelig positivt, at danskerne tager sig tid til at undersøge hunderacerne og tale et hvalpekøb igennem – i stedet for at lave de impulskøb, vi som forening længe har advaret imod, siger Lise Lotte Christensen, der er adfærdskonsulent i DKK.

Aflyst ferie giver tid til drømmehunden
– At have hund er en livsstil, og det er ikke kun under karantænen, der skal være tid til hunden, og det har danskerne fået forståelse for, mærker vi. DKK’s hjemmeside, købhund.dk, der beskriver de fysiske og mentale forskelle på alle de hunderacer, der findes i Danmark, er blevet massivt besøgt den seneste måned. Og DKK’s information bliver kimet ned med spørgsmål, som viser, at danskerne ikke bare er i gang med at dulme corona-kedsomheden med en hundehvalp, fortæller Lise Lotte Christensen.

– Pt. er der mange, der bruger tiden på at afdække, om de er klar til den livsstil, det er at få hund, “hele hunde-pakken, året rundt”. Danskerne researcher for at finde ud af, hvilken hunderace der passer til netop dem. Det har igennem mange år været DKK’s store mission at lære danskerne, at hunderacerne er meget forskellige og forstå, hvorfor man skal købe hund med omtanke. Det er derfor meget positivt at opleve, at selv i krisetider har danskerne taget læringen til sig, mener Lise Lotte Christensen.

Massiv stigning i antallet af racehunde
Interessen for racehunde har igennem de seneste år været støt stigende, og Lige Lotte Christensen forklarer, at antallet af hunde, der sidste år blev født med en stambog fra Dansk Kennel Klub, er steget massivt set i forhold til den samlede hundepopulation i Danmark.

– Det tolker jeg som om, alle de tiltag, vi har iværksat, faktisk virker. Danskerne ønsker i stigende grad at kende deres hunds ”indholdsfortegnelse” og har stor fokus på den enkelte races brugsmæssige egenskaber. Og det er positivt, for det har stor betydning for, hvordan hunden trives i sin familie. For en hund er ikke bare en hund, understreger Lise Lotte Christensen:

– I Danmark er der mere end 300 meget forskellige hunderacer at vælge imellem – alle fremavlet til meget forskellige formål. Det kommer til udtryk i deres væremåde og deres behov for træning og aktivering. Hunderacer er ikke bare af udseende men også i deres adfærd meget forskellige. Nogle holder sig tæt op ad ejer, andre er meget selvstændige og går helst egne veje. Nogle har let til gøen, andre gør sjældent osv. Valget af hunderace med omtanke kan gøre hele forskellen på succes og stress for hund såvel som for ejer, understreger Lise Lotte Christensen.

Racetænkning giver mening
Lise Lotte Christensen vil gerne slå et slag for, at vi indenfor hundeverdenen går fra at lade ordet ”racetænkning” være et fyord til at blive et fedt ord:

– For mange mennesker er ordet “race” negativt værdiladet, men i dyreverdenen giver det mening: Ønsker jeg mig en ko, der giver meget mælk, vil jeg ikke anskaffe mig kødkvæg – de giver kun lidt mælk, men har store muskler og spiser mere foder. Vil jeg have en hyggepony til min 5-årige, skal jeg heller ikke købe en fuldblods galophest. Sådan er det også med hunderacer – de er alle skabt med forskellige brugsmål for øje.

Ligesom de forskellige hunderacer har forskellige særpræg, har de også forskellige behov:
– At vi i DKK nu oplever et stigende pres på vores informationskanaler, opfatter vi positivt – potentielle hvalpekøbere tænker sig om og sætter sig ind i hundens “varedeklaration”, så den matcher med det, familien kan tilbyde. Dermed er der større sandsynlighed for succes for både hund og ejer. En hund bliver i gennemsnit 10-12 år gammel, så derfor er det allervigtigste, når du skal vælge hund, at du IKKE vælger med øjnene eller med hjertet men i stedet med omtanke og husker, at et hvalpekøb er for livet, siger Lise Lotte Christensen.

Dansk Kennel Klub er Danmarks største organisation for hundeejere og beskæftiger sig med alle sider af hundelivet; 

Rådgivning om valg af hund, træning, konkurrencer, udstilling, opdræt, støtte til forskning og hundes velfærd generelt.