Partikelfiltre med adgang til miljøzoner

For mange i branchen har det skabt utryghed, at ældre Euro 4 dieselbiler over 3.500 kg ifølge ny miljølovgivning, skal have monteret partikelfilter. Mange spørger sig selv om, hvilke filtre der kan påmonteres efter de eksisterende AdBlue eller EGR-systemer uden problemer.

HJS har leveret mere end 3.000 udstødningssystemer til producenter af tunge køretøjer.

Den 1. juli 2020 skærpes kravene til lastbiler og busser, der kører i miljøzonerne i landets storbyer – København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg. Det sker efter et bredt flertal fra politisk side har valgt at skærpe kravene yderligere til dieselbiler, der kører i miljøzonerne.

Ifølge tal fra Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd bliver omkring 1.000 danske lastbiler påvirket af de nye regler, hvilket svarer til hver femte af deres 1.800 medlemsvirksomheder.

Vælg det rigtige filter
Dog kan de store dieselbiler på 3.500 kg igen køre ind i miljøzonerne, hvis de får eftermonteret et godkendt lukket partikelfilter.

– De nye euronormer bygger videre på de stramninger, som vi allerede har set de senere år. Bekymringerne opstår nu, fordi bilerne skal have et partikelfilter monteret efter deres eksisterende SCR-systemer, der benytter AdBlue. Og mange er i tvivl om, hvilket filter de kan vælge, fortæller Lars Tinggaard Johannesen, der repræsenterer HJS i Skandinavien. For Lars Tinggaard Johannesen, der har været med til at udvikle partikelfiltre i Danmark, var det ikke svært at tilslutte sig den tyske producent.

HJS har deres egen partikelfilterteknologi, hvor filtrene er fremstillet af porøst metal, hvilket giver et meget holdbart filter, der samtidigt er nemmere at rense sammenlignet med keramiske filtre. Af samme årsag er HJS fx husleverandør til MAN, der har givet virksomheden MAN Truck & Bus Supplier Award for deres tekniske formåen og løsninger, der fungerer i praksis.

– HJS har leveret mere end 3.000 udstødningssystemer til producenter af tunge køretøjer for at opgradere dem til EEV (Enhanced Environmental Vehicle) emissionsnormen, der var en forløber for Euro 6 normen. Her supplerede man netop køretøjsproducentens SCR/AdBlue system (designet til at opnå Euro 4/Euro 5) med et partikelfilter. Da jeg så deres løsning, var det nok til at overbevise mig. De har ikke blot udviklet, men faktisk i årevis leveret partikelfiltre, monteret efter de EGR og SCR/AdBlue systemer, der sidder på bilerne i dag, siger Lars Tinggaard Johannesen.

1.200 partikelfiltre siden 2009
Hos Lavmands, der er en af Danmarks førende virksomheder indenfor opbygning, mekanik og service af transportmateriel, har de siden 2009 monteret mere end 1.200 HJS partikelfiltre på lastbiler, busser og maskiner. HJS, der har omkring 450 ansatte, har mange års erfaring og kompetencer inden for efterbehandling af udstødningsgas.

Lavmands, der er landsdækkende, har tre værkstedsplatforme, hvor de blandt andet laver opbygninger, renser partikelfiltre på lastbiler og personbiler samt monterer partikelfiltre, så bilerne lever op til kravene.

Den sidste opgradering til euronormen var betydelig lettere, fordi der kunne man sætte filteret direkte ind i lydpotten, men nu skal man være opmærksom på, at partikelfilteret fx ikke ødelægger balancen med bilens EGR (Exhaust Gas Recirculation.)

– Det kan være både dyrt og besværligt at vælge den forkerte løsning. Et partikelfilter, der ikke passer eller er forkert monteret, kan stoppe til og derved øge bilens forbrug af brændstof eller i værste fald forårsage motorskader, fortæller Lars Tinggaard Johannesen.
Allerede nu venter flere euronormer og dermed stramninger i horisonten; de træder i kraft i 2022.

Euronormerne sætter grænser for, hvor meget nye biler må forurene. Et af værktøjerne til at mindske forureningen fra biler, busser og andre køretøjer er de fælles europæiske krav, de såkaldte euronormer. Euronormerne sætter grænser for, hvor meget nye biler må forurene. Kilde: www.MST.dk 

Læs mere på 

www.lavmands.dk 

og se filtrene her 

www.hjs.com/en/