Ny digital platform vil udvikle og effektivisere den nordiske byggeindustri

Med den datadrevne platform Grow Your Business kan aktørerne i byggebranchen få et hidtil uset overblik over historiske og fremtidige byggeprojekter. Platformen, der er udviklet i samarbejde mellem Byggefakta A/S og Tailor Business Consulting, skaber grundlaget for en langt mere effektiv og omkostningsbesparende proces i marketing, salg, tilbudsgivning samt ved valget af relevante samarbejdspartnere og leverandører.

Alene i den danske byggebranche omsættes der for over 200 mia. kr. årligt, og det er umuligt for den enkelte virksomhed at få et overblik over, hvordan man arbejder mest effektivt i den komplekse jungle af projekter, konkurrerende tilbudsgivning og relevante aktører og samarbejdspartnere.

Traditionelt har arkitekter, ingeniører og entreprenører overvejende arbejdet ud fra den gammeldags tilgang: Man tager simpelthen udgangspunkt i sit eget netværk og erfaring. Men det er langt fra optimalt kun at fokusere herpå, påpeger Martin Lund Knudsen, CEO i Tailor Business Consulting.

Martin Lund Knudsen, CEO i Tailor Business Consulting

”Typisk bygger mange i branchen deres vækst på vante rutiner, netværk og dem man plejer at arbejde sammen med. Men i praksis betyder det, at man ikke udnytter markedets mønstre og historik. Mange virksomheder ender med at bruge tid og penge på at lave tilbud på projekter, hvor sandsynligheden for at vinde er meget lav. Dels grundet ufordelagtige historiske mønstre, men også grundet manglende systematik i de kommercielle processer. Men det er problemstillinger, man kan løse ved at bruge vores Grow Your Business platform,” fortæller Martin Lund Knudsen og fortsætter: 

”Platformen giver detaljeret indsigt, overblik og gennemsigtighed i byggebranchens historik og fremtid. En indsigt som giver store omkostningsbesparelser og effektivitet. Man får eksempelvis et tydeligt billede af, hvem der bygger, hvad der skal bygges, og hvem der har erfaring i forskellige segmenter, dvs. lige fra svømmehaller og almennyttige boliger til skolebyggerier og hospitaler. Man får også et godt indblik i, hvordan projekterne og tilbudsvinderne fordeler sig geografisk; hvor de forskellige virksomheder står stærkest og hvilke andre mønstre, der tegner sig i den danske byggebranche.”

Platformen har indtaget den danske byggebranche med rekordfart
Grow Your Business blev introduceret til den danske byggebranche i slutningen af 2019, og der kom for alvor brugere på platformen i 2020. Platformen har særligt vist sin styrke igennem COVID-19 krisen, hvor den fysiske kontakt har været mere eller mindre ikke-eksisterende. Da Danmark blev lukket ned, blev data og viden om markedet endnu mere afgørende for virksomhedernes succes og det har givet platformen ekstra luft under vingerne.

”I dag er foreløbig 55 selskaber tilsluttet, og det omfatter alle de store entreprenører samt ingeniør- og arkitektvirksomheder som Per Aarsleff, Rambøll, NCC, CASA, Wilhelm Lauritzen osv. Men også mindre virksomheder som Uneo og Tektum er med. Det er et multidisciplinært system, der kan bruges helt lavpraktisk, men som også er for de avancerede analytikere,” siger Martin Lund Knudsen. 

Grow Your Business har kæmpe potentiale i hele Norden
Grow Your Business er et godt eksempel på, hvad digitalisering og data kan bruges til, og hvordan det kan føre til løsninger, som det ikke ville kunne betale sig for den enkelte virksomhed selv at etablere. 

Blandt andet fordi det ikke bare er en digital proces at skabe den dynamiske platform – analoge processer er en vigtig del af arbejdet med at holde databasen opdateret. 

”Vi har en stor datacrawler, der løbende indsamler data fra nettet og som giver et indikativt overblik. Men det er ikke tilstrækkelig kvalificeret til at stå alene. Derfor har vi 20 researchere, der har mange års erfaring i byggebranchen, og som har opbygget et kæmpe netværk. De sørger for at holde projektinformationerne opdateret med 1000-1300 opkald om ugen, hvor de simpelthen ringer rundt for at få belyst og bekræftet, hvem der er med i hvad osv.”

For de deltagende aktører i byggebranchen sætter Grow Your Business mange processer i et helt nyt lys. Hidtil har de købt sig til projektleads, der fortæller om kommende projekter. Og de har fået udarbejdet dyre analyser, som langt fra altid har været tilstrækkeligt dækkende. Mange penge er også spildt på indsatser i både tilbudsgivning, salg, markedsføring og indkøb, fordi man ikke har haft tilstrækkelig information og indsigt.

”Med Grow Your Business kan man på få sekunder få et overblik over fakta, der tidligere kunne være umulige at generere. Man kan se hvilke projekter der kommer i et Gantt diagram, se hvor mange tilbud der skal afgives årligt for at komme hjem på resultatet, man kan lave konkurrentanalyser osv. Nogen sammenligner vores platform med et avanceret ekkolod. Med et ekkolod kan fiskerne få et indblik under havets overfalde og således se, hvor fiskene går. Grow Your Business er også en slags ekkolod. Hidtil har ingen haft det fulde overblik over, hvad der foregår i byggebranchen – alle har kun kendt til fragmenter af virkeligheden. Men det har ændret sig nu med denne platform,” siger Martin Lund Knudsen.

Efter den store succes i Danmark er Grow Your Business nu klar til at indtage de øvrige nordiske markeder i løbet af 2021.

Grow Your Business er en databaseret platform, der henvender sig til bygherrer, rådgivere og entreprenører i den danske byggebranche. Privat byggeri og alle offentlige udbud og licitationer overvåges tæt; 1.200 hjemmesider tilknyttet byggesektoren overvåges dagligt, 500 avisartikler i trykte og digitale medier overvåges ugentligt. Dertil kommer, at 20 researchere foretager 1.000-1.300 telefonopkald ugentligt til alle relevante aktører i relation til byggeprojekter for at holde databasen opdateret. Platformen indeholder data for over 30.000 historiske samt over 13.000 bygge- og anlægsprojekter fem år frem i tiden. 

Læs mere på

www.byggefakta.dk