Nu kigger vi dybere i værktøjskassen

”For virksomhederne er et af udbytterne af corunakrisen nok, at den har gjort dem mere opmærksomme på, at der er et større potentiale i mange af de løsninger, de har investeret igennem de seneste år, end de måske lige troede,” siger Peter Engel Møller, Telia. Foto: Kim Matthäi Leland.

Corona bragte ikke ny teknologi til torvs, men tvang os til at gribe de ekstra muligheder, eksisterende teknologi længe har tilbudt, men som vi aldrig har vænnet os til. Før nu, pointerer Telias erhvervschef.

Danmark har en veluddannet arbejdsstyrke, som er digitalt langt fremme, og som hurtigt kunne se potentialet i at arbejde på nye måder, da det var nødvendigt

Vores omfavnelse af digitale samarbejdsplatforme og unified communication-løsninger under coronakrisen handler mere om tilvænning til velkendt, men ofte ubenyttet teknologi, end udvikling af ny teknologi.

”Coronakrisen har åbnet vores øjne for værktøjer, vi sådan set har haft til rådighed længe, men ikke har udnyttet fuldt ud, fordi de rammer, vi hidtil har arbejdet under, ikke har gjort det nødvendigt for os at tænke i andre baner. Det handler om adoption til nye måder at arbejde på, og for virksomhederne er et af udbytterne af corunakrisen nok, at den har gjort dem mere opmærksomme på, at der er et større potentiale i mange af de løsninger, de har investeret igennem de seneste år, end de måske lige troede.”

Det siger Peter Engel Møller, som er er salgsdirektør for erhvervsforretningen i Telia.

”Vi i telebranchen har længe fortalt om alle fordelene ved unified communication, men hverken de store eller små virksomheder har som helhed adopteret løsningerne fuldt ud. Man er hurtigt vendt tilbage til gamle vaner. Men nu har coronasituationen på kort tid ændret vores arbejdsvilkår og udfordret den måde, vi arbejder på. Men teknologien er langt hen ad vejen stadig den samme, og i Telia er budskabet til vores erhvervskunder ofte, at de ikke behøver at tilkøbe og installere flotte nye systemer for at kunne agere i en ny hverdag med mere remote arbejde på farten eller derhjemme. De muligheder har virksomhederne længe haft med det eksisterende udstyr. Det kan være nok at hive lidt mere op af skuffen med teknologi, du købte for et par år siden,” siger Peter Engel Møller.

Klar til at udnytte teknologien
Selv enkle unified communication-løsninger byder på funktioner og muligheder for opkald og omstilling, som brugt rigtigt kan løfte virksomhedens effektivitet og kundeservice markant.

Telias bud på moderne, enkel og skalérbar unified communication, der letter omstilling mellem devices, personer og kunder, er løsningen Touchpoint, som samler smartphones, fastnet, ip-telefoni og omstilling i én løsning, hvor brugeren selv bestemmer sit device gennem dagen.

”Er du til softphone, smartphone eller den gode, gamle bordtelefon? Sidstnævnte er jo stærkt nedadgående, men der er stadig virksomheder, hvor den er et vigtigt instrument. Det er ikke vores opgave at definere vores kunders behov. Vi skal understøtte de valg, de mener giver dem en bedre hverdag. Men vi kan sørge for at tydeliggøre alle mulighederne i det udstyr, de har købt, for dem, så hver enkelt medarbejder kan tilrettelægge de mest effektive rutiner for sig selv.”

De danske virksomheders hurtige omstilling til mere remote arbejde og virtuelle samarbejdsplatforme har vist, at vi er mere klar til at udnytte teknologi, end vi går og tror.

”Produktiviteten er ikke faldet så meget, som man kunne have frygtet. Jeg tror, det skyldes, at vi i Danmark har en veluddannet arbejdsstyrke, som er digitalt langt fremme, og som hurtigt kunne se potentialet i at arbejde på nye måder, da det var nødvendigt. Corona har accelereret en udvikling, vi allerede var gearet til at kunne håndtere.”

Mere komplekse behov
Når flere virksomheder opdager de mange forskellige måder, teknologierne kan udnyttes på, så de understøtter specifikke behov, får teleselskaber en anden opgave på markedet, mener Peter Engel Møller.

”Vi går mere og mere væk fra at tale om virksomheders størrelse. I dag handler det langt mere om kompleksitet og behov. Det vil sige, at en mindre virksomhed på 25 medarbejdere sagtens kan have et mere komplekst og teknologisk krævende behov end en stor produktionsvirksomhed med mange flere ansatte. Ofte går kommunikationsteknologien dybt ind i forretningen, og derfor er det jo også en udbredt erkendelse i dag, at IT ikke længere blot er en omkostning, men en driver for din konkurrencekraft. Du skal, som corona har lært os, kunne sende alle dine folk hjem i morgen og stadig kunne operere som virksomhed.”

Telia Touchpoint

Touchpoint samler smartphones, fastnet, ip-telefoni og omstilling i én løsning, der kan omstille, hvor og når du har brug for det.

Touchpoint reducerer spildtid gennem sine funktioner: Se hvilke kolleger, der er tilgængelige. Overfør samtaler til den rigtige og ledige kollega. Fortæl dem, der ringer, hvornår du er ledig igen.

Touchpoint reducerer også spildtid gennem de data, systemet genererer: Få tal på, hvor mange opkald der besvares af den enkelte medarbejder eller svargruppe. Se, hvornår I taber samtaler. Få vist overblik over bemandingen. Sikr, at kunder bliver svaret. Overhold afdelingens SLA.

Touchpoint anvendes i dag af 650.000 brugere i Norden i virksomheder med 2-18.000 medarbejdere.

Se mere på

www.telia.dk/erhverv