Magasin – en sej dame

I 2018 kunne Magasin fejre 150 års fødselsdag. En flot bedrift og vidne om, at det smukke stormagasin midt på Kongens Nytorv lever i bedste velgående.

Hattemoden vist anno 1923, hvor man på en tid fast kørte avisannoncer.

I 1868 grundlagde Theodor Wilhelm Wessel og Emil Valentinus Vett i Århus deres første forretning under navnet ”De Forenede Hvidevarer Forretninger”. Forretningen solgte hovedsageligt hvidevarer såsom sengetøj, lagner, duge, servietter, undertøj og stof i metermål. Kendetegnet for Wessel & Vett var deres sans for godt købmandskab kombineret med en forståelse for tidens trends og en fantastisk evne til at sætte kunden i centrum.

Virksomheden ekspanderede hurtigt, og allerede i 1870 åbnede Wessel & Vett butik både i Aalborg og butik i København i det daværende Hotel du Nord. Forretningerne skiftede herefter navn til Magasin du Nord.

Bygningen på Kongens Nytorv blev efter en kort årrække for lille for den hastigt voksende virksomhed, og i 1893 bød Wessel & Vett kunderne velkomne op til julehandlen i deres smukke nybyggede stormagasin, skabt efter idealet; det franske stormagasin Le Bon Marché i Paris.

Paladsets arkitektur stod arkitekterne Albert Jensen og Henri Glæsel for. De var begge inspireret af fransk arkitektur og af Søtorvet ved Søerne.
Siden Magasins åbning har stormagasinet altid været fyldt med oplevelser, hvor man især i gamle dage kunne drømme sig væk og også få en fornemmelse af det store og ’eksotiske’ udland.

I dag hvor alle rejser verden rundt er vinklen lidt en anden. Men Magasins rolle som inspirator og shoppemekka er stadig den samme, og stormagasinet ligger stadig på Kongens Nytorvs som et af områdets smukkeste vartegn.

En snak med Julia Lahme
Vi har fået en snak med forfatteren bag den smukke bog ’Damen i Midten’. Julia er ejer af et af Københavns største PR- & Kommunikationsbureauer, foredragsholder, forfatter, etnolog, debattør samt medvirkende i flere tv-programmer.

’Damen i midten’ er et stykke kulturhistorie om et stormagasin men også om en fortid, hvor kvinders betydning i verden blev stærkt ændret. DAMEN, som Julia kalder Magasin, er en ældre en af slagsen.

Men en fin én – og hun er ikke blot et varehus eller stormagasin. Det er nemlig en lang historie om en ’dame’, der også har spillet en vigtig rolle både indenfor kvindemode og kvindeliv.

Forretningen på Kongens Nytorv var skabt til at imponere, hvilket den vitterlig også gjorde. Det var en bygning og butik, man var utrolig stolt af. Faktisk så stolt, så man de første år i fotografiets historie tog fotos af selve lokalerne og bygningerne uden ansatte og kunder.

Du har skrevet den store bog i forbindelse med Magasins 150 års fødselsdag sidste år. Hvad overraskede dig mest ved at grave ned i deres historie?
Jeg oplevede, at hele den lange historie i sig selv er meget inspirerende. Moden, kvinderne, relationerne, og den måde verden i det hele taget blev spejlet i Magasin.

Det er som at se Danmarkshistorien blive belyst og oplyst gennem de store vinduer. Magasin står ikke alene, men reflekterer bevægelser i samfundet. Det er spændende, synes jeg!

Hvad er den sjoveste ting, du fandt ud af om Magasin?
Der var mange! Det er næsten svært blot at nævne en. Der er vanvittige historier om butikstyverier, diskussioner om hvor langt hår man må have eller ikke have, når man arbejder i butikken.

I 1929 udgiver Magasin et katalog over pels og kåber med fotografier. Indtil da havde det ellers været tegnede kataloger, man havde gjort brug af siden 1880’erne.

Der er historier om, hvordan man fremviste angorakaniner, og hvordan man i det hele taget forsøgte at vise danskerne, hvad der også var muligt.

Hvorfor tror du, at Magasin har klaret at overleve så godt i så mange år?
De har i det meste af deres lange historie været rigtigt gode til at være del af den tid, de stod i. De har præsenteret danskerne for nye varer, nye måder at forbruge på, og på mange måder brugt deres butikker som en form for scener, hvor man kunne se nye ting udfolde sig.

Hvad er det for en ”magi”, man finder i et stormagasin som Magasin?
Det skal helst være magisk. Man træder ind fra en travl dag i storbyen og ind i en form for boble, hvor man kan fordybe sig i tusind nye måder at se sig selv på.

Et stormagasin er et forhandlingsrum, hvor vi kan drømme om at se bedre ud eller træde ud og ind af nye identiteter. Samtidig er nøglen til et stormagasins magi, at det kan vise os noget, vi ikke vidste fandtes, eller vise os noget vi ikke vidste, vi lige stod og manglede.

Hvordan adskiller nutidens stormagasiner sig ift. gamle dage?
Det kommer helt an på, hvordan man vælger at lægge vinklen. Magasin er med tiden blevet mere og mere folkelig og afspejler på den måde samfundets generelle udvikling.

Desuden er der forskellige bevægelser i gang, hvor Magasin før i tiden selv leverede det meste af deres design, fra hatte til møbler, ting som blev produceret af vanvittigt dygtige mennesker i egne værksteder.

I dag findes der stadig kollektioner som Magasin selv producerer, men ellers er der mere tale om at forskellige brands præsenterer deres varer i den kontekst et stormagasin, som Magasin kan tilbyde.

Den store smukke bog, skrevet af Julia Lahme, kan stadig købes for 249,95 kr.