Longines dyrker det søde liv

Den indiske skuespiller Aishwarya Rai Bachchan har været ambassadør for Longines i 20 år.

Schweiziske Longines har altid været kendt for sine elegante dameure. Den mest populære kollektion hedder DolceVita og udvides netop nu med en række fine modeller – bl.a. også en helt ny herremodel.

‘La Dolce Vita’ er italiensk og betyder ‘det søde liv’, men det er samtidig navnet på en af de mest populære kollektioner fra det schweiziske urmærke Longines. DolceVita-kollektionen blev skabt i 1997, og urene er karakteriseret ved deres aflange, firkantede kasser og gennemgående klassiske udtryk. Inspirationen er Longines’ eget æstetiske univers, som det så ud i 1920erne – dengang art deco var tidens store trend.

Nye skiver og remme
I efteråret kom der nye modeller til kollektionen, bl.a. med nye skiver og et helt nyt sæt remme. Det hele blev præsenteret ved et storstilet arrangement i Rom (hvor ellers?) den 30. oktober, hvor den indiske skuespillerinde Aishwarya Rai Bachchan kastede glans over festen.

Anledningen var, at hun har fungeret som Ambassador of Elegance for Longines i 20 år, og derfor har man da også lanceret en limited edition i blot 5 stk. som en hyldest til den i Indien meget berømte skønhed.

Specialudgaven kommer dog ikke til Danmark, men det gør til gengæld de tre andre nyheder, der bl.a. er kendetegnet ved nye skiver. Den blå er en feminin model med stjernestøv-skive, der skal lede tankerne hen på de romantiske nætter i Italien. Samme model findes blot med hvid skive, og i begge ligger der et præcist quartz-værk indvendigt.

Til disse to damemodeller kommer desuden et sæt helt nye remme i to forskellige størrelser og i opsigtsvækkende farver som gul, orange, koral, varm brun, intens grøn og turkis. Det smarte ved de nye remme er, at de nemt kan byttes ud, så du kan skifte stil på få minutter – hvis du fx går fra kontoret og skal ud i byen. Er du mere til det klassiske, kan du selvfølgelig også vælge en lænke.

Ny herremodel
Den tredje nyhed skiller sig endnu mere ud, for det er faktisk tænkt som en herremodel i den ellers ret feminine DolceVita-kollektion. Det giver nu god mening, for ved at gøre kassen lidt større (28,2×47 mm) og forsyne skiven med romertal har man skabt et tidløst og maskulint udtryk. Denne model drives af et automatisk, mekanisk urværk med en gangreserve på 40 timer.

Mærke med historie
Longines har en lang og hæderkronet historie bag sig, der går tilbage til 1832, hvor Auguste Agassiz etablerede sin produktion i den lille by Saint-Imier i Schweiz’. Gennem tiden har man bl.a. stået for legendariske piloture og et hav af mere formelle dress-ure, når det skal være lidt fint. Men mærket er også leveringsdygtigt i sporty ure, der egner sig til både stranden, storbyjunglen og livet i de højere luftlag.

Se mere på

www.longines.com