Ledelse i den nye normal

Af Elize Dimare & Johnny Sørensen

Velkommen til Moderne Ledelse med fokus på ledelse i den nye normal. Mens vi skriver disse ord, er Europa så småt ved at lukke forsigtigt op, mens vi holder vejret, om COVID-19 udbruddet nu er indenfor kontrol, eller vi skal lukkes ned igen. Økonomien er stram mange steder, og ordrebøgerne måske tørret lidt ud. Andre brancher boomer, fordi de allerede var rykket online, eller fordi vores forbrugsmønstre er ændrede.

Som leder har du helt sikkert de seneste 2 måneder haft en masse førstegangsoplevelser. Forhåbentlig har du opdaget, at du selv og dit team var meget mere omstillingsparate, end du havde regnet med. De fleste arbejdspladser lykkedes forbavsende imponerende med at afvikle og flytte aktiviteter på rekordtid, så kunderne mærkede så lidt som muligt. Det kan også være, den hurtige lockdown afslørede en masse, der ikke virkede. Under alle omstændigheder har der været en periode, hvor intet har kørt på rutinen. Hverken for dig, for dine medarbejdere eller for dine interessenter.

Det unikke ved den nuværende situation med pandemi og social distancering er, at vi skal drive krise- og forandringsledelse bag en skærm med begrænset menneskelig interaktion. Det er aldrig let at lede over afstand, men det er særligt svært, når vi også skal håndtere en krise. F.eks. hvis vi skal trøste, berolige eller opmuntre nogen over telefonen. Især hvis et af vores yndlingsværktøj er gåturen rundt om morgenen, hvor vi lige får talt med alle, eller hvis vi er stærke til at fornemme vores organisation og vores kolleger. For den del er vi afskåret fra.

Samtidig må vi forvente at mere ledelse fremover vil foregå i cyberspace, og at vi ikke kan påregne meget tid i samme lokale som alle vores medarbejdere. Vi må forvente en verden drevet af andre normer, andre måder at arbejde på og arbejde sammen på. Det var nok sket alligevel, men udviklingen er accelereret af corona, og det vil være naivt at tro, vi kommer tilbage til hvor vi var.

Heraklit sagde det så fint for 2500 år siden:
”Man kan ikke bade to gange i den samme flod”. Både fordi vandet er flydt videre, og fordi man selv er forandret. Så hvis du drømmer om de gode gamle dage, så er det et fint tidspunkt at tage afsked nu.

Og hvilken verden kigger vi så ind i, hvis vi skal prøve at beskrive den nye normal? Vi må helt sikkert forvente hurtigere resultater, hvilket vil kræve mere konsekvens i vores beslutninger. Med en del erfaringer som interim CXO har vi fået en forsmag på det lederliv, vi tror, bliver en del af den nye normal. Her har man typisk 6-12 måneder til at lave en turnaround, og afhængigt af, hvor skidt det står til, skal der helst genereres positivt cash flow indenfor de første 3 mdr. Glem alt om de første 100 dage til at lægge en plan: Du har 100 timer til planen og 100 dage til at levere de første positive resultater. Det er bare en anden virkelighed.

Samtidig har krisen vist os, at dem, der samarbejder på tværs og tænker på fællesskabet bliver belønnet. Når virksomheder opfører sig grådigt eller umoralsk rejser det en mediestorm, når de gør noget uventent altruistisk, som at producere gratis udstyr til hospitalerne, giver det goodwill. Hjemmesiden didtheyhelp.com tracker hvordan kendte og virksomheder har opført sig i coronatiden. Dermed bliver det gamle mindset om, at virksomhederne bare skal optimere deres egen profit både forældet og farligt for deres egen overlevelse.

The game just got bigger. Did you?

På de næste sider får du en masse inspiration til, hvordan du selv og din organisation kan vokse i denne tid. Her er gode råd ikke dyre men lige ved hånden. Vi håber, du vil kaste dig ud i de nye udfordringer med respekt for deres omfang og alvor, og alligevel med gejst og en tro på, at vi nok skal komme igennem det her. Sammen. Og alligevel hver for sig.

God læselyst!

Læs udgivelsen i sin helhed elektronisk:

Moderne Ledelse