Kunstig intelligens kan blive en konkurrencefordel for danske virksomheder

Udviklingen inden for kunstig intelligens går rivende stærkt, og det er nu fremtidens internationale standarder på området bliver sat. Danske virksomheder har gode muligheder for at påvirke, hvilken retning udviklingen skal gå.

Danske virksomheder kan få afgørende indflydelse på fremtidens markedskrav for kunstig intelligens. Dansk Standard står nemlig i spidsen for en europæisk fokusgruppe for kunstig intelligens, der skal samle og kvalificere de europæiske input til det internationale standardiseringsarbejde for kunstig intelligens.

Kim Skov Hilding, konsulent i Dansk Standard

Og det kan ifølge Kim Skov Hilding, konsulent i Dansk Standard, få afgørende betydning for danske virksomheder, der arbejder med kunstig intelligens. Dansk Standard har nemlig gode muligheder for at sætte vigtige fingeraftryk på fremtidens internationale standarder på området og dermed varetage danske interesser.

De kommende standarder skal sætte fælles rammer, retningslinjer og definitioner for kunstig intelligens, der går på tværs af landegrænser. Det vil være med til at åbne markedet og gøre det nemmere at udvikle og afsætte ny teknologi og nye produkter. Samtidigt vil standarder for kunstig intelligens øge trygheden for danske forbrugere.

Dataetik er ikke bare god stil – det er en konkurrencefordel
De mange nye muligheder med kunstig intelligens og den stadigt stigende implementering af intelligente løsninger rejser nemlig en række vigtige etiske spørgsmål ikke mindst i forhold til forbrugernes sikkerhed og privatliv.

Derfor er dataetik en vigtig del af de danske drøftelser i Dansk Standards udvalg for kunstig intelligens, hvor der sidder en lang række interessenter med ekspertviden på området og diskuterer, hvad fremtidens internationale standarder på området skal indeholde.

”Dataetik er helt centralt, når vi taler kunstig intelligens, som i dag er overalt. I vores stuer, i vores bil og i den teknologi, de fleste af os dagligt holder i vores hænder. Det handler om, hvordan man kan sikre forbrugerne, når maskiner selv kan analysere data og finde sammenhænge, som den menneskelige hjerne måske ikke kan overskue,” siger Kim Skov Hilding.

Fordi man kun lige er begyndt at arbejde med standarder for kunstig intelligens, er der lige nu et vindue åbent for, at det kan blive en konkurrencefordel for danske virksomheder, at vi er med fra begyndelsen og tager teten, bl.a. hvad angår dataetik og ansvarlige algoritmer, dvs. hvordan den kunstige intelligens træffer beslutninger på baggrund af data

Men det drejer sig ikke kun om beskyttelse af forbrugerne og deres data. Der er ifølge Kim Skov Hilding også et klart forretningsmæssigt formål, når et emne som dataetik bringes til bordet.

”Mange virksomheder tror, at databeskyttelse er en hindring for vækst, men det er langt fra tilfældet. Tværtimod. Hvis danske forbrugere skal føle sig trygge er dataetik helt centralt. Tillid er forudsætningen for vækst via data. For etisk anvendelse og beskyttelse af data er noget der i høj grad efterspørges af forbrugerne. Ansvarlig dataanvendelse er derfor ikke bare god stil, det er en konkurrencefordel,” mener Kim Skov Hilding og fortsætter:

”Hvis man tænker etik og datasikkerhed ind, allerede når man designer produktet, er man nået langt. Og her kan standarder være en god hjælp.”

Få indflydelse på fremtidens markedskrav
Udviklingen af de grundlæggende standarder inden for kunstig intelligens varetages af en international komité under de to internationale standardiseringsorganisationer ISO og IEC.

Der arbejdes bl.a. med referancearkitektur, definitioner, vokabularer og usecases. Men også de dataetiske aspekter, som Danmark har væsentlig interesse i, tillægges stor bevågenhed.

En række danske eksperter og interessenter deltager i arbejdet, der er åbent for alle med viden om kunstig intelligens.

Læs mere om mulighederne for at få indflydelse på fremtidens standarder her:

www.ds.dk/S-855

Du kan også læse mere om kunstig intelligens her: 

forkant.ds.dk