Introduktion: Værdifulde møder og bæredygtig omsorg

Af Katia Østergaard, adm. direktør, HORESTA

Fremtidens møder og events kommer til at have omsorg som omdrejningspunkt. Omsorg for gæsterne, omgivelser og verden. I forhold til gæsterne handler det om at få dem til at føle sig trygge og godt tilpas. At levere en god service, at sikre at arrangementet giver værdi og – ikke mindst – at bæredygtighed er i fokus.

I forhold til den aktuelle corona-situation er det desuden vigtigt at sende meget klare signaler om rengøring, afstand og processer – for eksempel ved hjælpe af HORESTA´s Save-to-Visit-koncept.

Værdifulde møder
I fremtiden kommer der endnu mere fokus på værdiskabelsen ved møder og konferencer. Mange har under coronakrisen taget nye elektroniske hjælpemidler for møder til sig, og en del møder vil fremover foregå elektronisk.

Samtidig kan flere møder foregå som en kombination, hvor de fysiske møder i højere grad kan inddrage eksperter og kolleger fra forskellige dele af kloden via elektroniske hjælpemidler.

De elektroniske møder kan ikke erstatte de fysiske. De er et supplement. Men kravene til dem vil blive øget. De skal ikke alene være af højere kvalitet. De skal også bidrage til at forbedre og udvikle deltagernes netværk, og alle skal med sikkerhed have noget med hjem.

Bæredygtig omsorg
Undersøgelser viser, at bæredygtighed får større betydning, og det bliver et krav for mange. Gæsterne skal føle, at arrangør og mødested har gjort det nemt for dem at være bæredygtige, og gør, hvad de kan for at sænke arrangementets påvirkning – både af de nærmeste omgivelser og på global plan.

Det er bæredygtig omsorg, at gæsten ikke behøver tænke over hverken madspild eller vand- og elforbrug under sit ophold. Faktisk kan den bæredygtige indsats gøre arrangementet mere autentisk og give bedre oplevelser – for eksempel ved servering af lokale produkter og historier fra lokalområdet. Det går rent ind, når der underholdes med gode, pudsige og sjove historier om, hvorfor netop den vin, råvare eller det materiale er valgt. Det øger fornemmelsen af god service og omsorg for gæsten.

Og Danmark går foran
Danmark har et grønt image – også inden for møder og events, og vi vil i fremtiden tiltrække et stigende antal mødegæster, der har fokus på bæredygtighed.

HORESTA har lanceret ”SusDANEable for the future”, som er en ambitiøs strategi for bæredygtig turisme, der handler om at gøre Danmark til verdens mest bæredygtige turistdestination. Det er især vigtigt inden for mødeturisme, hvor flere globale virksomheder har fokus på bæredygtighed og stiller miljøkrav til deres leverandører, som også omfatter møde- og konferencesteder.

Heldigvis bakker mange turistaktører og -virksomheder op om dette arbejde. Mange møde- og overnatningssteder er mærket med turismens internationale miljømærke Green Key, og spisesteder benytter forskellige bæredygtighedsmærker og har øget deres forbrug af økologi.

Flere turistorganisationer med særligt fokus på mødeområder er samtidig på vej i Green Tourism Organization og nyt mærke for arrangementer Green Event er på vej og afprøves på Nordic Meeting & Event Expo i starten af september.

Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet om denne vigtige dagsorden!

Læs udgivelsen i sin helhed elektronisk

Møder & Konferencer