Hvordan vælger man den rette it-partner?

Når virksomhederne outsourcer det næste store it-projekt, skal der stilles krav til leverandøren, som skal have den rette proces, det rette økonomiske fundament og ikke mindst erfaringen.

Først og fremmest skal
virksomheden eller organisationen finde en leverandør med den rette proces og erfaring

I valget af den rette leverandør skal virksomhederne ikke være bange for at stille krav til en langtidsholdbar løsning, som både digitaliserer og automatiserer processerne, letter administrationen, og giver slutbrugeren mere værdi. Amazon har ikke fået succes, fordi de lavede en hjemmeside for 20 år siden. Succesen skyldes, at deres produkter hele tiden udvikler sig i takt med konkurrencen, og deres it-løsninger understøtter det.

I en verden af forandring kan det være svært at fremtidssikre, men virksomhederne skal stille et minimumskrav om, at it-løsningerne kan følge med og videreudvikles sammen med behovet for at skalere op eller ned.

Vælg proces og erfaring til
Når et it-projekt kuldsejler, skyldes det typisk, at der har været dårlig forventningsafstemning mellem leverandør og kunde. Det kan også bunde i manglende ansvar fra kunden, dårligt softwaredesign og meget mere. Så i valget af it-partner er det helt centralt at forventningsafstemme, så begge parter får oplevelsen af en god rejse sammen.

”Først og fremmest skal virksomheden eller organisationen finde en leverandør med den rette proces og erfaring,” siger Peter Heiberg, Administrerende Direktør/Partner hos Acto, der er en rendyrket web- og software-leverandør af innovative forretningsapplikationer og portaler for danske virksomheder og organisationer. Peter uddyber:

”Et ordentligt digitalt projekt indeholder fem primære aktiviteter, 1. analyse, 2. design, 3. implementering, 4. kvalitetskontrol og 5. applikationsstyring, som sammen giver applikationens livscyklus; for det at udvikle software må ikke ses som en lineær proces.”

De vigtigste succeskriterier
For at få et succesfuldt it-projekt, er det vigtigt at følgende succeskriterier, som minimum er opfyldt: grundig foranalyse og udvikling af kravpakke, erfarne konsulenter samt it-ingeniører, agil tilgang med gradvis voksende udvikling, forståelse for sammenhængen i applikationens livscyklus, valg af den rette teknologi til projektet, overvågning af kodekvalitet i hele projektets levetid, dokumentation og endelig kontinuerlig udvikling af softwaren.

”Det er helt essentielt at bygge et ordentligt skelet som fundament for it-løsningen, og det er her, ‘kravpakken’ kommer ind i billedet. Med en veldokumenteret kravpakke øges sandsynligheden for, at den endelige leverance matcher de forventninger, virksomheden har til opstart af projektet,” forklarer Peter Heiberg.

Den grundige beskrivelse af projektet, sætter barren for, hvor it-projektet lander, kombineret med det hold erfarne udviklere og konsulenter, som tilknyttes projektet.

”Hos Acto har vi stor succes med den agile arbejdsmetode (SCRUM), der involverer kundens primære interessenter, og hvor vi løbende tester små færdige bidder af løsningen i hvert sprint, så vi kan justere, indtil vi har et MVP (Minimum Viable Product) produkt, som kan lanceres,” fortæller Peter Heiberg.

Feedback, feedback, feedback
Det positive ved denne tilgang er, at virksomheden relativt hurtigt kan få et it-produkt ud at arbejde hos målgruppen, som kan give værdifuld feedback, så man kan fokusere på kundens behov og ønsker.

”Virksomheden skal forstå applikationens livscyklus. En klassisk fejl er at tro, at 80 % eller mere af ‘budgettet’ kun skal bruges til implementering. I et godt it-projekt fylder brugerens feedback og test mere end selve implementeringen. Og tid brugt her er godt givet ud for at få en brugbar it-løsning,” siger Peter Heiberg.

Det er også vigtigt at anvende den rette teknologi til løsningen. Vælg de modne teknologier, som er godt understøttede og hele tiden opdateres. Top 500 virksomheder i Danmark anvender primært Java og .Net af samme årsag.

Sidst, men ikke mindst, så er det vigtigt, at man hele tiden slår ned på, at software som bliver brugt, hele tiden, bliver ændret, så man ikke mister konkurrenceevne eller mister sine nuværende kunders interesse. Så hav ovenstående i tankerne når I skal vælge jeres næste it-samarbejdspartner, fortæller Peter Heiberg.

Hvis I gerne vil vide meget mere, så kig forbi hos Acto til en kop kaffe, hvor I kan få mere detaljeret information om, hvordan Acto har bygget succesfulde it-løsninger for bl.a. Professionshøjskolen Absalon, Securitas, NjordB2B shop, Sampension, Frederikssund Kommune og mange flere. Ring eller skriv til Peter på 22468001 eller ph@acto.dk og besøg os her 

www.acto.dk