Hvilken “persona” er du?

De rigtige værktøjer er afgørende for, om det lykkes en virksomhed at tage remote working til sig og bruge alle de muligheder, der er.

Skal virksomheder have succes med remote working, skal platform, værktøjer og medarbejderes individuelle præferencer passe sammen, påpeger Ergotel.

Mange studier har efterhånden vist, at medarbejderne kun adopterer de nye plat-forme, hvis de får det rigtige udstyr

Når pandemien har lagt sig, går de danske arbejdspladser ind i en ny og mere effektiv epoke, for coronakrisen har lært både medarbejdere og ledere, at vi kan arbejde alle steder fra.
Det mener Michael Westh, direktør i Ergotel, der distribuerer headset løsninger og videokonference løsninger fra Konftel og Poly (tidligere Plantronics og Polycom).

”Det enorme fokus, der lige nu er på hjemmearbejdspladser og i det hele taget det at arbejde væk fra kontoret, bliver forhåbentlig en katalysator for, at arbejdspladserne efter coronakrisen vil blive mere digitaliserede.”

”Virksomhederne skal til at bruge alle de værktøjer, som de egentlig har haft til rådighed i et stykke tid, men som mange virksomheder ikke har adopteret og implementeret hurtigt nok. Nu er medarbejderne så blevet tvunget ud i at bruge dem. Lederne skal nu tænke grundigt over, hvordan de kan bevare og forstærke medarbejdernes motivation for at bruge de værktøjer på daglig basis fremover, så medarbejderne ikke kun forbinder dem med nødsituationer, hvor verden er vendt på hovedet, og de skal arbejde hjemme.”

De rette værktøjer
Succesfuld udrulning af remote working i virksomheden kræver, at der anvendes det rigtige udstyr til de valgte platforme – og at udstyret er tilpasset de enkelte brugere.

”Udbredte platforme som Teams og Zoom fungerer optimalt, når de kobles op med det rette udstyr eks. headset og video. Ellers bliver nogle løsninger ganske enkelt fravalgt af medarbejderne,” siger Michael Westh.

Derfor arbejder Ergotel og Poly med begrebet Personas, når der skal implementeres nyt udstyr i en virksomhed.

”Vi analyserer medarbejdernes behov og inddeler dem i de forskellige Personas, alt efter deres behov. Vi mennesker er jo forskellige, og vi arbejder forskelligt. Nogle er meget på farten, andre sidder meget på kontor. Hos nogle er baggrundsstøj et stort problem– andre har præferencer for en bestemt bæreløsning på deres headset. Samtidig kan det være vigtigt med udstyr, der understøtter flere devices – for eksempel et headset, der virker både på mobil og pc.”

”De rigtige værktøjer er afgørende for, om det lykkes en virksomhed at tage remote working til sig og bruge alle de muligheder, der er. IT-afdelingen må ikke tro, at det her blot er en ekstra måde at kommunikere på, og at alles behov bliver opfyldt ved at få det samme headset og det samme kamera. ’One fits all’ holder ikke i dette tilfælde. Mange studier har efterhånden vist, at medarbejderne kun adopterer de nye platforme, hvis de får det rigtige udstyr.”

”Derfor sørger Ergotel sammen med Poly for at begrænse og målrette det enorme udvalg, der er, så alle grupper af medarbejdere har mulighed for at vælge en personlig løsning til deres eget behov.”

”Lederne skal nu tænke grundigt over, hvordan de kan bevare og forstærke medarbejdernes motivation for at bruge de værktøjer på daglig basis fremover,” siger Michael Westh, Ergotel.

Mere produktive
Ifølge Michael Westh går det nu op for stadig flere virksomheder, at de nye værktøjer til remote working kan gøre medarbejderne mere produktive.

Samtidig bliver vi mere bevidste om ulemperne ved de storrumskontorer, der dominerer mange virksomheder i alle størrelser.

”Vi har tidligere set store åbne kontorer som en fordel, fordi vi nemt kan komme til hinanden. Men der er også mange forstyrrelser i et åbent kontorlandskab. Du interagerer med folk, du ikke behøver at interagere med for at udføre dit arbejde. Samtidig er der mange steder et issue med støj, hvorfor vi nu ser virksomheder lave små mødelokaler og kabiner inde i de åbne kontorer for at få steder med ro. Først åbnede virksomhederne op, og så lavede de stillezoner!”

”Studier viser, at folk bliver mere produktive, når de får ro til at udføre deres arbejde, og pointen med remote working er, at en stillezone lige så vel kan være derhjemme eller på et kontorhotel,” siger Michael Westh.

Video har social funktion
Lederen skal lære at lede remote working medarbejdere på en ny måde, påpeger Michael Westh:

”Da de fysiske møder bliver færre, er det vigtigt at huske muligheden for at kommunikere ansigt til ansigt ved at bruge video til de virtuelle møder. Det har stor social betydning, at vi ser hinanden og har kropssproget med. Vi vil i højere grad se små korte videomøder afløse de fysiske hilse-runder, vi tidligere har haft om morgenen og til fyraften.”

”Lige nu ser vi derfor en meget kraftig vækst inden for små mødelokaler med video. Men de korte videomøder skal fungere fra start. Hvis en eller to mødedeltagere sidder med ringe udstyr og dårlig lyd, går idéen med videomødet jo tabt.”

Ergotel A/S er distributør af kvalitets-headsets og konference løsninger til kontor, mobil og PC i Danmark, på Grønland og Færøerne. Distributionen foregår via et landsdækkende netværk af autoriserede forhandlere.

Ergotel er trendsætter indenfor værdiskabende partnertilbud. Dem har Ergotel samlet i partnerprogrammet Ergotel KOMPLET.

Ergotels primære produkter kommer fra det amerikanske brand Poly (tidl. Plantronics og Polycom) og det svenske brand Konftel. Derudover sælger Ergotel produkter fra Jablocom og UniSynk.

Se mere på

www.ergotel.dk