Hotel Skt. Petri som Nordeuropas bedste hotel

Condé Nast Traveler Readers’ Choice Award er en af de ældste og mest prestigefulde anerkendelser indenfor rejsebranchen. I år vandt Hotel Skt. Petri i København prisen for bedste hotel i Nordeuropa, og det glæder man sig over her midt i corona-krisen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at rejse- og hotelbranchen er særdeles hårdt ramt af corona-krisen, men indimellem er der alligevel lyspunkter for de danske hoteller. Den 6. oktober blev københavnske Hotel Skt. Petri eksempelvis kåret som Nordeuropas bedste hotel af det anerkendte tidsskrift Condé Nast Traveler, der offentliggjorde resultatet af deres årlige Readers’ Choice Award.

Skt Petri er tilmed det eneste hotel i Danmark som ligger i toppen på den anerkendte liste og slår konkurrenter fra byer som Stockholm, Berlin og Amsterdam. Det glæder naturligvis Skt. Petris direktør, Jesper Stubgaard: “Condé Nast er i bund og grund hotellernes svar på Michelinguiden, så det er en kæmpe fjer i hatten, og det er en anerkendelse af, at gæsterne er ovenud tilfredse med, hvad vi gør. Det attraktive ved den her pris er jo, at det rent faktisk er læserne og de rejsende selv, der har stemt. Og i en tid hvor COVID-19-pandemien for alvor hærger, er det et bevis på, at selv i den værste krisetid for branchen formår vi at gøre os positivt bemærket internationalt”.

Tea Wonderland by Moët er Skt. Petris helt egen afternoon tea skabt med inspiration fra Københavns latinerkvarter.

Hemmeligheden bag succesen
Condé Nast Traveler er verdens største og mest toneangivende rejsemagasin og har specialiseret sig i reportager om luksusrejser, bedømmelse af hoteller og rejserelaterede oplevelser, og deres Readers’ Choice Award er en af de ældste og mest prestigefulde anerkendelser indenfor rejsebranchen. I år har rekordmange læsere afgivet deres stemme, nemlig imponerende 715.000. Men hvad er mon hemmeligheden bag Skt. Petris succes?

“Prisen er først og fremmest en hyldest til alle vores medarbejdere, for de er det allervigtigste, vi har her på hotellet. Det er dem, der møder gæsterne og gør en forskel i dagligdagen. De fysiske rammer kan man betale sig fra, men de menneskelige egenskaber og sansen for god og personlig service – det kan man ikke købe sig til”, mener Jesper Stubgaard.

Fra Daells Varehus til luksushotel
De fysiske rammer er nu alligevel værd at nævne, for Skt. Petri er usædvanligt smukt indrettet i Vilhelm Lauritzens bevaringsværdige funkisbygning fra 1928, der tidligere husede Daells Varehus. Hotellet åbnede i 2004, men blev gennemgribende renoveret i 2017 og tilbyder i dag 288 værelser, heraf 26 suiter, to restauranter og bar, loungeområde, syv mødelokaler samt en hyggelig københavnergårdhave.

“I forbindelse med renoveringen gentænkte vi vores koncept og fandt frem til konceptet ‘laidback luxury’, som betegner, hvad vi står for i dag. Tanken er, at hotellet skal være en destination i sig selv, og vi skal kunne rumme både de forretningsrejsendes behov og de turister, der ønsker en afslappet, men luksuriøs atmosfære”, siger Jesper Stubgaard.

Mere fokus på danske gæster
Trods den fine pris og en stor stjerne hos gæsterne, har Corona-krisen i sagens natur også påvirket Skt. Petri, der normalt har omkring 85 % udenlandske gæster i højsæsonen. Derfor har man måttet tænke nyt.

“Vi er selvfølgelig berørt af krisen og har måttet vinke midlertidigt farvel til vores udenlandske kunder, men vi har tilpasset os og forsøgt at gøre os attraktive for danske gæster. Vi var hurtigt ude med kontorværelser, da landet lukkede ned, og netop nu tilbyder vi også en række pakker til danskere på udkig efter staycation eller en weekend i gode og trygge rammer. Der er helt klart en efterspørgsel fra danskere, der gerne vil opleve at være turister i egen hovedstad”, siger Jesper Stubgaard.

Til det formål ligger hotellet da også perfekt – centralt i byen og tæt på det hele, men alligevel tilbagetrukket og i et stille område. Udsigten fra værelserne og balkonerne fås næppe bedre, da til den ene side er frit udsyn til alle de kendte spir og tårne, og til den anden side får du et vue ud over den hyggelige gårdhave og Københavns tage. 

Kommer du kørende til hotellet, kan du i øvrigt udnytte Skt. Petris tilbud om ‘valet parking’, hvor du blot stiller bilen foran hotellet og overdrager nøglen til personalet, der derefter sørger for at parkere den og hente den igen, når du har brug for den. Det koster 500 kr. pr. nat, men så er du fri for at bøvle med parkeringspladser og takster.

Prøv en Condé Nast Weekend på Skt. Petri

• Vælg en eller to nætter i et dobbeltværelse

• Gælder fredage og lørdage frem til 30. december 2020

• Du får morgenmad og sen check ud

Pris 1.595 kr. for 2 personer.

Book på www.sktpetri.com 

Godt sted for foodies
Det er faktisk også muligt at opleve en hel del af det, Skt Petri. har at byde på, uden at booke et værelse – for hotellets to restauranter er i sig selv et besøg værd. I den store hall i hjertet af hotellet kan du fx nyde brunch om formiddagen, og om eftermiddagen bydes der på Tea Wonderland by Moët, som er Skt. Petris helt egen afternoon tea skabt med inspiration fra Københavns latinerkvarter. Kommer du senere, er der mulighed for at snuppe en cocktail med lidt snacks til. “Her tilbyder vi også det gode, traditionelle og internationale køkken, hvor vi så giver hver enkelt ret vores eget twist. Det kan være en god bøf, en lækker salat, en stenovnspizza eller fish and chips på vores måde”, siger Jesper Stubgaard. I forbindelse med hotellet ligger desuden restaurant dAdA, hvor du kan opleve et mellemøstligt inspireret køkken med en lang række mindre dele-retter til fornuftige priser.

Den imponerende hall rummer både reception, restaurant og bar.

At rejse er at leve
Der er med andre ord masser af liv i det prisvindende hotel, men Jesper Stubgaard ser nu alligevel frem til mere normale tider i en ikke så fjern fremtid. “Der er helt sikkert mange mennesker, der sidder og glæder sig og allerede nu forbereder sig på at kunne komme ud at rejse igen. Det er måske en kliche, men at rejse jo at leve – og for rigtig mange mennesker er det blevet en essentiel del af livet. Og jeg er overbevist om, at når tingene vender tilbage til noget mere normalt, så vil folk rejse i stor stil igen – og så er vi klar til at byde dem velkommen”, slutter Jesper Stubgaard. 

hotellet skal være en destination i sig selv, og vi skal kunne rumme både de forretningsrejsendes behov og de turister, der ønsker en afslappet, men luksuriøs atmosfære”, siger Jesper Stubgaard.

Mere fokus på danske gæster
Trods den fine pris og en stor stjerne hos gæsterne, har Corona-krisen i sagens natur også påvirket Skt. Petri, der normalt har omkring 85 % udenlandske gæster i højsæsonen. Derfor har man måttet tænke nyt.

“Vi er selvfølgelig berørt af krisen og har måttet vinke midlertidigt farvel til vores udenlandske kunder, men vi har tilpasset os og forsøgt at gøre os attraktive for danske gæster. Vi var hurtigt ude med kontorværelser, da landet lukkede ned, og netop nu tilbyder vi også en række pakker til danskere på udkig efter staycation eller en weekend i gode og trygge rammer. Der er helt klart en efterspørgsel fra danskere, der gerne vil opleve at være turister i egen hovedstad”, siger Jesper Stubgaard.

Til det formål ligger hotellet da også perfekt – centralt i byen og tæt på det hele, men alligevel tilbagetrukket og i et stille område. Udsigten fra værelserne og balkonerne fås næppe bedre, da til den ene side er frit udsyn til alle de kendte spir og tårne, og til den anden side får du et vue ud over den hyggelige gårdhave og Københavns tage. 

Kommer du kørende til hotellet, kan du i øvrigt udnytte Skt. Petris tilbud om ‘valet parking’, hvor du blot stiller bilen foran hotellet og overdrager nøglen til personalet, der derefter sørger for at parkere den og hente den igen, når du har brug for den. Det koster 500 kr. pr. nat, men så er du fri for at bøvle med parkeringspladser og takster.

Godt sted for foodies
Det er faktisk også muligt at opleve en hel del af det, Skt Petri. har at byde på, uden at booke et værelse – for hotellets to restauranter er i sig selv et besøg værd. I den store hall i hjertet af hotellet kan du fx nyde brunch om formiddagen, og om eftermiddagen bydes der på Tea Wonderland by Moët, som er Skt. Petris helt egen afternoon tea skabt med inspiration fra Københavns latinerkvarter. Kommer du senere, er der mulighed for at snuppe en cocktail med lidt snacks til.

”I øjeblikket sætter vi rammerne for et nyt pop-up koncept i restauranten, som vi kalder KYS, her har du mulighed for at blive forkælet med med velkomstdrink, 7 retter, vin og kaffe på udvalgte dage” siger Jesper Stubgaard. I forbindelse med hotellet ligger desuden restaurant dAdA, hvor du kan opleve et mellemøstligt inspireret køkken med en lang række mindre dele-retter til fornuftige priser.

At rejse er at leve
Der er med andre ord masser af liv i det prisvindende hotel, men Jesper Stubgaard ser nu alligevel frem til mere normale tider i en ikke så fjern fremtid.

“Der er helt sikkert mange mennesker, der sidder og glæder sig og allerede nu forbereder sig på at kunne komme ud at rejse igen. Det er måske en kliche, men at rejse jo at leve – og for rigtig mange mennesker er det blevet en essentiel del af livet. Det handler ikke om et vi siger, men det vi gør. Og jeg er overbevist om, at når tingene vender tilbage til noget mere normalt, så vil folk rejse i stor stil igen – og så er vi klar til at byde dem velkommen”, slutter Jesper Stubgaard. 

www.sktpetri.com